شناسهٔ خبر: 22627496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‎ ‎نوبخت:نباید هر انتقاد دولت، سیاسی‌کاری تلقی شود

صاحب‌خبر -
 

سخنگوی دولت با اشاره به این که انتقاد رئیس‌جمهوری از مسکن مهر سر پل ذهاب بجا و بحق بود، گفت: نباید هر انتقاد دولت را به معنای سیاسی کاری تلقی کنند.
‌به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمدباقر نوبخت صبح دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، درباره واکنش‌ها به انتقاد رئیس‌جمهوری از مسکن مهر سر پل ذهاب، اظهار داشت: تخریب مسکن مهر در اثر زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌ها بود.برخی ساختمان‌ها که در مسیر گسل هم بودند آسیب جدی ندیدند. مسلما برای هر دلسوزی این سئوال پیش می آید که چرا مسکن مهر این گونه تخریب شد و آیا نمی شد از این خسارات پیشگیری کرد؟
وی افزود: طبیعی است که برای رئیس‌جمهوری هم این سئوال پیش آید که چرا خسارات مسکن مهر زیاد است؟البته همه مسکن‌های مهر سراسر کشور را یک پیمانکار نساخته است و نمی توانیم بگوییم که مسکن مهر سراسر کشور مشکل دارد،بنابراین انتقاد به پیمانکار بر می گردد . نباید برای مردم احساس ناامنی ایجاد کنیم، ولی باید مسکن مهر بازبینی شود. موضع رئیس‌جمهوری بحق و بجا بود و نباید به هر انتقادی که از سوی دولت صورت می گیرد ،برچسب سیاسی زد و تخطئه شود.
نوبخت همچنین درباره اقدامات دولت برای جبران خسارات مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: دولت ۲۸۱ میلیارد تومان برای اسکان موقت، ترمیم و مرمت خانه‌ها و احداث و بازسازی واحدهای صد در صد تخریب شده به صورت بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند که دستور تخصیص آن هم داده شده است تا این تسهیلات در اختیار چهار هزار و ۵۰۰ خانوار شهری و ۱۱ هزار خانوار روستایی قرار گیرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاکید رهبر معظم انقلاب بر کمک بیشتر به زلزله‌زدگان، تصریح کرد: صحبت‌های رهبری این بود که مسئولان باید تلاش بیشتری داشته باشند و ما هم نسبت به اقداماتی که انجام داده‌ایم، راضی نیستیم. درباره ساخت مسکن زلزله‌زدگان سیاست دولت این است که مسئولیت بازسازی را به عهده بنیاد مسکن بگذارد. بنیاد مسکن هم اعلام کرده است که ساخت منازل به عهده خود مردم گذاشته می شود و بنیاد از آنها پشتیبانی مالی و فنی می کند تا کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر موضع دولت نسبت به مسکن مهر، اظهار داشت: دو راه نسبت به مسکن مهر پیش روی دولت بود. نخست این که کل طرح متوقف شود و راه دیگر این که اقدامات نیمه تمام به فرجام برسد که دولت مسیر دوم را انتخاب کرد. در میان راه به دلیل بالا رفتن هزینه مسکن دولت هم تسهیلات را افزایش داد و هم تکمیل تاسیسات مسکن مهر مثل آب و برق را بر عهده گرفت. به طور مثال دولت هزار میلیارد تومان به تامین آب و برق اختصاص داد تا هزینه مسکن مهر برای صاحبان آن کمتر شود.سخنگوی دولت با اشاره به این که سازنده مسکن مهر با توجه به افزایش هزینه‌های مسکن، مصالحی انتخاب کرده است که برای او ارزانتر تمام شود، گفت: باید این کار با دقت بیشتری انجام می شد و دولت تلاش می کند با نظارت بیشتر کیفیت مسکن مهر را افزایش دهد.
خبرنگاری از نوبخت پرسید:آیا بهتر نیست کمک‌های خارجی خود را قطع و به زلزله‌زدگان کمک کنیم که وی در پاسخ گفت: ما شرایط امنیتی خود را در نظر می گیریم و براساس آن به درستی تخصیص اعتبار داریم. هر موضوع ردیف هزینه‌های خود را دارد؛ به طور مثال همان طور که بیان شد دولت ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزانقیمت برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته است. ما باید بتوانیم امنیت کشور خودمان را هم تامین کنیم.وی درباره اقدام آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران و مغایرت آن با برجام، خاطر نشان کرد: کمیته ویژه رسیدگی به اقدامات طرف مقابل در برجام فعال است و مصادیق نقض برجام را بررسی می کند. ما با هر نوع نقض برجام فعالانه برخورد می کنیم.
سخنگوی دولت درباره نقش کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و کمک بیشتر مردم نسبت به دولت، تصریح کرد: ما کمک‌های مردمی را تقدیس می کنیم و معتقدیم دولت هیچگاه به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و در تمام مسائل دولت باید در کنار مردم باشد اما با توجه به حجم خسارات و مشکلات، تحلیل غیرواقع بینانه‌ای است که بگوییم همه مشکلات با کمک های مردمی حل می شود. نهادهای نظام که دولت هم جزئی از آن است در منطقه کارهای بزرگی در حال اجرا دارند.
نوبخت همچنین درباره زمان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه فعالیت های دولت توسط رئیس‌جمهوری اظهار داشت: این گزارش آماده شده و روی میز من است که خدمت رئیس‌جمهوری هم ارسال شده است و در زمان مقرر اعلام خواهد شد.
وی در مورد برقراری بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی گفت: با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه صحبت می کنم تا بستر قانونی برای این موضوع در بودجه ۹۷ فراهم شود. بازنشستگان فرهنگی برای ما بسیار محترم هستند و هر نوع تسهیلات به آنها برای ما یک اصل و فرض است.
نوبخت در باره نظارت بر بودجه دستگاه‌های فرهنگی کشور، خاطر نشان کرد: برخی نهادهای فرهنگی غیردولتی هستند اما در کنار دستگاه‌های فرهنگی دولتی، اعتبار و کمک می گیرند. ما
نمی‌دانیم این پول‌ها چگونه خرج می شد و آیا اقدام این نهادها هم که البته اقدام خیری هم هست در چارچوب اقدامات دولت است یا نه. در مواردی حتی سیاست این نهادها با دولت مغایرت داشته است. ما هر سه ماه از این نهادها گزارش کار می گیریم و براساس عملکرد آنها بودجه به آنها می دهیم. البته بودجه را به دستگاه‌هایی می دهیم که ماموریت آنها در چارچوب کاردولت باشد. در واقع بودجه فرهنگی را کاهش نمی دهیم و ردیف آن را حفظ می کنیم، اما به آن جهت‌ می دهیم.
سخنگوی دولت در پاسخ سئوال خبرنگار«اطلاعات»در باره مواضع اتحادیه اروپا نسبت به برنامه های صلح آمیز و دفاع موشکی ایران اظهار داشت: شاید زود باشد که بگوییم اتحادیه اروپا نسبت به ایران سیاست های خصمانه آمریکا را دنبال می کند. تا کنون اتحادیه اروپا مواضع ایران را تائید کرده است؛ البته بر مواضع دفاعی خود تاکید داریم و تحت هیچ شرایطی درباره توان دفاعی خود توافقی نمی کنیم. مگر ما از فرانسه می پرسیم چرا آنها موشک دارند؟
نوبخت همچنین درباره مواضع اخیر عربستان نسبت به ایران به خبرنگار ما گفت:همه تحلیلگران می گویند
‌عربستان نسبت به ایران در موضع ضعف است و ایران در منطقه دست بالا را دارد که یک نمونه آن پیروزی جبهه مقاومت بر تروریست‌هاست. اتحادیه عرب هم وقتی نسبت به مردم یمن که عرب هستند این گونه بی عاطفه صحبت می کنند مشخص است که کم آورده‌اند. وی همچنین در پاسخ این سئوال که چرا تعطیلی ۶ آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست؟ تصریح کرد: دولت خود این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد. این لایحه مخالفت‌هایی هم داشت اما موضع دولت نسبت به تعطیلی ۶ آذر صریح وشفاف است، ولی باید سئوال کنیم که چرا در تقویم نیامده است.
سخنگوی دولت‌در پاسخ به سئوالی درمورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران، افزود: تاکنون بحثی جدی در دولت و شورای عالی امنیت ملی در این زمینه مطرح نشده است و اگر موضعی اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی دولت در این زمینه که دولت چه برنامه‌هایی در حوزه مسکن دارد؟گفت: طرح‌های مستقلی برای مسکن داریم. سازمان برنامه و بودجه موظف شده است مبالغی را که دولت در این زمینه باید بپردازد، تامین کند. طرح‌های مختلفی هم برای سال ۹۷ داریم که در مورد چگونگی اجرای آن اطلاع رسانی می کنیم. ما دنبال تقویت قدرت خرید مردم هستیم.

نظر شما