شناسهٔ خبر: 22634337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نانواییهای شهرستان بهارستان زیر ذره بین شبکه بهداشت و درمان

۱۱۰کیلوگرم جوش شیرین و افزودنی های غیر مجاز از نانوایی های شهر گلستان بهارستان جمع آوری شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما / مدیر شبکه بهداشت شهرستان بهارستان گفت: با هدف حفظ و ارتقاء سلامت آحاد جامعه ، بهبود و ارتقای کیفیت پخت نان  واحد بهداشت محیط این شهرستان  اقدام به اجرای طرح بازرسی از نانوایی های شهر گلستان توسط کارشناسان واحد بهداشت محیط کرده است .
وی  افزود: در این طرح که توسط ۷ تیم ۲ نفره از کارشناس بهداشت محیط انجام میگیرد،  نانوایی های شهر گلستان مورد پایش قرار گرفت  و مقدار ۱۱۰ کیلوگرم جوش شیرین و افزودنی های غیر مجاز جمع آوری شد دمیریان ادامه داد: در مجموع ۷۱ نان با تجهیزات پرتابل از لحاظ جوش شیرین و نمک مورد آزمایش قرار گرفت، که از این تعداد ۲۵  مورد نان که جوش شیرین بالاتر از استاندارد داشتند نمونه برداری و به آزمایشگاه مواد غذایی ارسال شد.
دانوش دمیریان  گفت: برخی نانوایان از جوش شیرین که یک افزودنی غیر مجاز است برای زودتر  ور آمدن خمیر استفاده می‌کنند که استفاده از جوش شیرین در نان باعث بروز مواردی از جمله اختلال در جذب آهن و بروز کم‌خونی، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال در فعالیت‌های آنزیم‌های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسید معده و بیماری‌های روده‌ای می‌شود.
دکتر دمیریان با اشاره به جایگزینی جوهر قند موسوم به بلانکیت در خمیر نانوایی‌ها، گفت: متاسفانه این ماده بسیار مضر برای بدن در برخی نانوایی‌های آزاد و سنتی به عنوان بهبود دهنده و نوعی مخمر برای به دست آوردن خمیر نان یک دست و سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماده‌ای ارزان، ولی مضر برای بدن که یکی از مهمترین عوامل افزایش سرطان روده به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: نه تنها استفاده از پودر جوهر قند در خمیر نان و هر ماده خوراکی دیگری جرم و تخلف است، بلکه این پودر بر خلاف اسم ظاهری‌اش در صنعت مواد غذایی جایی ندارد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر  جوهر قند یا بلانکیت ماده‌ای کاملا صنعتی است که به عنوان سفید کننده‌ای قوی در پارچه بافی، بازیافت کاغذ باطله و صنعت رنگرزی شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما