شناسهٔ خبر: 22617793 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی:

زلزله کرمانشاه 30 برابر زلزله بم انرژی آزاد کرد/ وضعیت سازه‌ها در کردستان بدتر از کرمانشاه است

استاد پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: زلزله کرمانشاه به بزرگی 7.3 در مقیاس ریشتر، 110 تا 120 کیلومتر پوسته زمین را شکست که نسبت به زلزله بم 30 برابر انرژی بیشتری آزاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فارس از سنندج، مرتضی بسطامی پیش از ظهر امروز در همایش گزارش زلزله سرپل ذهاب و درس‌هایی برای ایمن‌سازی شهرها و روستاهای کردستان که در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: زلزله اخیر از جنبه‌های مختلف و ابعاد گوناگون یک زلزله تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه در ساعات اولیه وقوع زلزله اخیر، کشور عراق را اشتباهی مرکز زلزله عنوان کردند، افزود: بعد از بررسی‌های مجدد مرکز زلزله تازه‌آباد در ثلاث‌باباجانی اعلام شد که بر اساس آخرین مکان‌یابی صورت‌گرفته، عمق کانون زمین‌لرزه حدود 18 کیلومتری برآورد شد.

مامور پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمان جنگ تحمیلی تا مرز ویرانی پیش‌ رفت و بعدا بازسازی شد، گفت: بافت این استان، بافت فرسوده‌ای نیست حدود 50 درصد از ساختمان‌های آن فلزی و بتنی است بنابراین استانی فرسوده نیست اما در مقایسه با آن، استان کردستان وضعیت سازه‌هایش بدتر است.

بسطامی در ادامه گفت: 24 دستگاه لرزه‌نگاری دقیق در استان کرمانشاه به شناسایی گسل مسبب پرداختند و پس‌لرزه‌های اخیر را ثبت می‌کنند که متاسفم در فضای مجازی اطلاعات در این راستا اشتباه رد و بدل می‌شود.

وی با اشاره به پس لرزه‌ها بعد از زلزله اصلی، افزود: پراکندگی پس‌لرزه‌ها مبهم است، 6 تیم در کرمانشاه مشغول تحقیق در رابطه با پس‌لرزه‌ها در این مناطق هستند تا مکان دقیق آن را شناسایی کنند.

به گفته این مقام مسوول، زلزله کرمانشاه در حدود  7.3 بود و طول شکست آن 110 تا 120 کیلومتر پوسته زمین را شکست که نسبت به زلزله بم 30 برابر انرژی بیشتری آزاد شد.

بسطامی تاکید کرد: اکنون باید بررسی کنیم در شهر سنندج اگر زلزله‌ای رخ دهد چه مناطقی بیشتر خسارت می‌بینند پس ضرورت دارد مسولین شهرسازی وضعیت خاک در مناطق مختلف را بررسی کنند.

وی در پایان به مکان‌های مهم و تاثیرگذار در هنگام وقوع زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: مساجد و بیمارستان‌ها دو مکانی است که از لحاظ روحی مامن امنی برای آسیب‌دیدگان است.

انتهای پیام/ن

نظر شما