دکه مطبوعاتی، باجه روزنامهفروشی یا کیوسک روزنامهفروشی، هر کدام که توسط ما شهروندان پذیرفته شود محلی برای توزیع جراید و مطبوعات محلی، ملی یا بینالمللی خواهد بود که در طول تاریخ تغییرات بسیاری را تجربه کرده و بخشی از تاریخ و فرهنگ کشورمان را تشکیل میدهند اما امروز با سهل انگاری و بی توجهی دستگاههای ذیربط این دکهها با عرضه دخانیات مروج عادتهای بد و با فروش اقلامیغیرمطبوعاتی در پیشخوانها به نمادی برای بی نظمیمنظر شهری شدهاند. در نخستین قدمهای توزیع نشریات در کشور افراد پیاده توزیعکننده روزنامه بودند و بعدها با طولانیشدن مسافتها به دوچرخه مجهز شدند و کمیبعدتر هم دوچرخههای موتوردار و موتور گازی خریدند تا راحتتر بتوانند در خیابانها گشت بزنند و روزنامهها را به محل کار و منزل مردم برسانند. بعدها میزهای کوچکی در برخی معابر گذاشته شد که نسخهای از نشریات چاپشده روی آن قرار میگرفت. شاید بتوان این میزها را نخستین مراکز فروش نشریه دانست. با افزایش تعداد مطبوعات و نیز خطراتی مثل خیس شدن مطبوعات زیر برف و باران، روزنامهفروشها کمکم به فکر کیوسک افتادند. اینکه نخستین کیوسک روزنامهفروشی در چه تاریخی تاسیس شده بدرستی معلوم نیست اما قطعا بدون طراحی دقیق و کارشناسی و تنها برای جلوگیری از خیس شدن روزنامهها و متصدی ساخته شد.
امروز کیوسکهای روزنامه فروشی محلی برای عرضه انواع مواد خوراکی، لوازم التحریر و دخانیات شده است واقعیتی که با هدف اصلی آنها فاصله زیادی دارد. به گزارش ایسنا، نخستین آییننامه درباره این کیوسکها در سال ۱۳۲۰ تحت عنوان آییننامه فروش، پخش و انتشار روزنامه و مجله به تصویب رسید. سال ۱۳۴۴، این آییننامه دستخوش اصلاح شد و بعدها، کیوسکها به محلی برای فروش انواع و اقسام کالاهای مربوط و غیرمربوط تبدیل شده بود.
این مساله باعث شد شورای انقلاب در اسفند ۵۸ آییننامه نمایندگی توزیع و فروش نشریات را به تصویب خود برساند. طی سالهای گذشته بارها و بارها موضوع طراحی جدید و متناسب با کار توزیع نشریات برای کیوسکهای مطبوعاتی مطرح شد و حدود دو سال پیش یک کیوسک نسبتا مدرن و به گفته مسئولین وقت شهرداری تهران متناسب با توزیع نشریات در میدان انقلاب جایگذاری شد اما این کیوسک تنها کیوسکی بود که به صورت پایلوت مورد بهره برداری قرار گرفت. در راستای تشریح جزییات تغییر چهره دوباره کیوسکهای نشریات که پیشتر خبر آن را کامران زنگیشه مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران داده بود، یزدانی معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتوگو با ایسنا گفت: با هدف طراحی مناسب برای کیوسکهای مطبوعاتی و همخوانی آنها با مبلمان شهری و همچنین ایجاد امکاناتی برای متصدیان و مخاطبان این کیوسکها، انجام طراحیهای جدید برای این کیوسکها در حال انجام است و مراحل پایانی را سپری میکند. وی افزود: در حال حاضر نمونه آزمایشی از کیوسکهای با طراحی جدید ظرف سالهای گذشته در محور انقلاب جایگذاری شد اما این کیوسکها مشکلاتی در حوزه امکانات برای متصدیان و مخاطبان دارد که با تعامل اتحادیه و متصدیان و شهروندان این مشکلات حل خواهد شد و نهایتا طرح نهایی پیادهسازی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: در طراحی جدید روزنامهها به صورت عمودی بر روی میلههایی قرار میگیرند که تنها تیتر و لید آنها برای مخاطبان قابل نمایش خواهد بود. به این ترتیب دیگر کیوسکهای روزنامه نمیتوانند از طریق گذاشتن تخته و سنگ موجب سد معبر در معابر عمومیشوند. یزدانی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزنامهها و محدودیت برای افزایش سطح نمایش روزنامهها در دکههای فعلی ناچار بودیم نمایش روزنامهها را به صورت عمودی کنیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 1200 کیوسک مطبوعاتی در شهر تهران وجود دارد، افزود: قطعا این تعداد از کیوسک در شهر تهران میتواند در مبلمان شهری بسزایی داشته باشد لذا با طراحی مناسب این کیوسکها علاوه بر حل معضلات سطح نمایش روزنامهها و متصدیان این کیوسکها همخوانی با مبلمان شهری و حل مشکلاتی همچون هزینه و نحوه تولید کیوسکها انجام خواهد شد.
یزدانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه کیوسکها برای فروش دخانیات مجوزی ندارند افزود: برابر قانون اجازه عرضه دخانیات تنها به برخی از سوپرمارکتها داده شده تا به افراد بالای 18 سال فروش دخانیات را داشته باشند. لذا کیوسکهای روزنامه در سطح شهر تهران مجوزی برای عرضه دخانیات ندارند. البته متولی اصلی برخورد با این مشکل وزارت بهداشت است. لازم است برای مبارزه با این پدیده کمیتهای به صورت مشترک با محوریت وزارت بهداشت شامل سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، اتحادیه و شهرداری
تهران ایجاد شود.
وی تاکید کرد: در طراحی جدید کیوسکهای مطبوعاتی، بیشترین فضا برای نمایش تیتر اصلی این روزنامهها دیده شده است. معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درخصوص نصب تابلوهای تبلیغاتی بر بام کیوسکهای موجود شهر تهران گفت: در سالهای گذشته قراردادی میان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و پیمانکاری منعقد شد تا بر بام کیوسکهای نشریات تابلوهای تبلیغاتی نصب شود اما این کار با چالش روبرو شد و از طرف شهرداری تهران به صورت یکطرفه لغو شد و موضوع وارد مراحل حقوقی شد تا نهایتا پیمانکار مربوطه دستور قضایی گرفت تا بهره برداری از تابلوهای نصب شده برای مدت سه سال در اختیارش باشد.
البته در راستای تحقق این امر امتیازاتی از جمله یک شکلسازی و نوسازی سقف کیوسکها از پیمانکار گرفته شد تا برابر قانون و مجوزهای وزارت ارشاد از این تابلوها بهرهبرداری کند.
در گفت و گو با ماشا»الله شمس الواعظين مطرح شد:
تغییر چهره 1200 کیوسک مطبوعاتی در تهران
صاحبخبر -
نظر شما