شناسهٔ خبر: 22644696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل رای دادگاه لاهه علیه قصاب بالکان را پیروزی عدالت دانست

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه از ژنو گزارش داد: سازمان ملل متحد روز چهارشنبه «راتکو ملادیچ» فرمانده سابق صرب های بوسنی و هرزگوین را مظهر شرارت خواند و محکومیت وی را در دادگاه بین المللی کیفری لاهه به اتهام نسل کشی، پیروزی بسیار مهمی برای عدالت برشمرد.

صاحب‌خبر -

براساس این گزارش، «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متتحد در قالب بیانیه ای گفت: حکم صادر شده علیه ملادیچ، هشداری برای مرتکبین چنین جنایاتی است مبنی بر اینکه راه گریزی از عدالت وجود ندارد، صرف نظر از اینکه چقدر مقتدر باشند و چه مدتی اجرای قانون علیه آنها به طول انجامد.
وی افزود: ملادیچ فرماندهی بخشی از تاریک ترین جنایات روی داده در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را برعهده داشته، برهه ای که وحشت، مرگ و نابودی هزاران قربانی، حزن و اندوه، فاجعه و ضربه روحی برای تعداد بی شمار بیشتری به بار آورده است.
در این بیانیه اشاره شده که زید رعدالحسین به عنوان مقام سازمان ملل متحد در یوگسلاوی سابق از سال 1994 تا 1996 خدمت کرده و شاهد نزدیک درگیری های آن بوده است.
براساس این گزارش، دادگاه بین المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق در آخرین جلسه محاکمه ملادیچ، وی را به اتهام نسل کشی، جنایت علیه بشریت و ارتکاب جنایات جنگی به حبس ابد محکوم کرد.
ملادیچ که به قصاب بوسنی معروف است، به دلیل ارتکاب جنایت در جریان جنگ سال های 1992 تا 1995 در بوسنی که منجر به کشته شدن یکصد هزار نفر و بی خانمانی دو میلیون و 200 هزار تن شد، به حبس ابد محکوم شد.
دادگاه بین المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق در لاهه، ملادیچ را مسئول قتل عام سال 1995 در منطقه سربرنیتسا دانست که نظامیان تحت الامر وی حدود هشت هزار مسلمان را در این منطقه سلاخی کردند.
به گزارش ایرنا، ملادیچ پس از 16 سال فرار از قانون، در سال 2011 در منزل یکی از بستگانش در منطقه ای کوچک واقع در 80 کیلومتری شمال بلگراد پایتخت صربستان به دست ماموران امنیتی و اطلاعاتی این کشور بازداشت شد.
ملادیچ و «اسلوبودان میلوشوویچ» رئیس جمهوری سابق یوگسلاوی، جزو سران ارشد این کشور حوزه بالکان بودند که در دادگاه لاهه محاکمه شدند. میلوشویچ در مارس 2006 پیش از آنکه حکم دادگاه در باره وی صادر شود، به دلیل حمله قلبی در بازداشتگاهش در لاهه جان سپرد.
اروپام**9109**1486**مترجم: نیره مجیدی راد**انتشار دهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما