شناسهٔ خبر: 22601162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

آخرین اخبار از آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی/ ۱۰مغازه تخریب شد

خرم‌آباد- صدور رأی تخلیه ۳۰ باب مغازه و تخریب ۱۰ مغازه در حریم امامزاده زید بن علی(ع)، آخرین اخبار از اجرای طرح آزادسازی حریم این امامزاده در مرکز شهر خرم‌آباد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی خاکباز ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه موضوع آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم آباد، داستان مثنوی هفتاد من است، اظهار داشت: از زمان دولت نهم و دهم موضوع آزادسازی حریم این امامزاده آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان طرحی برای آزادسازی حریم این امامزاده تصویب شد که امروز عملا هیچ یک از افرادی که آن طرح را امضا و تصویب کردند در راس کار نیستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به اینکه انتظار می رفت همانطور که به موضوع آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک توجه شد، به طرح آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم آباد نیز توجه می شد، افزود: متاسفانه این توجه نشد و تا به امروز همچنان بی توجهی ها ادامه دارد و هنوز هیچ دستگاهی جز اداره کل اوقاف برای آزادسازی حریم این امامزاده هزینه ای نکرده است.

حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه طرح اولیه آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم آباد را تقلیل دادیم و تخلیه ۱۰۷ مغازه اطراف امامزاده را که وقفی هستند در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: چندین جلسه را با رئیس کل دادگستری لرستان و دادستان خرم آباد داشتیم و خوشبختانه همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۳۰ رای تخلیه مغازه اطراف امامزاده را گرفته ایم، افزود: به هیچ وجه راضی به ورود موضوع به محاکم قضایی نبودیم اما جلسات متعددی که با متولیان امر و مردم داشتیم نتیجه بخش نبود و مجبور به ورود به محاکم قضایی شدیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به اینکه ۱۰ مغازه در حریم امامزاده را تخریب کرده ایم، اظهار داشت: طی ماه آینده نیز تخلیه و تخریب ۵ مغازه دیگر را خواهیم داشت.

بنابراین گزارش مقبره‌ زید بن علی(ع) در محله‌ای به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر واقع‌شده است.

حریم مقبره شش هزار مترمربع وسعت دارد که درگذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، ‌ مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به‌طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند. روی لبهٔ‌ شرقی مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن آمده است.

بنای کنونی مقبره به سال ۱۳۰۷ هجری قمری مربوط می‌شود. بر اساس سنگ‌نبشتهٔ بنا که به خط کوفی است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجری قمری به‌فرمان بدر بن حسنویه ساخته‌شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) تعلق دارد.

بنای مقبره، هشت‌ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و هر یک از این اضلاع نیز به ضلع‌های کوچک‌تری تقسیم‌شده‌اند.

تمام بنای امامزاده زید بن علی خرم‌آباد از آجر ساخته‌شده است. صندوقی چوبی و قهوه‌ای‌رنگ با نقوش زیبای کنده‌کاری‌شده، روی قبر جای گرفته است. در هر دو گلدستهٔ مقبره نیز پله‌هایی برای رفتن به پشت‌بام کار گذاشته‌شده‌اند.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف بوده که با کاشی‌های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته‌شده مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبایی ساخته‌شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به‌طور برجسته بر آن نقش شده است.

در حال حاضر به دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‌آباد حریم این بقعه به‌وسیله مغازه‌هایی احاطه‌شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد نیاز به آزادسازی حریم این بنا است.

نظر شما