شناسهٔ خبر: 22587023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه خبرداد

خطر آبگرفتگی معابر عمومی‌در نقاط زلزله زده استان کرمانشاه

صاحب‌خبر -

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از بارش باران در استان از فردا و آبگرفتگی معابر عمومی‌در نتیجه این بارش به ویژه در نقاط زلزله زده استان خبر داد. محمد خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: براساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، سامانه ناپایداری که روزهای گذشته هم به آن اشاره می‌شد، از اوایل فردا تا شنبه هفته آینده جو استان را تحت تاثیر خواهد داشت. وی افزود: موج اول از این سامانه، از فردا تا چهارشنبه ضمن کاهش دمای روزانه، به تناوب سبب بارندگی همراه با مه، رعدوبرق و وزش باد در سطح استان می‌شود. این مسئول تصریح کرد: شرایط ناپایدار در روز سه‌شنبه در نواحی غربی (مناطق زلزله زده) و شمال غرب استان (اورامانات) از شدت بیشتری برخوردار بوده بارش که در بعضی ساعات با وزش باد نسبتاً شدید و احتمالاً رگبار پراکنده تگرگ نیز همراه می‌شود. وی افزود: بارش این سامانه سبب آبگرفتگی معابر عمومی‌بویژه در مناطق زلزله زده و اورامانات خواهد شد.خسروی گفت: همچنین وزش باد ممکن است طی ساعاتی از فردا و سه شنبه، هوای استان را (حداقل در مناطق مرزی و گرمسیری) غبارآلود کند.وی افزود: موج دوم از این سامانه که با ریزش هوای سرد در منطقه همراه است، از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده، ضمن کاهش محسوس دمای هوا (از جمله در مناطق زلزله‌زده) در بعضی ساعات، سبب بارندگی همراه با وزش باد در سطح استان خواهد شد. مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: بارش موج دوم نسبت به موج اول، از شدت و گستردگی کمتری برخوردار خواهد بود.وی گفت: پیش‌بینی می‌شود  بارش تجمعی این سامانه در مناطق مناطق زلزله زده و اورامانات، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر به ثبت برسد. این مسوول تاکید کرد: به کلیه مسئولین محترم و گروه‌های امدادگر اکیداً توصیه می‌شود، نسبت به تسریع در خدمات و عملیات امداد، اقدام کنند.
برپایی تنها ۱۰ هزار چادر از ۴۰ هزار چادر در نقاط زلزله‌زده
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب گفت: در حالی که جمعیت هلال‌احمر ۴۰ هزار چادر توزیع کرده تنها ۱۰ هزار چادر در این شهرستان برپا شده است. حجت‌الاسلام محمد جواد فاطمی‌نسب در گفتگو با مهر، گفت:  به دلیل ضعفهای مدیریتی از مجموع ۴۰ هزار چادری که توسط هلال‌احمر توزیع شده تنها۱۰ هزار چتدر علم شده و ما کماکان کمبود چادر داریم. وی با ابراز امیدواری از ساماندهی این امر افزود: باتوجه به پیشبینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش باران این چادرها ممکن است خراب شوند بنابراین روکش پلاستیک برای آنان لازم است. این مسوول خاطر نشان کرد: مردم از نظر آب و غذا اشباع شده‌اند اما کماکان از نظر وسائل گرمایشی و چادر کمبود داریم که به همین منظور با امیر آریانفر تماس تلفنی برقرار و درخواست توزیع چادر کردیم.وی خواستار سپردن توزیع چادر به جمعیت هلال‌احمر به جهت اشراف بیشتر شد و افزود: ما تاکنون به بیش از یکصد هزار زلزله‌زده در این شهرستان خدمت رسانی کرده ایم.امام جمعه سرپل ذهاب خاطر نشان کرد: این ارائه خدمات در قالب حضور علما و روحانیون در مراسم کفن و دفن، تلقین و نماز میت، حضور در جلسات و مراسم بوده است. فاطمی‌نسب با اشاره به اینکه با وجود گذشت پنج شب از وقوع زلزله کماکان برخی از خانواده حتی چادر هم در اختیار ندارند گفت: البته این به معنای عدم توجه مسوولین، گروه‌های جهادی و روحانیون به مردم نبوده است.
