شناسهٔ خبر: 22649549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نخست‌وزیر لبنان از استعفا منصرف شد

حریری در برزخ بودن یا نبودن

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: «سعد حریری» پس از سه هفته غیبت، برای شرکت در مراسم روز استقلال لبنان به کشورش بازگشت. وی که پیشتر در جریان سفرش به عربستان از سمت خود استعفا کرده بود روز گذشته و پس از دیدار با رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که فعلا استعفایش از مقام نخست وزیری را بنا به درخواست «میشل عون»، نگه داشته است.
به گزارش اسکای نیوز، سعد حریری در سخنانی که بعد از دیدارش با «میشل عون»، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان ایراد کرد، گفت: امیدوارم در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور و دیگر رهبران سیاسی لبنان خواهیم داشت بتوانیم راهی برای برون رفت از این شرایط بیابیم.
حریری تاکید کرده است که امروز رئیس‌جمهور از من خواست تا استعفای خود را به تاخیر بیندازم و من این درخواست را قبول کردم تا درباره انگیزه‌ها و دلایل آن گفت‌وگو کنیم. امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد.
وی اعلام کرد است که ما خواهان پایبندی همه گروه‌ها به توافق طائف هستیم و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا کشور از بحران‌های منطقه‌ای دور بماند. لبنان باید سیاست بی‌طرفی خود را در این باره ادامه دهد چراکه این سیاست کشور را از جنگ و آشوبی که پیرامون‌مان را فرا گرفته و نیز تنش‌های داخلی حفظ می‌کند. سعدی حریری در پایان آمادگی خود را برای مذاکره «جدی و واقعی» با همه جریان‌های سیاسی لبنان و براساس منافع ملی اعلام و تاکید کرد که در این مذاکرات باید منافع ملی بر منافع گروهی و خارجی اولویت داده شود. استعفای جنجالی حریری که حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت گفته می‌شد با فشار عربستان سعودی صورت گرفته و باعث شد طرف‌های خارجی نیز به میانجی‌گری برای حل بحران به این مساله ورود کنند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت سه تن از مقامات عالی‌رتبه خارجی بودند که تلاش داشتند این بحران را با کمترین هزینه برای لبنان و منطقه حل و فصل کنند.
سعد حریری با پیروی از دیکته‌های عربستان، حزب‌الله لبنان و آنچه که «تبعیت این حزب از خواسته‌های ایران» خوانده بود را دلیل اصلی استعفای خود اعلام کرده بود.
همچنین حریری در جشنی که در اطراف منزلش در مرکز بیروت و با حضور جمع کثیر حامیانش برگزار شد گفت که اهل میانه‌روی است و برای حفاظت از امنیت و ثبات لبنان و دفاع از مردم کشورش متعهد شد.
آش سعودی حریری
سعد الحریری 4 نوامبر در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره گیری کرد. مقام‌های لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان استعفای او را زیر فشار عربستان دانستند. عون به تصریح گفت که نخست‌وزیر لبنان در ریاض در بازداشت است و این مساله اقدام خصمانه علیه لبنان است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند بودند فشارهای عربستان با هدف به تعطیلی کشاندن فضای سیاسی لبنان در جهت به انزوا کشاندن حزب‌الله بوده است.
این در حالی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بر ضرورت بازگشت سعد الحریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تاکید کرد. رئیس جمهوری لبنان از پذیرش استعفای الحریری خودداری کرد و گفت که منتظر بازگشت او به بیروت می‌ماند تا دلایل استعفا را از وی بشوند. موضع رئیس جمهوری لبنان باعث شکل گیری نوعی اجماع ملی در این کشور و مطالبه برای روشن شدن سرنوشت نخست وزیر این کشور شد. به دنبال اجماع ملی در لبنان، مقام‌های این کشور یک رشته تماس‌ها و دیدارهایی را با مقام‌ها و دیپلمات‌های کشورهای دیگر ترتیب دادند که نقش مهمی‌در همراهی این کشورها با موضع لبنان داشت. سرانجام با پادرمیانی فرانسه، سعد الحریری شنبه گذشته پس از دو هفته حضور در ریاض به پاریس رفت. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان استقبال و با وی دیدار کرد.
سعد الحریری امروز (سه شنبه) و پیش از بازگشت به بیروت عازم قاهره شد و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دیدار کرد.الحریری پس از قاهره توقفی کوتاه در قبرس داشت و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و سپس به بیروت بازگشت.
به گزارش ایرنا پس از سخنان امروز «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در درنگ نسبت به تقدیم استعفا به رئیس‌جمهوری، شخصیت‌های لبنانی از این تصمیم استقبال کردند و خواستار گفت‌و‌گوهای ملی برای حل اختلافات موجود در موضوعات مختلف شدند.
«سلیم جریصاتی» وزیر دادگستری: سخنان الحریری به این معناست که از نظر قانون اساسی لبنان عملا هیچ استعفایی رخ نداده است و دولت کماکان به کار خود ادامه می‌دهد. «ایلی الفرزلی» معاون سابق رئیس پارلمان: سخنان الحریری موجی از آرامش را در داخل کشور ایجاد کرد و مورد استقبال همه در داخل کشور واقع شد. باقی ماندن الحریری در منصب نخست وزیری به مصلحت لبنان و عامل ثبات داخلی است.
«ملحم الریاشی» وزیر اطلاع رسانی: تامل در استعفا فکر بدی نیست و ما از این مساله غافلگیر نشدیم. درنگ کردن اقدامی‌ضروری است اگر امید به نتیجه مثبتی وجود داشته باشد. «میریام سکاف» رئیس فراکسیون مردمی‌در پارلمان: تصمیم حکیمانه و وطن دوستانه ای بود و از خارج دیکته نشده بود.
«فارس سعید» نماینده سابق: الان توپ در زمین میشل عون است و رئیس‌جمهوری باید با حزب‌الله گفت‌و‌گو کند و آن را به پایبندی به قانون و توافق طائف مجاب کند. تعلیق استعفا با هدف فرصت دادن به عون انجام شد.
اسقف «سمیر مظلوم» نماینده پارلمان: تصمیم الحریری برای تامل در تقدیم استعفا حکیمانه بود/ لبنان تنها از طریق گفت و گو اداره می‌شود.
«احمد فتفت» نماینده پارلمان: استعفای الحریری به خاطر اختلالات موجود در کشور بود. رئیس جمهوری و حزب‌الله باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با کشور چه کار کنند.
«وئام وهاب» وزیر سابق: حال که نخست وزیر سعد الحریری در تقدیم استعفا درنگ کرده و ما شاهد این موضع مسئولانه از او بودیم باید دولت درباره برخی مسائل ضروری گفت و گو کند.
«میشل معوض» فعال سیاسی: نزاع بزرگی در منطقه است و ما دو گزینه پیش روی خود داریم: یا وارد این نزاع شویم یا اینکه در مصالحه داخلی لبنانی تجدید نظر کرده و همه به لبنان برگردند.

برچسب‌ها:

نظر شما