شناسهٔ خبر: 22604940 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرها

صاحب‌خبر -

 رعايت نکردن استاندارد و نزديکي به گسل مهمترين دلايل خرابي‌ سازه‌ها

بر اساس يافته‌هاي اوليه محققان کشور از مطالعات ميداني مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بيشترين خرابي ساختمان‌ها در مسکن مهر مشاهده مي‌شود که اين تجربه در دو زلزله ورزقان نيز ديده شده است؛ ضمن آنکه نزديکي منطقه به گسل و نرم‌بودن خاک نيز در تخريب سازه‌ها بي‌تاثير نبوده‌اند.

دکتر مهدي زارع، استاد پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به مطالعات ميداني انجام شده در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، گفت: در اين سفر مطالعاتي، از شمال ناحيه زلزله‌زده يعني از جوانرود به سمت پهنه کانوني زلزله در شهرک ازگله و سپس روستاي امام عباس، روستاي کوئيک و در نهايت شهر سرپل ذهاب بازديد کرديم.

وي ادامه داد: بر اساس يافته‌هاي به دست آمده از اين مطالعات به‌نظر مي‌آيد ساختمان‌هايي که حداقل‌هاي مهندسي را رعايت کرده بودند، سالم مانده يا آسيب کمي ديده‌اند

زارع با تاکيد بر اينکه گسترش خرابي‌ها به‌ويژه در مسکن مهر سرپل ذهاب و ساير ساختمان‌هاي تازه‌ساز مشاهده مي‌شود،

گسترش خرابي‌ها به‌ويژه در مسکن مهر سرپل ذهاب و ساير ساختمان‌هاي تازه‌ساز به دليل کيفيت بد ساخت اين بناها مشاهده مي‌شود.

خاطرنشان کرد: اين سازه‌ها علاوه بر اينکه در معرض يک زلزله شديد با بزرگاي 7.3 و در نزديکي پهنه گسل اصلي قرار گرفته‌اند، با کيفيت بد ساخت اين بناها مواجه هستند.

استاد پژوهشگاه بين‌المللي زلزله و مهندسي زلزله با ابراز تأسف از اينکه کيفيت بد مسکن مهر مجددا خود را در زلزله کرمانشاه نشان داد، اضافه کرد: در زلزله‌هاي سال‌هاي 1391 و 1393 ورزقان نيز دو تجربه تلخ قبلي ما از عملکرد واحدهاي مسکن مهر بوده‌اند.

به گفته وي، حدود 100 نفر از 250 کشته‌ شده شهر سرپل ذهاب، مربوط به ساکنان مسکن مهر است و بقيه در ساير بناهاي بعضا نوساز ويران‌شده جان خود را از دست داده‌اند.

زارع با بيان اينکه علاوه بر کيفيت بد ساخت، گسترش تخريب به محل ساختمان‌ها نيز بستگي دارد

علاوه بر کيفيت بد ساخت، گسترش تخريب به محل ساختمان‌ها نيز بستگي دارد. يادآور شد: واحدهايي که در سرپل ذهاب آسيب جدي ديده‌اند، روي زمين‌هاي کشاورزي با خاک نرم ساخته شده‌اند و به‌نظر مي‌رسد اثر تشديد خاک نرم و سطح بالاي آب زيرزميني باعث شده شدت امواج در سطح زمين بيشتر شده و اين بناها خسارت بيشتري را متحمل شوند.

اين محقق مهندسي زلزله عامل ديگر تخريب سرپل ذهاب را نزديک بودن منطقه به گسل و ايجاد مؤلفه حرکت شديد عمود بر گسل

عامل ديگر تخريب سرپل ذهاب نزديک بودن منطقه به گسل و ايجاد مؤلفه حرکت شديد عمود بر گسل است.ذکر کرد و افزود: به اين معنا که به ‌نظر مي‌رسد راستاي گسترش گسيختگي گسله از کانون به سمت سرپل ذهاب بوده که باعث ايجاد يک جابه‌جايي جدي و شديد (در راستاي شرقي- غربي) عمود بر گسل (با روند تقريبا شمالي- جنوبي) شده است و اين پديده‌اي است که به آن «جهت‌پذيري» مي‌گوييم.

