شناسهٔ خبر: 22675231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز سیاست

صاحب‌خبر -

پیشنهادی برای نجات اصولگرایان
نامه‌نیوز نوشت: ابوالقاسم رئوفیان در عین ‌حال که کار جمنا را تمام شده می‌داند، معتقد است که طرح نواصولگرایی قالیباف به خاطر دلخوری او از عملکرد اصولگرایان در انتخابات اخیر است و نمی‌تواند نسخه شفابخشی باشد.
ابولقاسم رئوفیان درباره انتقادات قالیباف به اصولگرایان گفت: قالیباف از یک سو جریان اصولگرایی را با توجه به عملکردی که اصولگرایان تاکنون از خود نشان داده‌اند، نفی کرده است و از سوی دیگر نواصولگرایی را راه برون‌رفت از بن‌بست اصولگرایان می‌داند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که قالیباف با ایده نواصولگرایی به اندازه جمنا ناموفق خواهد بود، گفت: آینده جمنا خیلی تاریک‌تر از این حرف‌ها است.
رئوفیان افزود: ایده نواصولگرایی در‌ هاله‌ای از ابهام است؛ مثل همان ایده نواصلاح‌طلبان که خرازی مطرح کرد و نهایتا به تأسیس حزب ندای ایرانیان رسید. نتیجه ایده قالیباف نیز همین است. به اعتقاد من باید نگاهی فراتر از نواصلاح‌طلبی و نواصولگرایی داشت این گرایش‌ها که نو و کهنه ندارد؛ باید ایده اصلاح شود. او برای خروج اصولگرایان از بن‌بست پیشنهاد کرد: مثلث لاریجانی، رضایی، قالیباف تشکیل شود و از چهره‌های جدید و جوان در دایره تصمیم‌گیری استفاده شود و بهتر است که در اعلام تابلو خود عجله نکنند.
هانری کربن، احسان نراقی
و سیدحسین نصر واژگان آل‌احمد
و شریعتی را دزدیده‌اند
ایلنا نوشت: یوسف اباذری در سمپوزیوم علمی «اکنون ما و شریعتی» سخنرانی‌اش را تحت عنوان «شریعتی و عبور از نئولیبرالیسم» ایراد کرد و گفت: در زمان شریعتی اصطلاح جامعه سرمایه‌داری باب روز بود. در این چهل سالی که گذشته به‌کرات با کلمات سنت و مدرنیته بازی کرده‌ایم و باید اعلام کنم که به هیچ جایی نرسیده‌ایم. ما این کلمات را از غرب وام گرفتیم و امروزه شاهد این هستیم که غرب هم در این زمینه به هیچ جا نرسیده است. به نظر می‌رسد باید برگردیم به واژگان شریعتی و از جامعه سرمایه‌داری و غیرسرمایه‌داری حرف بزنیم.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: در این چهل‌ سال وضع جهان به‌ مراتب بدتر شده‌است. فاشیزم دم در ایستاده است. حالا دولت‌های به‌اصطلاح ملی خودشان دست به کار شده‌اند و دست به استعمار می‌زنند. شریعتی راهنمای ماست تا بفهمیم در طول این مدت چه گذشته است.
اباذری ادامه داد: در دوران شاه دو جریان رسمی وجود داشت. جریان نخست شریعتی و آل‌احمد بودند که از بازگشت به خویشتن حرف می‌زدند. گروه دوم امثال ‌هانری کربن، احسان نراقی و سیدحسین نصر بودند که واژگان آل‌احمد و شریعتی را دزدیدند. بدبختانه بعد از انقلاب واژگان امسال ‌هانری کربن و نراقی بود که حاکم شد.
این استاد دانشگاه با تحلیل وضع فعلی منطقه و جهان گفت: مسأله فقط یک چیز ذهنی نیست که ما با تبلیغات عده‌ای را به راه بیاوریم و راضی کنیم. زمانی که سیاست نئولیبرال امثال کسانی چون قوچانی و نئولیبرال‌های داخلی که به شریعتی حمله می‌کنند، حاکم می‌شود اقوام فکر می‌کنند که با جدایی‌طلبی و پیوستن به سیاست جهانی وضعیتشان بهبود پیدا می‌کند. در حالی ‌که چنین نیست و یکی از دلایلی که سوریه امروزه به این روز افتاده همین است.
پزشکیان: دولت احمدی‌نژاد
به اندازه 0‌3سال پول به حسابم واریز کرد
ایلنا نوشت: مسعود پزشکیان در مراسم افتتاحیه کنگره فوق‌العاده انجمن اسلامی معلمان با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اشاره به این‌که در طرح تحول سلامت خلاف قانون عمل شده است و در حال حاضر چالش‌هایی درباره آن به وجود آمده است، گفت: معتقدم بر اساس عدالت باید با همه برخورد شود. این انصاف نیست که برای خودمان یک سفره پهن کنیم و برای مردم سفره دیگری را پهن کنیم. اگر مردم ببینند که همه از یک سفره استفاده می‌کنیم، صدایشان در‌نمی‌آید؛ ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما بی‌عدالتی و تبعیض انسان را رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
پزشکیان ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد: پزشکی وجود دارد که ماهیانه ۱۰۰‌میلیون تومان درآمد دارد و در مقابل پزشکی در ماه دو‌میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. من پس از دوره وزارت بهداشت می‌خواستم برای پزشک خانواده‌ کمک کنم، اما راهم ندادند. بنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این به تخصص خودم که جراحی است، پرداختم و همان دولت در عرض سه ‌سال به اندازه ۳۰‌سال پول به حسابم واریز کرد. من با خواندن یک عکس ۵۰۰ تومان پول به حسابم وارد می‌‌‌‌‌‌‌شود. البته هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما من معتقدم که با بی‌عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما