شناسهٔ خبر: 22678351 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روزی که حواس مشتریان به جیب‌شان نیست

نمایندگی زنجان

یک کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه پیام‌نور گفت: «بلک فرایدی» یا جمعه سیاه، روزی است که فروشگاه‌های اکثر کشورها در پی یک حراج جهانی به خاطر تخفیف‌هایی که اعمال می‌کنند برابر با چند ماه خود فروش دارند.

صاحب‌خبر -

یاشا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با جمعه سیاه یا بلک فرایدی، اظهار کرد: جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی به نوعی روز به صدا درآمدن زنگ‌ها برای شروع خرید کریسمس بوده و یک روز بعد از روز شکرگزاری در ایالات متحده است. در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر، بلک فرایدی نام‌گذاری شده است.  

این کارشناس اقتصاد با بیان اینکه حسابداران مخترع جمعه سیاه هستند، ادامه داد: در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بود. در ترازنامه‌های خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر می‌شد و اما اگر صورت سود و زیان به سود می‌انجامید، از جوهر مشکی استفاده می‌کردند. در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری، حساب‌های خود را مشکی رنگ می‌دیدند. این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب می‌آمد، به همین خاطر بین خود آن را«بلک فرایدی» به معنای جمعه سیاه نام‌گذاری کردند.  

سلیمانی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین حراج جهانی در «بلک فرایدی» انجام می‌شود و مردم بسیاری از کشورهای دنیا به جمع ‌و جور کردن لیستی از وسایل مورد علاقه‌شان می پردازند و برای تهیه آنها خرید می کنند. از طرف دیگر فروشگاه‌های مختلف هم در سراسر دنیا بهترین پیشنهادهای‌شان را آماده کرده‌اند تا بتوانند بیشترین سود را از این فرصت به دست آمده انجام دهند.  

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: به طور کلی فلسفه حراج جمعه سیاه، ارائه تخفیف‌های گسترده همراه با همه محصولات و کالاها، فارغ از دسته‌بندی و نوع آن‌ها است که بعضا شاهد آن هستیم که این تخفیف‌ها به حدی می‌رسند که باعث تحریک هرچه بیشتر مشتریان برای خرید محصولات مورد نظرشان شده و آن‌ها مجاب به خرید آن کالا شده و بودجه و سهم و وزن این کالا در سبد خانوار ندارند و یا به عبارتی حواس مشتریان به جیب‌شان نیست. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر حراج جمعه سیاه دیگر مختص فروشگاه‌های فیزیکی و نیازمند حضور مشتریان در محیط فروشگاه نیست، بلکه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ نیز مدت‌ها است که پا به عرصه گذاشته و در این روز اقدام به اعمال چنین تخفیف‌های بزرگی می‌کنند که برای خریداران بسیار جذاب است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما