شناسهٔ خبر: 22650875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علی اصغر نصیری، نجف لکزایی

واکاوی مناسبات امنیت و آزادی سیاسی در اندیشۀ مقام معظم رهبری

تنظیم مناسبات امنیت و آزادی از جملۀ مسائل ضروری در هر اجتماع انسانی است. با این وجود، پژوهش‎های اندکی در این زمینه صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

چکیده

تنظیم مناسبات امنیت و آزادی از جملۀ مسائل ضروری در هر اجتماع انسانی است. با این وجود، پژوهش‎های اندکی در این زمینه صورت گرفته است. شناخت دیدگاه اندیشمندان اسلامی در مورد نسبت امنیت و آزادی از جملۀ روش‎هایی است که در تنظیم آن نسبت راه‎گشا است. این مقاله درصدد است تا دیدگاه مقام معظم رهبری را دربارۀ نسبت امنیت سیاسی و آزادی سیاسی به‎دست آورد. سؤالی که در اینجا مطرح می‎شود این است که مناسبات امنیت سیاسی و آزادی سیاسی در اندیشۀ مقام معظم رهبری، چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال، از روش توصیفی تحلیلی و از نظریۀ استخدام(ادراکات اعتباری علّامه طباطباییره) به عنوان چارچوب نظری و ابزار برهان خُلف استفاده شده است. یکی از مهمترین یافته‎های این مقاله این است که امنیت سیاسی و آزادی سیاسی در اندیشۀ مقام معظم رهبری، نسبتی تعاملی و تلازمی دارند و این نسبت به اعتقاد ایشان، نشأت گرفته از ویژگی متعالی در هر یک از امنیت و آزادی است. نتایج این پژوهش ضمن ایجاد توسعۀ علمی در مباحث مربوط به امنیت و آزادی، در امر قانونگذاری و حلّ تزاحمات در نظام سیاسی کاربرد دارد.
تنظیم مناسبات امنیت و آزادی از جملۀ مسائل ضروری در هر اجتماع انسانی است. با این وجود، پژوهش‎های اندکی در این زمینه صورت گرفته است. شناخت دیدگاه اندیشمندان اسلامی در مورد نسبت امنیت و آزادی از جملۀ روش‎هایی است که در تنظیم آن نسبت راه‎گشا است.

کلیدواژه ها: مقام‎معظم‎رهبری؛ امنیت‎سیاسی؛ آزادی‎سیاسی؛ مناسبات تعاملی و تلازمی

نویسندگان:

علی اصغر نصیری: دانش‌آموختۀ سطح 4 حوزۀ علمیۀ قم، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق(ع)

 نجف لکزایی: استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

پژوهشنامه انقلاب اسلامی - دوره 7، شماره 23، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما