شناسهٔ خبر: 22678718 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با دانا:

افزایش هزینه های جاری با دخالت دولت در تمام امور کشور/ 90 درصد بودجه کل کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسبت بودجه جاری کشور به بودجه عمرانی کشور تصریح کرد: بالای 90 درصد بودجه کل کشور را بودجه جاری و مابقی صرف هزینه های عمرانی و در اصطلاح به بودجه عمرانی کشور اختصاص می یابد.

صاحب‌خبر -

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شاهین شهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  در تشریح نواقص و ایرادات بودجه سال 96 کل کشور اظهارداشت: بودجه سال 96 کشور دارای ایرادات و نواقص بی شماری بود که مهم ترین ایراد بودجه سال 96 کشور افزایش هزینه های جاری دولت بود ؛ دولت هزینه های اداره کشور را در سال 96 افزایش داده است که این امر موجب شد دولت به علت کسری بودجه 16 هزار میلیارد تومان از بانک ها استقراض کتد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دولت کشور را گران اداره می کند عنوان کرد: افزایش هزینه های جاری مهم ترین دلیل آن این است که دولت خود در تمام کارهای کشور دخالت می کند و مردم حضور کمتری دارند و این امر موجب می شود تا دولت خود وارد میدان شده و با هزینه های کلان اداره کشور را بر عهده بگیرد که اصلا این شیوه صحیح نیست باید مردم هم در اداره کشور سهیم باشند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسبت بودجه جاری کشور به بودجه عمرانی کشور تصریح کرد: بالای 90 درصد بودجه کل کشور را بودجه جاری و مابقی صرف هزینه های عمرانی و در اصطلاح به بودجه عمرانی کشور اختصاص می یابد.

 

حاجی دلیگانی ادامه داد: نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی باید به نحوی باشد که مردم طعم رفاه و آسایش را بچشند ، اگر بودجه عمرانی بالای 50 درصد از بودجه جاری کشور باشد می توانیم بگوییم مردم در رفاه می توانند زندگی کنند.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: دولت هزینه های جاری کشور را به نحوی افزایش داده است تا هیچ بودجه ای صرف عمران و ابادانی کشور نشود، اینکه می گوییم هزینه های جاری افزایش یافته یعنی دولت یک پروژه ای را سال ها به طول می انجامد که در طول این سال نه تنها پروژه پیشرفت نمی کند بلکه مستهلک شده و هزینه های استهلاک آن وارد هزینه های جاری کشور می شود.

 

نماینده مردم شاهین شهر همچنین با اشاره به وابستگی بودجه به نفت نیز گفت: دولت وابستگی فراوانی به فروش نفت پیدا کرده است و بودجه سال 96 را بر اساس فروش نفت تنظیم کرد ولی باید در بودجه سال 97 طوری بودجه تنظیم شود که وابستگی نفتی آن کمتر باشد.

 

حاجی دلیگانی ادامه داد:بودجه سال 97 نباید اشکلات بودجه سال 96 را داشته باشد و تمام اشکالات وایراداتی که در بودجه سال 96 بود باید در بودجه سال 97 از سوی دولت مرتفع شود .

انتهای پیام/

 

نظر شما