آب تمام نقاط زلزله‌زده وصل است
 مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه، از راه‌اندازی ۱۰۰ حمام صحرایی برای زلزله‌زدگان استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون آب تمام نقاط زلزله زده وصل است. علیرضا تختشاهی در گفت وگو با مهر، در خصوص وضعیت آبرسانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه با توجه به تلاش‌های نیروی آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه و با همکاری استان‌های معین در چند روز اخیر، هم اکنون در همه شهرهای زلزله‌زده و اطراف آن آب شهری وصل است. وی افزود: بالغ بر ۲۰ اکیپ رفع حوادث و اتفاقات مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، لرستان، کرمان، مشهد، مرکزی، همدان و کردستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در این زمینه کمک کردند.مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه تصریح کرد: نیروهای مذکور در مناطق زلزله زده به صورت پیمایشی شکستگی‌های ناشی از زلزله را شناسایی و ترمیم می‌کنند. وی افزود: همچنین این نیروها شبکه‌های فاضلاب آسیب دیده در حادثه مذکور را طی پیمایش مذکور رصد می‌کنند و مشکلات احتمالی را از جمله گرفتگی شبکه فاضلاب شناسایی و رفع می‌کنند. این مسوول گفت: در کنار این حمام‌های صحرایی علاوه بر آب شبکه، تانکرهای ثابت نیز قرارداده شده است. همچنین یک سری علمک‌های تقسیم آب برای شستشو ظروف و لباس در کنار این حمام‌ها نصب شده است که دسترسی راحتی برای مردم در این زمینه ایجاد شود. وی از راه‌اندازی ۸ چشمه سرویس بهداشتی نیز خبر داد و گفت: این سرویس‌ها در  حال نصب و راه‌اندازی است.تخت شاهی افزود: علاوه بر وجود آب پایدار در شبکه، روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار لیتر آب توسط تانکرهای سیار توزیع می‌شود. همچنین روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار بطری آب بسته بندی نیز بین زلزله زدگان توزیع می‌شود.وی گفت: طی هماهنگی با مجموعه وزارت نیرو، آشپزخانه مدرن و مجهزی نیز توسط این شرکت در سرپلذهاب استقرار یافته که از روز جمعه آغاز به کار کرده و روزانه حدود ۲ هزار دست غذا بین زلزله زدگان توزیع شده و این مقدار به مرور به ۲۰ هزار دست غذا در روز خواهد رسید.
هیچ مشکلی در شبکه تلفن و دیتای نقاط زلزله زده وجود ندارد
مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه، از نصب و راه‌اندازی ۴ سایت پرتابل تلفن همراه در نقاط زلزله‌زده استان خبر داد.وی گفت: هیچ مشکلی در شبکه تلفن و دیتای نقاط زلزله‌زده وجود ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، مسیب قبادیان روز شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان سرپلذهاب گفت: وضعیت ارتباطات تلفنی مناطق زلزله‌زده هم‌اکنون در شرایط مناسبی است. وی تصریح کرد:  با تجهیزات و سایت‌هایی که بعد از وقوع زلزله به شبکه ارتباطی شهرستان‌های سرپل‌ذهاب،  قصرشیرین و ثلاث باباجانی اضافه شده، هم اکنون هیچگونه مشکلی در شبکه تلفن و  دیتای مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.
همچنین وی افزود: پیرو بازدید قائم مقام مخابرات ایران و دستور نصب تلفن‌های همگانی در نزدیکی کمپ‌های آسیب دیدگان زلزله، به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم مناطق زلزله‌زده، با تلاش کارکنان مخابرات منطقه کرمانشاه تعداد ۱۵ دستگاه تلفن همگآنی رایگان و ۶ دستگاه تلفن GSMبه همراه دوعدد کیوسک در محل کمپهای آسیب دیدگان شهرستان سرپلذهاب نصب و راه‌اندازی شد.
