شناسهٔ خبر: 22662950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح غربالگری ساختار قامت و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی در دختران روستایی شهرستان اشکذر

یزد - ایرنا - طرح غربالگری ساختار قامت و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی در دختران روستایی شهرستان اشکذر همزمان با سایر شهرستان های استان یزد در روستای ابراهیم آباد رستاق این شهرستان در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

رئیس ورزش و جوانان اشکذر روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی امروزی و کم شدن بسیاری از هیاهوها، جنب و جوش ها و بازی های کودکانه در مقابل ماشینی شدن زندگی و استفاده مداوم از وسایل الکترونیک سبب ایجاد ناهنجاری اسکلتی شده است.
عباس دشت آبادی، افزود: استفاده از گوشی موبایل علاوه بر بسیاری از آسیب های روحی، روانی و فیزیولوژیکی که در همه افراد بویژه کودکان در حال رشد بوجود آورد که موجب بروز بسیاری از ناهنجاری های اسکلتی نظیر قوز پشتی، انحراف ستون فقرات، افتادگی شانه، کف پای صاف و غیره شده است.
وی افزود: منظور از ناهنجاری های اسکلتی تغییراتی است که در وضعیت طبیعی اسکلت انسان رخ می دهدکه این ناهنجاری ها در طول زمان می تواند منجر به عوارض مختلفی همچون سردردهای میگرنی، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای،کمر درد، ساییدگی زانو و ... شود.
وی تصریح کرد: در واقع عامل اصلی این ناهنجاری ها سبک زندگی امروزی و ناآگاهی ماست، این مشکل در بین زنان نسبت به مردان، در جامعه شهری نسبت به روستایی و گروه های محروم نسبت به گروه های برخوردار شدیدتر است.
وی یاد آور شد: در راستای شناسایی و پیشگیری از اینگونه ناهنجاری های قامتی و اسکلتی در نونهالان و نوجوانان در حال رشد در این شهرستان در مرحله اول آموزش های لازم از سوی متخصص حرکات اصلاحی به کارشناسان ورزش استان ارائه شد.
وی اضافه کرد: در مرحله بعد از سوی کارشناسان ورزش طرح یادشده با مشارکت بیش از 200 دانش آموز دختر در گروه های سنی 9 تا 15 سال در روستا ابراهیم آباد رستاق که به عنوان پرجمعیت ترین روستای شهرستان انتخاب شده در حال اجراست.
دشت آبادی خاطر نشان کرد: در این طرح با انجام تست های بدنی و مقایسه آن با نرم های استاندارد ناهنجاری های مربوطه شناسایی و ضمن بررسی علل ایجاد آن در حرکات و فعالیت های روزمره دانش آموزان به منظور اصلاح آن تمرینات اصلاحی مربوطه به دانش آموز، معلمان ورزش و خانواده آنان ارائه می شود.
وی بیان کرد: این افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده در بازه های مختلف زمانی میزان پیشرفت اصلاح حرکتی تا رفع کامل ناهنجاری، مورد تست و آزمون قرار خواهند گرفت که در مراحل بعدی با رفع مشکلات و نواقص پیش رو، این طرح در سایر مدارس شهرستان اجرا شود.
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7546/ 2047 / خبرنگار : سعیده السادات خاتمی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*

نظر شما