شناسهٔ خبر: 22659207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مصطفی معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا مطرح کرد:

فرهنگ شهید شده است

مصطفی معین؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات در جریان برگزاری آیین کتابگردی سال 96 با اشاره به لزوم تقویت فعالیت‌های فرهنگی مانند کتابگردی با بیان این مطلب که وضعیت فرهنگ کشور را مطلوب ارزیابی نمی‌کنم گفت: مسایل فرهنگی تحت‌الشعاع مسایل سیاسی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در حاشیه آیین کتابگردی 96 در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مسایل فرهنگ کشور گفت: متاسفانه همه مسایل کشور از جمله و به‌ویژه مساله فرهنگ، علم و کتابخوانی تحت‌الشعاع سیاست و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی واقع شده است. بنابراین وضعیت فعلی را نسبت به دوره اصلاحات مطلوب ارزیابی نمی‌کنم.
 
به‌گفته این چهره سیاسی مطالعه دقیقی انجام ندادم،‌اما حدس می‌زنم که وضعیت فرهنگ نسبت به دوره نهم و دهم ریاست‌جمهوری بهتر شده است.
 
معین تقویت فعالیت‌های فرهنگی از جمله کتابگردی را در بهبود وضعیت فرهنگ موثر دانست و ادامه داد: باید از نهادهای مدنی از جمله NGOها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، فرهنگی و هنری کمک گرفت و همه این نهادها باید همت کنند.
 
به گفته این فعال سیاسی نخبگان نیز مسئولیت مضاعف دارند و مسئولیت آنها کمتر از دولت‌ها نیست چراکه مقبولیت، اعتبار و تاثیرگذاری آنها بیشتر است بنابراین به نظر می‌رسد به‌عنوان نهضت فرهنگی که بخش مهمی از آن کتابخوانی است اقداماتی مانند کتابگردی باید ترویج شود. کتاب ابزاری برای انتقال فرهنگ و دانش بشری از نسلی به نسل دیگر است.
 
معین با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر مظلومیت فرهنگ در کشور افزود: به‌نظر من وضعیت فعلی فرهنگ در کشور بیشتر از مظلومیت است باید بگوییم شهید. به‌عبارت دیگر فرهنگ، شهید اول، علم، شهید دوم، پژوهش، شهید سوم و مسایل اجتماعی که متاسفانه به آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده شهید چهارم است. برای رفع همه این مشکلات به سیاستگذاری بلندمدت و مشارکت نخبگان نیاز داریم تا بتوانیم حداقل بعد از یک تا دو نسل به شرایط مطلوب نزدیک شویم

نظر شما