شناسهٔ خبر: 22624809 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

دو خبر از انتشارات معارف

نشر معارف چاپ اول کتابهای قرآن و مسأله اکراه و «سخن آشنا، یار آشنا» را منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشارات معارف چاپ اول کتابهای  قرآن و مسأله اکراه در دین نوشته  دکتر حسین کامیاب و «سخن آشنا، یار آشنا»، نوشته محمد مصطفی اسعدی را منتشر کرده است.

قرآن و مسأله اکراه در دین

یکی از آیات گهربار قرآن کریم، آیه 256 سوره بقره است: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ من الغی؛ هیچ اکراهی در [پذیرش] دین نیست، [چرا که] به یقین [راه] هدایت از گمراهی، روشن شده است.» این آیه شریفه که عهده دار بیان «عدم اکراه در دین» است، به دلیل سبک و سیاق بیانی اش و با توجه به شبهات و مسائل پیرامون آن هرگز رنگ کُهنگی به خود نگرفته و در هر برهه و دوره ای از زمان که بیان شود، تازگی و طراوت دارد.

در مورد این آیه پرسش هایی چند مطرح می شود: مقصود خداوند از این آیه چیست؟ اکراه به چه معناست؟ معنای «لا» در «لا اکراه فی الدین» چیست؟ دین، رشد و غیّ به چه معناست؟ رابطه این فراز از آیه با فراز قبل  و بعد از آن چگونه است؟ رابطه این آیه با آزادی عقیده و اختیار و ارتداد چیست؟ چرا از یک سو خداوند، انسان را در این انتخاب راه سعادت، آزاد قرار داده و به اختیار او در این مسیر رسمیت داده، اما به مجرد آنکه وی راهی غیر از اسلام برگزید و مرتد شد، او را به شدت مجازات می کند؟ این آیه چگونه با جهاد ابتدایی جمع می شود؟ جهاد ابتدایی چگونه با آیه «لا اکراه» که بر آزادی دین تأکید می کند، سازگاری دارد؟

کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین»، در پنج فصل تدوین و تنظیم شده است: «آزادی عقیده در اسلام»، «آیه لا اکراه در ساحت مفردات، گزاره ها و سیاق»، «آیه لا اکراه در ساحت آیات و روایات»، «بررسی تعارض حکم ارتداد با آیه لا اکراه»، «بررسی تعارض حکم جهاد ابتدایی با آیه لا اکراه».

دکتر حسین کامیاب، عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در این کتاب با دقت و موشکافی و تتبع در قرآن و منابع روایی و تفسیری، به این سئوالات و شبهات پاسخ می دهد.

نشر معارف چاپ اول کتاب قرآن و مسأله اکراه در دین؛ با نگاهی به شبهات را با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 280 صفحه و قطع وزیری به قیمت 13500 تومان منتشر کرده است.

سخن آشنا، یار آشنا؛ نقش امامان معصوم(ع) در حفظ و ترویج قرآن کریم

قرآن کریم معجزه جهانی، جاودان و بزرگ حضرت محمد مصطفی(ص)، کتاب هدایت و راهنمای سعادت بشر است. لذا در طول تاریخ همواره از سوی بدخواهان و دشمنان این دین و شریعت مورد هجمه قرار گرفته و آنها برای تحریف و تغییر لفظی و معنوی آن تمام توان خود را به کار گرفتند. ائمه گرانقدر و اهل بیت(ع) در راستای حفظ قرآن کریم از تحریف و پیشگیری از تغییرات و تفسیرهای ناروا و همچنین ترویج، تبلیغ و گسترش مفاهیم صحیح قرآنی در جامعه اسلامی اقداماتی در عرصه علمی و عملی انجام داده اند. نویسنده در این کتاب تلاش کرده از ابعاد و زوایای گوناگون، اقدامات امامان شیعه(ع) و نقش تأثیرگذار ایشان در این زمینه، مورد بررسی قرار دهد.

کتاب «سخن آشنا، یار آشنا» از چهار بخش تشکیل شده است: «کلیات و مفاهیم»، «اهداف و سیاست ها»، «فعالیت ها» (شناساندن جایگاه، ویژگی ها و معلمان اصیل قرآن، آموزش قرآن،کاربست قرآن، جذاب سازی فعالیت های قرآنی، مقابله با اندیشه ها و رفتارهای ناصحیح در قبال قرآن) و «نتیجه و پیشنهاد» (پیشنهادهای مدیریتی، تبلیغی و پژوهشی).

نشر معارف چاپ اول کتاب سخن آشنا، یار آشنا؛ نقش امامان معصوم(ع) در حفظ و ترویج قرآن کریم را با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 224 صفحه و قطع وزیری  به قیمت 10500 تومان منتشر کرده است./925/ 604/ش

 

 

نظر شما