شناسهٔ خبر: 22616186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اشرف بروجردی در همایش گفتگوی فرهنگی ایران و لهستان:

مردم لهستان در جنگ جهانی دوم ایران را خانه دوم خود یافتند

خبرگزاری شبستان: رییس مرکز استناد و کتابخانه ملی گفت: مردم لهستان که در اثر وقوع جنگ جهانی به عنوان مهاجر به کشور ما پناهنده شدند، به نوعی خانه دوم خود را یافتند و در آن بالیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، همایش گفتگوی فرهنگی ایران و لهستان، "در جستجوی خانه دوم" در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.



اشرف بروجردی، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در این همایش گفت: آن چه منتهی به افزایش تعامل در زمینه های مختلف بین دو کشور می شود، تعاملات فرهنگی است.



وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که بهترین سرزمین، سرزمینی است که زمینه رشد و تعالی را فراهم می کند، گفت: درست است که تعلق انسان به سرزمین مادری انسان را شکوفا می کند اما روایت ما را به کشف سرزمین های تازه نیز دعوت می کند. مردم لهستان نیز که در اثر وقوع جنگ جهانی به عنوان مهاجر به کشور ما پناهنده شدند، به نوعی خانه دوم خود را یافتند و در آن بالیدند.


 رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با ذکر خاطره از زمان جنگ تحمیلی گفت: وزارت کار در آن زمان به خاطر تعطیلی صنایع، تصمیم داشت نیروی کار ایرانی را به کشورهای دیگر بفرستد اما برخی معتقد بودند این نیروها پس از بازگشت به کشور فرهنگ بیگانه را با خود می آورند. این دو دیدگاه همواره وجود داشته و انتخاب هریک می تواند تاریخ را به گونه ای رقم بزند.
 

 وی خاطرنشان کرد حضور لهستانی ها در ایران در اثر جنگ نیز، رویدادی ناخواسته بود ولی برای دو ملت فوایدی داشت
 

 بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود به آرشیو اسناد و کتاب های مرتبط با حضور لهستانی ها در ایران پرداخت و گفت: ما اسناد متنوع و متعددی درباره مناسبات ایران و لهستان در دست داریم و این آمادگی وجود دارد که این اسناد را در نمایشگاه ها و همایش های مختلف به نمایش بگذاریم. 

نظر شما