شناسهٔ خبر: 22607275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

حسن غفوری فرد در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات

صاحب‌خبر - مطالبات مردم را نادیده گرفتیم
معصومه معظمی
حسن غفوری فرد، سیاست‌مدار اصولگرا، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، نماینده ادوار مجلس و نامزد انتخاباتی دوره دهم مجلس است که با پیروزی مطلق اصلاح‌طلبان تهران مثل دیگر همفکران اصولگرای خود از ورود به مجلس دهم باز ماند. او در گفت‌وگو با «ابتکار» به تشریح دلایل شکست اصولگرایان در چند انتخابات اخیر به ویژه مجلس و شورای شهر تهران پرداخت و همچنین به اشتباه اصولگرایان در حمایت از احمدی‌نژاد اذعان کرد. غفوری‌فرد مهم‌ترین عامل عدم اعتماد و اقبال مردم به اصولگرایان در چند انتخابات اخیر را بی‌توجهی آنها به مطالبات مردم بعد از گرفتن رای دانست و ابراز امیدواری کرد که این موضوع برای آنها تجربه شود تا فقط زمان انتخابات برای گرفتن رای به سراغ مردم نروند و ارتباطشان را همواره در طول 4 سال با آنها حفظ کنند. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین انتخابات را مسئله‌ای دانست که یک سر آن برد و سر دیگرش باخت است و تاکید کرد که نباید جریان پیروز جریان سیاسی مغلوب را حذف کند. این در حالی است که وقتی اصولگرایان بعد از قهر بخشی از اصلاح‌طلبان از صندوق‌های رای و عدم انسجام در این جریان در سال 84 پیروز میدان شدند؛ کوشیدند به طور کامل این جریان را از عرصه سیاسی حذف کنند. به نحوی که پس از موفقیت در شورای شهر تهران و به دست آوردن اکثریت کرسی‌ها در مجلس و رخداد انتخابات ریاست جمهوری سال 88، اعلام کردند که این پیروزی «آخرین میخ بر تابوت اصلاحات» است و باید «فاتحه این جریان خوانده شود.» در حالی که امروزه حسن غفوری فرد، نماینده ادوار اصولگرای مجلس که نماینده حزب باسابقه و بازاری این جریان است تاکید می‌کند هیچ جریانی بعد از باخت نباید از عرصه سیاست کنارگذاشته شود. رفتاری که سال‌ها اصولگرایان در قدرت در قبال اصلاح‌طلبان انجام دادند. او در ادامه این گفت‌وگو با تایید این نکته که اصولگرایان در حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه
کرده اند؛ اعلام کرد احمدی نژاد دوره دوم نسبت به احمدی نژاد دوره اول ریاست جمهوری تغییر کرده بود و او را می توان با شخصیت هایی از این دست که در طول زمان دچار تغییر شده بود مقایسه کرد. گفتنی است این گفت‌وگو قبل از بست نشینی یاران احمدی‌نژاد در حرم حضرت عبدالعظیم و حمایت او از آنها و سخنانش در تخریب روسای قوای مقننه و قضاییه گرفته شده است. آنچه می خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
اصولگرایان در چند انتخابات اخیر نتوانستند در مقابل اصلاح‌‌طلبان نتیجه بگیرند و شکست خوردند. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
یک سر انتخابات برد و سر دیگر آن باخت است. در انتخابات یک بار مجلس ششم اتفاق می‌افتد و همه کرسی‌ها دست اصلاح‌طلبان است و در انتخاباتی دیگر مجلس پنجم و هفتم است و کرسی‌ها به اصولگرایان می‌رسد. در انتخابات ریاست جمهوری هم یک بار سید محمد خاتمی رای می‌آورد و بعد از او محمود احمدی‌نژاد عهده دار مسئولیت دولت می‌شود. بنابراین باید یاد بگیریم که انتخابات برد و باخت دارد. اینکه یک جریان سیاسی در انتخابات رای نیاورد به معنی حذف آن جریان نیست؛ اگر اینطور بود در آمریکا حزب غالب باید حزب مغلوب را حذف می کرد، ولی این اتفاق نمی‌افتد. پس باید یاد بگیریم تا یک نفر در انتخابات رای نیاورد او را از جامعه ترد نکنیم. یادم می‌آید در مجلس ششم یک نفر از اصلاح‌طلبان به خود من گفت «مردم شمارا نمی خواهند پس بروید.» این رفتار درست نیست و باید یکدیگر را تحمل کنیم. از طرفی هم دولت و مجلس و شورای شهر دست اصلاح طلبان است و پیروز انتخابات شده‌اند و ما هم باید به آنها تبریک بگوییم و در اداره کشور آنها را کمک کنیم نه اینکه در برابرشان سنگ اندازی کنیم و بایستیم.
به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد که یک دوره مردم به اصلاح‌طلبان رای می دهند و دوره بعد به اصولگرایان روی خوش نشان می‌دهند. چه عاملی باعث چنین اتفاقی می‌شود؟