مدارس استان کرمانشاه امروز بازاست
 مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از باز بودن تمام مدارس استان کرمانشاه از امروز خبر داد. سلیمان محبی در گفتگو با مهر، از برقراری کلاس‌های درس در نقاط زلزله‌زده استان نیز خبر داد و تصریح کرد: دانش آموزان در نقاط زلزله زده نیز که مدارس آنها تخریب شده است در کانکس‌هایی که برای آنها برپا می‌شود، تحصیل خواهند کرد.
پرهیز از کمک‌رسانی شخصی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه
 مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمانشاه بر پرهیز از کمک‌رسانی شخصی به مناطق زلزله‌زده استان تاکید کرد.سرهنگ غلامی‌در گفت وگو با مهر، بر پرهیز از کمک‌رسانی شخصی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: شهروندان جهت کمک به زلزله زدگان به صورت شخصی اقدام نکنند.مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمانشاه افزود: کمک‌ها را از طریق هلال احمر و سایر دستگاه‌های متولی ارسال کنند.غلامی‌یاداور شد: افرادی که در حال حاضر در شهر سرپلذهاب هستند در معابر اصلی اقدام به توزیع اقلام نکنند بلکه به روستاها و شهرک‌ها بروند که هم از حجم ترافیک کاسته شود و هم کمک‌ها را به افراد مستحق برسانند. وی خواستار خودداری شهروندان از سفرهای غیر ضروری به مناطق زلزله زده شد و تصریح کرد: شهرستان سرپلذهاب ظرفیت این حجم از خودروها را ندارد و ایجاد ترافیک کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است. مسوول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمانشاه در پایان گفت: شهروندان و کسانی که در زیر چادرها مستقر شدند از توقف‌های غیرمجاز به خصوص دوبل و مورب جدا خودداری کنند چرا که اینکار سبب راه بندان می‌شود.
گاز در تمامی‌شبکه‌های مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در جریان است
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: اکنون گاز وارد تمام شبکه‌های مناطق شهری و روستایی زلزله‌زده استان شده است.سیروس شهبازی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در پی زلزله شدید هفته گذشته حدود 93 هزار مشترک، 47 هزار انشعاب و 1950 کیلومتر از شبکه گاز ما تحت تاثیر قرار گرفت. وی با بیان این‌که رفع نقص و نشت یابی کلیه شبکه‌ها انجام شده، عنوان کرد: اکنون جریان گاز در شبکه همه شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده برقرار است.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه افزود: به دلیل مشکلاتی که در داخل خانه‌ها وجود دارد و برای جلوگیری از خطرات و حوادث احتمالی، گاز داخل منازل برخی مشترکین برقرار نشده است.به گفته این مسئول به تمامی‌مشترکین اطلاع رسانی شده که اگر نیازمند برقراری گاز منازل‌شان هستند با مامورین شرکت گاز منطقه و یا تلفن 194 در ارتباط باشند. شهبازی خاطرنشان کرد: پس از بررسی وضعیت انشعاب و تایید ایمنی آن، با همکاری کارشناس نظام مهندسی، گاز مشترک وصل خواهد شد.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه بیان‌‌کرد: در نانوایی‌ها و جایگاه CNG که تخریبی نداشتند نیز مشکلی نداریم و گاز این مراکز در نواحی زلزله‌زده برقرار است.وی در ادامه هشدارهایی هم در خصوص احتمال گازگرفتگی زلزله زدگان داشت و افزود: با توجه به این‌که افراد ممکن است در چادر از گاز پیک نیک یا چراغ استفاده کنند، احتمال گازگرفتگی برای آنها وجود دارد و باید حتما روزنه‌ای برای ورود و خروج هوا داشته باشند.
نگرانی از جمع‌آوری زباله‌ها و احتمال اپیدمی‌آنفولانزا
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وضعیت بد بهداشت در مناطق زلزله‌زده خبرداد و هشدار داد با ادامه این روند می‌تواند بیماری‌های بسیاری شیوع پیدا کند. به گزارش ایلنا، ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از وضعیت بهداشت مناطق زلزله زده ناراضی هستیم و زباله‌ها در مناطق زلزله زده به خوبی جمع‌آوری نمی‌‎شود و فاضلاب نیز به شکل بهداشتی دفع نمی‌شود و این امر می‌تواند اپیدمی‌وبا را به دنبال داشته باشد. شکیبا افزود: تیم‌های بهداشت در مناطق زلزله زده به صورت شبانه روزی درحال تلاش هستند و تیم‌های سیار بهداشتی متشکل از پزشک، ماما، کارشناس بیماری‌ها و کارشناس بهداشت روزانه به روستا‌ها و نقاط شهری در مناطق زلزله زده مراجعه می‌کنند. وی ادامه داد: این تیم‌ها تجهیزات مختلف از جمله دارو، شیرخشک و لوازم بهداشتی را همراه داشته و بر حسب نیاز در میان خانوار‌های نیازمند توزیع می‌کنند. شکیبا با اشاره به اینکه در مناطق زلزله زده واکسیناسیون ۸۰۰۰ نفر انجام شده اضافه کرد: واکسن توام دو واکسن دیفتری و کزاز است با توجه به وجود آوار در اطراف افراد مصدوم واکسیناسیون کزاز از اهمیت بیشتری برخوردار است.شکیبا افزود: اپیدمی‌بیماری خاصی در منطقه گزارش نشده و نگرانی جمع آوری زباله‌های شهر است که راه آب‌ها را گرفته و در اطراف چادر‌ها پراکنده است و می‌تواند اپیدمی‌بیماری‌های مختلف از جمله وبا را رقم بزند.وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی فاضلاب، بارندگی هفته آینده می‌تواند منجر به اپیدمی‌وبا در منطقه شود و عدم وجود مکان‌هایی برای استحمام می‌تواند زمینه ساز مشکلات پوستی شود.معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با توجه به آغاز بارندگی‌ها و سرمای هوا احتمال اپیدمی‌آنفلوآنزاو نیزوجود دارد.این مقام مسئول گفت: دیگر نگرانی موجود در منطقه بحث خفگی با گاز منوکسیدکربن است و افرادی که در چادر‌ها اسکان دارند باید دقت داشته باشند که هنگام خواب گوشه‌ای از چادر را باز بگذارند.در مناطق زلزله زده چند خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی برپا شده و نظام شبکه بهداشت متشکل از خانه‌های بهداشت و پایگاه بهداشت در مناطق زلزله‌زده راه‌اندازی می‌شود و ظرف چند روز آینده بهداشت این مناطق به وضعیت عادی برمی‌گردد. همچنین مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم مناطق زلزله‌زده تا اطلاع ثانویه از آب‌های معدنی و سیار استفاده کنند.
نگران شیوع بیماری حصبه و وبا در مناطق زلزله زده هستیم
 متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در مناطق زلزله‌زده نگران شیوع بیماری‌هایی نظیر حصبه و وبا هستیم. علی صیاد در گفتگو با مهر، اظهارداشت: بروز بیماری‌های عفونی به صورت همه گیر یکی از دغدغه‌های مسوولین دانشگاه علوم پزشکی در مناطق زلزله زده است.وی افزود: وبا به عنوان یکی از بیماری‌ها  است که سال‌ها پیش در منطقه ما وجود داشته همچنین عفونتهای روده‌ای و حصبه نیز از دیگر نگرانی‌های ما است. دکتر صیاد خاطرنشان کرد: آنفلوانزا اگرچه به اندازه دیگر بیماری‌ها اهمیت ندارد اما ابتلا به آن مهم است. وی گال و شپش را از دیگر بیماری‌های شایع دانست و افزود: باید چادرها ساماندهی شوند و محل جمع‌آوری زباله‌ها مشخص شود. این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: باید فاضلاب به روش بهداشتی دفع شود و علاوه بر دفن احشام به صورت بهداشتی حمام‌های صحرایی نیز در مناطق زلزله‌زده برپا شود.

برچسب‌ها:

نظر شما