شناسهٔ خبر: 22616761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیر طرح آزمایشگاهی مهندسی زلزله در سنندج:

۶ تیم متخصص در کرمانشاه مشغول شناسایی پس‌لرزه‌ها هستند

R7848/P1336/S6,66/CT11

مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران گفت: ۶ تیم در کرمانشاه مشغول تحقیق در رابطه با مرکز پس لرزه‌ها هستند تا مکان دقیق آن را شناسایی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مرتضی بسطامی پیش‌از ظهر امروز در سمینار یک روزه «گزارش از زلزله سرپل‌ذهاب و درس‌هایی برای ایمن‌سازی شهرها و روستاهای کردستان» که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: زلزله استان کرمانشاه در طول 18 سال که زلزله‌های بسیاری را مشاهده کرده‌ام در نوع خود تأثیرگذارترین زلزله بوده است.

وی گفت: به‌دلیل خطاهایی که دستگاه لرزه‌نگار دارد در برآوردهای اولیه مرکز زلزله در کشور عراق و 40 کیلومتری سلیمانیه اعلام شد اما پس از آن با داده‌های دقیق‌تر، مرکز زلزله در تازه‌آباد ثلاث باباجانی اعلام شد.

مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران با بیان اینکه کرمانشاه یک استان جنگ‌زده و پس از جنگ باسازی شده است، تصریح کرد: در آمار گرفته‌شده سال گذشته 49 درصد از ساختمان‌های کرمانشاه یا اسکلت فلزی و یا بتونی هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت کردستان در صورت وقوع زلزله بسیار خطرناک‌تر است، گفت: ساختمان‌های استان کردستان چه در شهرها و چه در روستاها به‌دلیل وجود بافت فرسوده و غیر استاندار در صورت بروز زلزله خسارت‌های بسیاری را در بر خواهد داشت.

بسطامی افزود: بر اساس آخرین مکانیابی صورت گرفته عمق کانونی زمین لرزه حدود 18 کیلومتر برآورد شده است.

وی با اشاره به پس‌لرزه‌های پس از زلزله اصلی اظهار کرد: پراکندگی پس‌لرزه‌ها مبهم است و 6 تیم در کرمانشاه مشغول تحقیق در رابطه با مرکز پس لرزه‌ها هستند تا مکان دقیق آن را شناسایی کرده و پیش‌بینی کنند که در کدام شهرها امکان وقوع زلزله بعدی وجود دارد.

دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: نصب 24 دستگاه لرزه نگاری بسیار دقیق در کرمانشاه مکان دقیق پس‌لرزه‌ها را برآورد می‌کنند و یک تا دو ماه زمان صرف شناسایی گسل مسبب می‌شود اما به این صورت می‌توان از خسارت‌های بعد از زلزله آگاهی یافت.

وی گفت: زلزله کرمانشاه 7.3 ریشتر بود و طول شکست آن 110 تا  120 کیلومتر پوسته زمین را شکست و نسبت به زلزله بم 30 برابر انرژی بیشتری آزاد شد.

مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران با اشاره به زلزله بم و میزان خسارت‌ها خاطر نشان کرد: مرکز زلزله در بم مستقیماً در زیر شهر و متمرکز بود و در اطراف بم خرابی زیادی در پی نداشت اما ابعاد این زلزله گسترده و خرابی‌های وسیعی در پی داشت.

وی افزود: اکنون باید بدانیم در شهری مانند سنندج اگر زلزله اتفاق بیفتد چه مناطقی بیشترین خسارت را خواهد دید و مسئولین شهرسازی ما چگونه به مناطق مختلف و کنترل وضعیت خاک هر منطقه رسیدگی کنند.

بسطامی عنوان کرد: مسکن مهر سرپل ذهاب در کنار رودخانه بود و در تخریب مسکن مهرها علاوه بر مهندس سازه، مهندس ژئوپلتیک نیز مقصر است چراکه حاشیه رودخانه خود به خود خطر آفرین است.

انتهای پیام/

نظر شما