شناسهٔ خبر: 22616035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با وقوع زلزله ۷.۳ ریشتري در کرمانشاه، 85درصد مدارس تخريب و ادامه تحصيل 25 هزار دانش‌آموز با مشکل مواجه شده است

بازسازي مدارس کرمانشاه نياز اول مناطق زلزله زده

روزنامه جوان

طي زمين لرزه ۷.۳ ریشتري که در هفته گذشته در کرمانشاه رخ داد، بيش از 85 درصد مدارس شهرستان‌هاي زلزله زده استان که شامل مناطق سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین مي‌شود، تخريب و حالا ادامه تحصيل بيش از 25 هزار دانش‌آموز با معضل روبه رو شده است. با اين تفاسير که تحصيل در مدارسي با ديوار‌هاي ريخته غيرممکن است، مدير سازمان نوسازي آموزش و پرورش کرمانشاه معتقد است که بهترين گزينه موقت براي تحصيل دانش‌آموزان فراهم کردن 250 کانکس است که تاکنون 40 واحد آن تامين شده است. علاوه بر اين قرار است 10 مدرسه جايگزين مدارس تخريبي شوند که احداث آنها درحال حاضر زمان‌بر است و محل تحصيل اين تعداد دانش‌آموز بايد به سرعت فراهم شود.

صاحب‌خبر -

نويسنده: ميترا شهبازي

بيش از 25 هزار دانش‌آموز قبل از زمين لرزه هفته گذشته در مدارس سه شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین تحصيل مي‌کردند که اکنون با تخريب 85 درصدي واحدهاي آموزشي اين مناطق با معضل نبود محلي براي ادامه تحصيل مواجه شده‌اند. مدارسي که به گفته کارشناسان آموزش و پرورش فرسوده بودند و بيش از 30 سال قدمت داشتند. حالا با اين شرايط تحصيل اين تعداد محصل با معضل روبه رو شده و قرار است تعداد 250کانکس جاي مدارس تخريب شده را بگيرند و مدارس سالم هم سه شيفته کار کنند تا نياز آموزشي استان را پاسخگو باشند. علاوه بر اين قرار است طي دوره بلند مدت 10 مدرسه احداث شود. درحال حاضر از 250 کانکس مورد نياز تنها 40 واحد آن تامين شده است و در صورت تامين اعتبار، سازمان نوسازي آموزش و پرورش مابقي اين واحدها را هم خريداري و مستقر مي‌کند.

تحصيل در کانکس‌ها ادامه دارد

در راستاي خريداري کانکس‌هاي جايگزين مدارس تخريبي، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه مي‌گويد:« در زلزله اخیر حدود 80 فضای آموزشی با چندصد کلاس درس دچار آسیب جدی شده‌اند.» مرزبان نظری ادامه مي‌دهد:« برای بازسازی اين مدارس تخريب شده 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که آموزش و پرورش توان تامين اين اعتبار را ندارد و می‌طلبد خیران همچون گذشته در اين خصوص گام بردارند. درحال حاضر برای اسکان دانش‌آموزان 250 کانکس مورد نیاز است که تاکنون 40 واحد آن فراهم شد.» به گفته کارشناسان مدارسي که در 3 شهرستان استان کرمانشاه تخريب شده‌اند اغلب، بيش از 30 سال قدمت داشتند و جزو مدارس فرسوده حساب مي‌شدند و پيش از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتري هم نياز به بازسازي داشتند.

حالا با اين شرايط قرار است مدارس به جاي يک شيفت فعاليت 3 شيفت کار کنند تا پاسخگوي نياز تحصيلي دانش‌آموزان استان باشند و کانکس‌ها هم جاي مدارس تخريبي را بگيرند تا واحدهاي جديد آموزشي احداث شوند.

پارساپور مديرروابط عمومي آموزش و پرورش کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار جوان مي‌گويد:« پيش از وقوع زلزله 27 هزار و 4 دانش‌آموز در مدارس 3 منطقه زلزله زده استان که شامل مناطق سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین مي‌شود، تحصيل مي‌کردند.» حالا با اين شرايط به گفته کارشناسان ادامه تحصيل بيش از 10 هزار دانش‌آموز با معضل روبه رو شده است که علاوه بر نياز به محلي براي تحصيل، تمام لوازم تحرير آنها هم در اين حادثه بزرگ از دست رفته است.

نياز دانش‌آموزان به لوازم التحرير

حالا با اين شرايط عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام تخریب بیش از ۸۵ درصد مدارس مناطق زلزله‌زده کرمانشاه مي‌گويد:« سایر مدارس تخریب نشده نیز از شدت زلزله، دارای استحکام لازم و کافی برای برپایی کلاس درس نیستند که آنها هم نیاز به مقام‌سازی دارنمد.»

فاطمه سعیدی ادامه مي‌دهد:« با توجه به اینکه کلیه لوازم التحریر و وسایل آموزشی دانش‌آموزان نیز زیر آوار مانده بود، نیاز به لوازم التحریر و وسایل آموزشی نیز در اين مناطق زلزله‌دیده احساس می‌شود.» وي با تأکید بر اینکه بازسازی مساکن و مدارس باید اولویت نخست دولت در حال حاضر باشد، مي‌افزايد:« در حال حاضر بیشترین چیزی که در مناطق زلزله‌زده به چشم می‌خورد امدادهای مردمی است و مردم با تمام توان در صحنه حضور دارند.»

نياز به احداث و بازسازي مدارس

با اين تفاسير بعد از تامين نيازهاي اوليه مردم مناطق زلزله، ادامه فعاليت مدارس و احداث مدارس ايمن بايد اولين هدف دولتمردان قرار گيرد. در اين رابطه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مي‌گويد:« درحال حاضر برخي از مدارس مناطق مثل ثلاث باباجانی، ازگله، سرپل‌ذهاب و قصر شیرین به زودی نمی توانند بازگشایي و به ادامه فعاليت خود بپردازند. علاوه بر اين براي تاسيس مدارس جديد هم بيش از يکسال زمان لازم است.»

جبار کوچکی نژاد با اشاره به اينکه جاي تاسف دارد که تاکنون تصميم کاملي براي رفع معضل ادامه تحصيل دانش‌آموزان گرفته نشده است، ادامه مي‌دهد:« مدارس شبانه روزی تعطیل شده و دانش‌آموزان اين مدارس هم اکنون به منازل خود باز گشته‌اند و با توجه به اينکه به زمان زيادي براي بازسازي مدارس نياز است، از این رو بهترين گزينه براي ادامه تحصيل همدان مدارس کانکسي و چادر است که بايد به سرعت مستقر شوند.»

با اين شرايط روال تحصيل در کرمانشاه به زودي به حالت قبل بر مي‌گردد، اما نياز است هرچه سريع‌تر کارشناسان برنامه ريزي براي بازسازي و احداث دوباره مدارس تخريب 100درصدي را در رديف برنامه‌هاي خود قرار دهند و دولت به کمک خيرين اقلام مورد نياز براي تحصيل اين دانش‌آموزان را هم فراهم کند. همچنين احداث و بازسازي مدارس مناطق زلزله زده نبايد از سوي دولتمردان بعد مدتي به فراموشي سپرده شود تا تحصيل دانش‌آموزان با مشکل مواجه نشود.

نظر شما