شناسهٔ خبر: 22614287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با الگوگیری از زیمبابوه؛

یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم آفریقای جنوبی خواستار برکناری زوما شد

یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم آفریقای جنوبی خواستار تغییر رئیس جمهوری پس از کنفرانس ماه آتی حزب حاکم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب حاکم آفریقای جنوبی به دلیل بروز یکسری رسوایی‌های فساد در داخل با مشکلاتی روبرو شده است و این مساله باعث شد تا درگیری‌ها در داخل حزب بوجود بیاید و وجهه حزب پیش از کنفرانس دسامبر سال جاری میلادی که در آن جانشین جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و رهبری حزب انتخاب می‌شود.

این حزب بین دو گروه که یکی از همسر سابق زوما و دیگری از معاون زوما حمایت می‌کنند، دچار دودستگی شده است.

یکی از مسئولان ارشد حزب حاکم آفریقای جنوبی به رویترز گفت، هرکسی که ماه آتی میلادی به عنوان رهبر حزب انتخاب شود، باید به زوما بگوید تا از سمتش کناره‌گیری کند تا حزب بتواند به درستی کارهایش را انجام دهد. چون نمی‌توان او را نگه داشت.

وی ادامه داد، حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی باید از آنچه که در زیمبابوه رخ می‌دهد، درس بگیرد. حزب حاکم زانو-پی.اف در این کشور رابرت موگابه، رئیس جمهوری را مجبور به ترک قدرت کرد. در زیمبابوه آنها خواستار تغییرات گسترده شدند. ما نیز باید پس از برگزاری کنفرانس حزب این کار را انجام دهیم. این تغییرات چگونه با وجود فردی که اکنون در راس حزب است، ایجاد می شوند؟ باید او برود.

دومین دور ریاست جمهوری جاکوب زوما در 2019 پایان می‌یابد اما می‌توان او را با رهبری جدید حزب پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش بیرون کرد همانطور که برای "تابو امبکی"، رئیس جمهوری سابق این اتفاق افتاد.

در مه سال جاری میلادی، کمیته اجرایی حزب حاکم آفریقای جنوبی از زوما در مقابل درخواست‌ها برای استعفا حمایت کرد و وی در اوت سال جاری میلادی از رای عدم اعتماد در پارلمان این کشور جان سالم به در برد.

زوما هنوز از حمایت گسترده در حزبش برخوردار است اما رسوایی‌های مالی اخیر باعث شده تا اختلافاتی در حزب بوجود بیاید.

انتهای پیا

برچسب‌ها:

نظر شما