دلایل زیادی در به وجود آمدن چنین اتفاقی تاثیرگذارند. مردم بنا به دلایلی در یک برهه زمانی به واسطه شعارهای اصولگرایان به ما رای می‌دهند و در یک مقطع زمانی دیگر به دلیل وعده‌های اصلاح‌طلبان آنها را انتخاب می‌کنند. از طرفی هم باید دلیل این تغییر نگرش و رای را در خودمان جستجو کنیم. باید این موضوع را بپذیریم یکی از دلایلی که اصولگرایان در انتخابات مجلس و شورای شهر موفق نبودند این بود که به خواست و نیازهای مردم توجه دقیق نکردند. اگر مملکت مال مردم است باید به خواست و مطالباتشان توجه شود و این یکی از دلایل اصلی بود که اصولگرایان نتوانستند از مردم در انتخابات مجلس و شورای شهر رای بگیرند. توجه به این نکات مهم است. شاید از این موضوع تجربه و عبرت بگیریم و ارتباطمان را با مردم بیشتر کنیم و اگر وارد مجلس شدیم مردم را فراموش نکنیم و ارتباطمان را طی 4 سال با جامه قطع نکنیم. نباید تنها زمان انتخابات برای گرفتن رای به سراغ مردم برویم. به نظر من چه برنده و چه بازنده انتخابات باشیم، باید ارتباطمان را با مردم حفظ کنیم و با آنها همراه و هماهنگ شویم تا آنها هم به ما اعتماد کنند.
پس عملکرد خودتان را دلیل عدم موفقیت تان در انتخابات می‌دانید؟
بله همینطور است. در زمان پیروزی ارتباطمان را با مردم حفظ نکردیم.
درباره احمدی‌نژاد که مورد حمایت شما اصولگرایان بود چطور؟ او دولت خود را پاکدست‌ترین دولت‌ها معرفی کرده بود در حالی که بزرگ‌ترین فسادهای مالی و اختلاس‌های تاریخ ایران در زمان او اتفاق افتاد. معاون اول و حلقه نزدیک به او که آنها را خط قرمز خود می‌دانست به دلیل جرائم مالی در زندان هستند یا پرونده آنها و حتی پرونده تخلفات خود او در محاکم قضایی باز است. چه شد که چنین اتفاقاتی افتاد؟
هنوز این اتهامات تایید نشده‌اند اجازه دهید تا تایید شوند. اتهامات با تخلفات فرق دارند. فعلا یکسری اتهامات به احمدی‌نژاد و تیم او وارد شده که هنوز تایید نشده‌اند. درباره آنهایی هم که تایید شده دارد برخورد قانونی می‌شود. اجازه دهیم به تایید دستگاه مسئول یعنی قوه قضاییه برسند بعد درباره آنها صحبت کنیم و البته بعد از این تایید همه باید به قانون تمکین کنیم. تمکین از قانون بزرگ و کوچک ندارد و همه افراد عادی تا مدیران رده بالا و ارشد همه را شامل می شود که باید به قانون تمکین کنیم. البته احمدی‌نژاد معتقد است چون مدیر ارشد است نباید در برابر قانون پاسخگو باشد، درحالی که قانون‌اساسی همه افراد اعم از رهبری تا افراد عادی را ملزم به رعایت قانون کرده و تاکید دارد همه در برابر قانون متعهد هستند و همه را در پاسخگویی به قانون یکسان دانسته است. باید اجازه دهیم دستگاه‌های مسئول درباره او تصمیم بگیرند بعد همه به قانون احترام بگذاریم. هیچ کسی بالاتر از قانون نیست. به نظر من اگر تخلفاتی صورت گرفته است و کمیسیون اصل 90 مجلس و دیوان محاسبات در جریان این تخلفات هستند، بعد از ارجاع گزارش‌ها و بررسی در قوه قضاییه و تعیین تکلیف می‌توان درباره این موارد صحبت و دلایل آن را بررسی کرد.
سوالم را تکرار می‌کنم. احمدی نژاد فردی است که از طرف اصولگرایان مورد تایید و حمایت بود و او را گزینه پیروز خود در انتخابات84 می‌دانستند، چه شد که نظرتان درحمایت از او تغییر کرد؟
آن زمان که احمدی‌نژاد مورد حمایت ما اصولگرایان بود، با احمدی‌نژاد دور دوم ریاست‌جمهوری متفاوت بود. همه چیز در دور دوم تغییر کرد. او در دور دوم راهش تغییر کرد و بسیاری از اصولگرایان متوجه این موضوع و تغییر مسیر شدند و تصمیم گرفتند راهشان را از احمدی‌نژاد جدا کنند و حمایتشان را برداشتند.
یعنی اصولگرایان در حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کرده بودند؟
اشتباه که نه؛ ولی افراد قابل تغییر هستند. او در دور اول ریاست جمهوری خوب بود ولی انسانها تغییر می‌کنند.
تا چه اندازه تغییر؟ چطور ممکن است یک فرد تا این اندازه در 4 سال تغییر کند که اول مورد تایید و بعد مورد تکذیب و برائت قرار بگیرد؟
امکان تغییر افراد بسیار زیاد است. در تاریخ از این موارد زیاد داریم. در یک دوره ای تصور می‌کردیم او با اصول ما همخوانی دارد و تاییدش کردیم، بعد دیدیم اشتباه کرده‌ایم و تکذیبش کردیم و از او برائت جستیم.
پس قبول دارید که در حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کرده‌اید؟
بله این کارمان اشتباه بود. من خودم اعتراف می‌کنم در دوره دوم ریاست جمهوری او اشتباهات فراوانی داشتم.

نظر شما