شناسهٔ خبر: 22646254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه تبریز:

علامه جعفری مغلوب اندیشه های التقاطی غرب نبود

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: علامه جعفری بی آنکه مغلوب اندیشه های التقاطی غرب شود، با مناظره شجاعانه و برخورد نقادانه به دفاع از کیان دین پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در کنگره بزرگداشت علامه جعفری که در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: علامه به ظاهر در عرصه های سیاسی حضور نداشت، اما بررسی آثار ایشان نشان می دهد که استاد با تکیه بر مبانی فلسفی مقبول خود، مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان این‌که فلسفه سیاسی علامه جعفری بر بطلان جدایی دین از سیاست استوار بود، خاطرنشان کرد: عده ای فیلسوف نما تلاش داشتند دین را از سیاست جدا جلوه دهند، اما قبل از هر چیز به اصلاح تعاریف و پیش فرض ها پرداخت و سپس با ادله منطقی تفکر روشنکفرنماهای غرب‌گرا را باطل کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که علامه فیلسوفی فقیه، اصولی، متکلم، نظریه پرداز مکتب تشیع و دین‌مدار بود، افزود: این محقق حق پیشینه و دانشور اندیشه در کنار نظریه پردازی و نکته نگری در عرصه های معارف اسلامی با علوم انسانی، اجتماعی جدید و فلسفه غرب نیز آشنا بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که علامه جعفری بی آنکه مغلوب مغالظات و اندیشه های التقاطی غرب شود، با مناظره شجاعانه و برخورد نقادانه به دفاع از کیان دین و شریعت پرداخت و گفت: جامعیت علامه و خلق آثار متنوع در ابواب مختلف و نظریات منحصر او قابل توجه است.

وی تألیف استاد جعفری در عرصه های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسانی شناسی و جهان شناسی، فلسفه حیات و تبیین حیات معقول را یادآور شد و گفت: از دیدگاه استاد سیاست عبارت از مدیریت زندگی انسانی در مسیر هدف های عالی حیات، که نفی تعاریف غلط ارایه شده از غرب بوده است.

همچنین حجت الاسلام ابوالحسن غفاری، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی به تشریح بحث فلسفه مضاف از دیدگاه علامه جعفری پرداخت و اظهار داشت: از دیدگاه علامه؛ اندیشمندان شرق بیش از فلاسفه غرب در مباحث مربوط به فلسفه مضاعف نظریه‌پردازی کرده اند.

شاگرد آیت الله جوادی آملی ادامه داد: تفکیک بین قلمرو علم و فلسفه از دیدگاه علامه مورد توجه قرار گرفته است؛ به عقیده او تنها با عینک فلسفه می توان به علوم نگریست، بنابر این دیدگاه علامه نسبت به علوم تجربی و فرهنگ فلسفی متفاوت با دیگر متفکران گذشته بوده است.

نظر شما