شناسهٔ خبر: 22678324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

کارشناس صنعت دامپروری درگفت وگو با پانا:‌

آمارهای متفاوت از تولید گوشت ، سیاست های تنظیمی را گمراه کرده است

کارشناس صنعت دامپروری با بیان اینکه سیاست های تولیدی و تنظیمی بازار نمی تواند در جهت خلاف هم باشد ، تصریح کرد:‌ آمارهای متفاوتی از تولید ارایه می شود اما باید گفت نظام آماری کشور با استانداردهای مختلفی ارایه می شود که نمی تواند مبنای برنامه ریز و تصمیم گیری ها باشد به همین دلیل واردات در کنار صادرات شرایط قیمتی نامناسبی را در خصوص قیمت گوشت قرمز رقم زده است .

صاحب‌خبر -

سعید سلطانی درگفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌آمارهای متفاوتی از تولید ارایه می شود اما باید گفت نظام آماری کشور با استانداردهای مختلفی ارایه می شود که نمی تواند مبنای برنامه ریزی  و تصمیم گیری ها باشد ،به طور مثال هر مسئولی که سرکار می آید آمارهای قبلی را تایید نمی کند اما در مجموع 840 هزار تن  میزان تولید گوشت قرمز در کشوراست و 10 درصد این رقم یعنی حدود 90 هزار تن واردات صورت می گیرد که درمجموع 930 هزار تن مصرف گوشت کشور و سرانه مصرف نیز 12 کیلوگرم در سال است .

وی با بیان اینکه درزمان آزادی صادرات بخشی از صادرات از مسیر گمرک انجام می شده است ، گفت : درزمان محدودیت های صادرات نیز بخشی از دام صادراتی به صورت قاچاق انجام شده و گوسفندهای شیری به ترکیه صادر شده است درمجموع بی برنامه گی نابسامانی را در بخش تولید و مصرف وجود دارد .

کارشناس صنعت دامپروری با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که دولت مجری خوبی در بخش اقتصادی نیست ، تصریح کرد: تعاونی های بخش کشاورزی سابقه ای بیش از 50 سال دارند و در همه شهرستان ها شبکه قوی و منسجمی وجود دارد و توان آن را دارند که کشور را از واردات گوشت قرمز بی نیاز کنند .

اصلاح نژادی راهکار مناسبی برای افزایش تولید گوشت در کشور نیست

سلطانی با بیان اینکه سال 91 و 92 بهترین سالهایی بوده که دامداران از آن بهره برده اند، عنوان کرد:‌ در حال حاضر برنامه جامعی برای خودکفایی در تولید گوشت وجود ندارد وتنها با آوردن نژادهای برتر مانند رومانوف در صدد هستند تا میزان تولید را افزایش دهند که ممکن نخواهد بود و کارشناسان بخش دامپروری کشور این طرح را کافی نمی دانند .

کارشناس صنعت دامپروری عنوان کرد: با توجه به شرایط مختلف اقلیمی که در کشور وجود دارد 30 نژآد مختلف گوسفندی در کشور وجود دارد که به نوع آب و هوای مناطق سازگاری دارند اما گوسفند رومانوف متعلق به اقلیمی است که سالانه 900 میلیمتر بارندگی سالانه دارد اما در کشور ما کمتر از 200 میلیمتر بارندگی وجود دارد و گوسفندان در این مناطق درصورت دو رگه شدن با این گوسفندان امکان دوام ندارند .

سلطانی تصریح کرد: نژادهای مختلف گوسفندی که در کشور وجود دارند با این شیوه از بین خواهند رفت و این شیوه راه درستی برای افزایش تولید گوشت قرمز در کشور نیست .

وی اظهار کرد: باید تشکیلات منظمی در خارج از بخش دولتی که فراگیر ترین آن اتحادیه مرکزی دامداران کشور است و در همه شهرها وجود دارند کل کار تنظیم واردات گوشت اعم از صادرات ،تولید و واردات را انجام دهند .

کارشناس صنعت دامپروری تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که تولید کننده در بدترین شرایط تولید کند اما زمان بهره برداری به دلیل واردات بی هنگام گوشت زیان ببیند .

وی ادامه داد: در واردات و صادرات گوشت همه منتفع می شوند و بهره می برند بجز خود دامدار و اگر کار تنها به دست  دامدار سپرده شود می توان از او تعهد گرفت که تنظیم بازار بدون نوسانهای قیمتی انجام شود و نبایداینگونه باشدکه یک روز گوشت 30 هزار تومان و روزهای دیگر متفاوت باشد .

سهم اندک دامدار از سود تولید گوشت در کشور

سلطانی تصریح کرد : متاسفانه درحال حاضر این واسطه ها هستند که منتفع می شوند و در این میان سهم دامدار بسیار ناچیز است و تا زمانی که شعارها در جهت کوچک کردن دولت و توجه به بخش خصوصی و تعاونی ها عملی نشود روز به روز با بی برنامه گی بیشتر مواجه خواهیم بود ؛ از یک طرف واردات برای تنظیم بازار صورت گیرد و از سوی دیگر صادرات انجام می شود .

کارشناس صنعت دامپروری بیان کرد: هم نهاده وارد می شود ،هم گوشت صادر و هم وارد میشود و باید گفت نمی تواند سیاست های تولیدی و تنظیمی در خلاف هم باشد .

سلطانی خاطرنشان کرد: بهای گوشت دربازار حدود 50 هزار تومان است اما سهم تولید کننده و دامدار از این رقم کمتر از  30 هزار تومان بوده و این واسطه ها هستند که در این میان منفعت اصلی را کسب می کنند .

سهم ناچیز تعاون در اقتصاد کشور

سلطانی با بیان اینکه سهم اقتصاد تعاون در برنامه پنجم توسعه حدود 25 درصد پیش بینی شده بود ، خاطرنشان کرد:  این پیش بینی درحالی است که عملکرد برنامه پنجم توسعه سهم 6 درصدی تعاون از اقتصاد کشور را نشان می دهد ویکی از دلایل آن این است که شرکت های اقماری در تمام دستگاههای دولتی به وفور وجود دارند و بانکها نیز کار تجاری می کنند .

وی گفت : کار باید به اهل آنها سپرده شود و تعاونی هایی که درتمام کشور حضور داشته و توان تولید متناسب با نیاز واقعی مصرف را به خوبی می دانند در کشور فعال شوند و تا کنون هر برنامه ای هم که به تعاونی ها سپرده شده در انجام آن موفق عمل کرده اند .

نظر شما