وي بي‌کيفيت‌بودن ساختمان‌ها، هم در مسکن مهر و هم در ساختمان‌هاي نوساز ديگر و همچنين ساختمان‌هاي روستايي ضعيف و فرسوده را در کنار اثر خاک نرم و پديده جهت‌پذيري در تخريب اين سازه‌ها مهم دانست.به گفته اين محقق، يکي از اولويت‌هاي مهم، بهداشت محل‌هاي آسيب‌ديده است؛بهداشت محل‌هاي آسيب‌ديده يکي از اولويت‌هاي مهم است.چراکه سوزاندن زباله‌ها يا دپوي آنها در کنار محل‌هاي اسکان اضطراري، هم صحنه‌هاي تأسف‌باري ايجاد کرده و هم سلامت مردم زلزله‌زده را تهديد مي‌کند.زارع در عين حال تاکيد کرد: ارزيابي تفصيلي از منطقه زلزله‌زده ازگله سرپل ذهاب، به زمان بيشتري نياز دارد.

افزايش 50 درصدي دستفروشي در تهران نسبت به سال 94

مديرعامل شرکت شهربان شهرداري تهران از افزايش 50 درصدي دستفروشي در پايتخت نسبت به سال 94 خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالقاسم چيذري، مديرعامل شرکت شهربان شهرداري تهران اظهار کرد: دستفروشي بدون سد معبر با تعريف مکان و زمان مناسب در دستور کار شرکت شهربان قرار گرفته است.

وي افزود: نگاه شهرداري به دستفروشي به عنوان شهروندي است که از اين راه امرارمعاش مي کند.

مديرعامل شرکت شهربان شهرداري تهران گفت: شهرداري تنها شغل هايي که داراي پروانه کسب از انجمن صنفي باشند را به رسميت مي شناسد، اما رويکرد آن به مسئله دستفروشي با نگاه انساني و اسلامي بوده است.چيذري تصريح کرد: براساس تحولات مبتني بر قانون، شرکت شهربان از سال 94 در شهرداري تهران شکل گرفته و با رويکرد دستفروشي بدون سد معبر فعاليت مي‌کند.وي افزود: طبق آمار، جمعيت دست فروشان در 5 محور تهران به نسبت سال 94، 50 درصد افزايش داشته است.

مديرعامل شرکت شهربان شهرداري تهران گفت: اولين فاز ساماندهي در اسفند سال 94 صورت گرفت و از بين هزار و 300 دستفروش معابر خيابان 15 خرداد، 300 نفر در خيابان باب همايون ساماندهي شدند.

چيذري تصريح کرد: در اسفند 95 نيز 20 نقطه پرتردد شهري که توسط دستفروشان اشغال شده بود، شناسايي و در محلي نزديک فعاليت خودشان ساماندهي شدند تا ضمن جلوگيري از سد معبر بتوانند از اين راه امرار معاش کنند.وي افزود: در شهريور امسال بزرگترين حرکت در ساماندهي دستفروشان صورت گرفت که براساس آن 30 هزار دستفروش در 15 روز پاياني تابستان در 20 نقطه شهر ساماندهي شدند که به عنوان تابو شکني در تاريخ بلديه محسوب مي شود.مديرعامل شرکت شهربان شهرداري تهران گفت: شرکت شهربان 2 هزار و 300 نيرو دارد که 40 درصد آنان داراي مدرک ديپلم، 30 درصد کارشناسي و 30 درصد مدارک کارشناسي ارشد و دکتري هستند.چيذري تصريح کرد: در 6 ماهه اول سال 96 نيز 90 شهربان اخراج شدند که دليل اخراج 60 درصد اين افراد اهمال و قصور بوده و تنها 40 درصد دليل اخراج اين افراد، فحاشي و ارتشاء بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما