شناسهٔ خبر: 22670203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مصاحبه با شبکه تی.آر.تی ترکیه عنوان شد:

لاریجانی: آمریکا مسبب اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه است

استانبول- ایرنا- دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه، آمریکایی ها را مسبب اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه خواند و گفت: آنها داعش و طالبان را با همراهی افراطیان منطقه به وجود آوردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، وی که برای شرکت در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به استانبول سفر کرده بود، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه افزود: حتی خانم کلینتون در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد که آمریکایی ها داعش را به وجود آورده اند.
وی بیان کرد: آنها از به وجود آوردن تروریست ها هدف دیگری داشته و در صدد بودند تا با ایجاد درگیری بین مسلمانان، فضا و فرصت سوء استفاده اسرائیل را فراهم کنند و به همین علت امروز اسرائیلی ها از سرکوبی داعش خیلی ناراحت شده و دنبال ایجاد مشکلاتی برای لبنان هستند.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها قصد دارند کشورهای منطقه را نسبت به ارتباط با ایران نگران کنند، اظهار کرد: اکنون که داعش از میان رفته، آنها می خواهند ماجرای جدیدی درست کنند لذا به ایران اتهام تهدید منطقه را می زنند در حالی که ما تا کنون به هیچ کشوری تجاوز نکرده ایم و این آمریکایی ها بوده اند که همواره کشورها را تهدید می کنند.
وی حضور ایران در عراق و سوریه را به درخواست دولت های آنها و برای مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت: داعش در سوریه ضربه خورد و آمریکایی ها به سراغ ایجاد به هم ریختگی های دیگر در منطقه رفته اند و از این رو ترکیه و ایران باید مراقبت کنند تا گرفتار مسائل جدیدی نشوند.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به احتمال بروز مشکلات امنیتی از سوی تروریست‌های مهاجر شکست خورده در سوریه افزود: جنس تروریست‌های سوریه، تروریست مهاجر است که بعد از شکست داعش در کشورهای دیگر پراکنده می‌شوند.
وی تاکید کرد: البته ممکن است این تروریسم به جاهای دیگر ورود کند و ممکن است به جای دیگر بروند و مسأله و مشکلات امنیتی ایجاد کنند لذا در حال حاضر فقط زمین های تحت تصرف از آنها باز پس گرفته شده است.
وی با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات اخیر سران ایران، ترکیه و روسیه در سوچی بیان کرد: این امر حاصل افزایش روابط دوستانه است لذا لازم است در کنار روابط سیاسی، روابط اقتصادی این کشورها نیز باید افزایش یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای حاضر در نشست سوچی این اراده را پیدا کرده اند تا بحران سوریه را از طریق راه حل سیاسی حل کنند که آزادسازی سرزمین های تحت تصرف داعش و ضربه جدی که این گروه تروریستی در منطقه خورد، گام مهمی در این زمینه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی و بینالی یلدریم نخست وزیر کشور ترکیه به صورت جداگانه دیدار و مذاکره کرد.
وی در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با روسای مجلس و هیات های پارلمانی کشورهای شرکت کننده انجام داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما