شناسهٔ خبر: 22627751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آغاز به کار دهمین دوره جایزه ادبی جلال

صاحب‌خبر -

پولاد امین - شهروند| دهمین دوره جایزه ادبی جلال کلید خورد. این جایزه که نخستین‌بار در ‌سال 1387 به نام جلال آل‌احمد، نویسنده مشهور ایرانی و از بزرگترین روشنفکران معاصر جهان نامگذاری شد، به گفته بانیانش با هدف ارتقای زبان و ادبیات
ملی - دینی از طریق بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو راه‌اندازی شده و بیش از تاثیرگذاری و اهمیتش در سال‌های اخیر به واسطه 110 سکه‌ای که به برندگان می‌داد، نام‌آور شد. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد این جایزه به مسیر طبیعی جوایز ادبی بازگشته است و به این دلیل هم هست که برگزاری دهمین دوره آن می‌تواند بازتاب مثبتی میان اهل ادب و قلم داشته باشد.
در مراسم آغاز دهمین دوره جایزه جلال که با حضور احمد دهقان، داوود غفارزادگان، ابراهیم حسن‌بیگی، مریم حسینی، ابراهیم زاهدی‌ مطلق، حمیدرضا شعیری، مسعود کوثری، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، اعضای هیأت‌علمی و شهریار عباسی، دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار شد؛ بعد از اعلام رسمی شروع به کار دهمین دوره جایزه ادبی جلال در تهران، از پوستر دهمین دوره این جایزه رونمایی شد. این پوستر توسط سلمان رییس‌عبداللهی طراحی شده است.
شهریار عباسی، دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که خود در هشتمین دوره جایزه ادبی جلال برگزیده شده بود، درباره این جایزه با اشاره به این‌که «این جایزه را جایزه‌ای دولتی نمی‌دانم» عنوان کرد که «در دوره‌های اخیر می‌بینیم افرادی در این جایزه حضور دارند که دارای شناسنامه کاری شناخته‌شده و مستقلی بوده و تحت نفوذ دولت نیستند و در دوره‌های اخیر جایزه جلال فقط از حمایت مالی دولت برخوردار بوده است؛ مانند برخی جوایز مهم ادبی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود.»
عباسی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جلال نیز توضیح داد: تلاش شده است از طریق فراخوان، لیست خانه ‌کتاب و ارسال نامه به ناشران ادبیات داستانی همه آثاری که در این زمینه منتشر شده است، شناسایی و لحاظ شود. بر این اساس، طی فراخوان تعدادی از آثار از سوی اشخاص و تعدادی از سوی ناشران ارسال شد. همچنین آثاری هم از طریق لیست خانه‌ کتاب شناسایی و خریداری شد. طی نامه‌ای به ناشران ادبیات داستانی هم خواسته شد آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند.
بر این اساس، بیش از ‌یک‌‌هزار و 500 اثر در قالب 4 رشته به دبیرخانه رسیده است که شامل حدود 500 رمان، حدود 400 مجموعه داستان کوتاه، حدود 300 اثر در حوزه مستند و بیش از 330 نقد ادبی است و فکر می‌کنم با توجه به تعداد آثار رسیده، اثری از قلم نیفتاده باشد. دبیر علمی جایزه جلال گفت: این آثار تقسیم‌بندی و در قفسه‌های مختلف جای داده شده ‌است و به‌زودی برای هر بخش سه داور از سوی هیأت‌ علمی جایزه مشخص خواهد شد.

نظر شما