شناسهٔ خبر: 22648036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نامه ای به دادگاه عالی فدرال عراق؛

فراکسیون اتحادیه میهنی: همه پرسی باطل شد، محدودیت ها هم برداشته شود

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرهاد قادرعضو فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق در پارلمان این کشور روز چهارشنبه با اعلام این مطلب تاکید کرد، تصمیمات دادگاه عالی فدرال عراق برای همه عراقی ها لازم الاجراست.
وی به رسانه های کردی در کردستان عراق گفت: بعد از آنکه دادگاه عالی فدرال عراق حکم ابطال همه پرسی منطقه شمال عراق را صادر کرد به عنوان فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق از طریق هیات رئیسه پارلمان عراق خواهان ابطال 13 تصمیم اخیر پارلمان کشور در مورد شمال عراق هستیم.
وی افزود: ما خواهان ابطال تصمیماتی شده ایم که در پارلمان عراق علیه اقلیم اتخاذ شد که در میان آنها می توان به استفاده از نیروی نظامی و مسدود کردن فرودگاهها و گذرگاه های مرزی اشاره کرد.
به گفته نماینده عضو کرد، تصمیمات پارلمان عراق در مورد شمال عراق در نتیجه همه پرسی بود و با توجه به ابطال همه پرسی، اتحادیه میهنی خواهان ابطال آنها شده است.
فرهاد قادر تصریح کرد: هفته آینده این درخواست را به هیات رئیسه پارلمان اقلیم ارائه و سپس از طریق هیات رئیسه، آن را روانه دادگاه عالی فدرال عراق خواهیم کرد تا تصمیمات نهایی در مورد آن گرفته شود.
در پی برگزاری یک جانبه همه پرسی شمال عراق در سوم مهرماه سال جاری پارلمان عراق دولت این کشور را به اتخاذ پاره ای اقدامات برای احیای حاکمیت ملی در منطقه شمال عراق موظف کرد.
دادگاه عالی فدرال عراق به عنوان عالی ترین مرجع تفسیر مواد قانون اساسی در این کشور روز سه شنبه همه پرسی 25 سپتامبر 2017 منطقه کردستان عراق را برخلاف قانون اساسی دانست و بر بطلان آثار مترتب بر این همه پرسی از جمله نتایج آن حکم کرد.
این دادگاه پیش تر نیز در تفسیری، وجود ماده ای در قانون اساسی که جدایی طلبی را تایید کند، رد کرده بود؛ این رای مورد استقبال رهبران اقلیم کردستان عراق قرار گرفت و آنها ضمن اعلام پایبندی به این حکم خواستار آغاز گفت وگوها با بغداد شدند.
این اعلام پایبندی از سوی برخی به معنای پذیرش بطلان همه پرسی تلقی شد، اما اظهارات نیچروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق پس از رای دوم دادگاه عالی فدرال این کشور مبنی بر یک طرفه بودن آن، بار دیگر آینده این موضوع را با اما و اگر روبرو کرد.
اکنون با نامه فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق و تاکید بر بطلان همه پرسی، به نظر می رسد، آغاز گفت و گو میان اربیل و بغداد برای رفع مشکلات منطقه شمال عراق، جز مقاومت تعدادی از رهبران حزب کردستان عراق در پذیرش حکم دادگاه عالی فدرال مانع دیگری پیش روی خود ندارد.
خاورم**351**380**1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما