شناسهٔ خبر: 22628947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شد

باکو – ایرنا – سفیر فرانسه در جمهوری آذربایجان روز سه شنبه دراعتراض به سفر اخیر « بکو ساآکیان» نماینده منسوب به منطقه قره باغ کوهستانی به کشور فرانسه ، به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی و دولتی آذرتاج ، حکمت حاجی اف سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت : این کشور مراتب اعتراض شدید خود را به سفیر فرانسه اعلام کرد.
وی افزود: این قبیل رفتارها مانع حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ می شود.
حاجی اف اظهار داشت : متاسفانه فرانسه از سفر ساآکیان با پاسپورت دیپلماتیک ارمنستان که نقض جدی مقررات ویزای شینگن است ، جلوگیری نکرده و چنین موضع گیری مغایر با تعهدات فرانسه بعنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ است .
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 میلادی به درگیری نظامی میان دو طرف تبدیل شد .
بر اثر این درگیری ها که تا سال 1994 میلادی ادامه داشت منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن به کنترل نیروهای ارمنستان درآمد .
در حال حاضر در منطقه قره باغ کوهستانی رژیم خود مختار تحت حمایت ارمنستان فعال است .
فرانسه همراه با آمریکا و روسیه از سال 1997 میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قربه باغ را بر عهده دارند .
آساق ** 337** 1579**3404** مرضیه فاتحی** انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما