شناسهٔ خبر: 22583959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ربیع حیات است، ربیع زندگی است + فیلم

ربیع الاول، ماه شادی و سرور اهل البیت علیهم السلام و ماهی که آثار رحمت خداوند در آن هویداست.

صاحب‌خبر -

حلول ماه ربیع الاول ، بهار ماه های قمری مبارکبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ در ماه ربیع الاول ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده، حادثه تاریخی لیلة المبیت، ولادت پیامبرمکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی ا...علیه وآله و امام جعفر صادق علیه السلام، هجرت پیامبر از مکه به مدینه و ازدواج آن حضرت با حضرت خدیجه علیها السلام، آغاز امامت امام زمان عجل ا...تعالی فرجه و هلاکت یزید بن معاویه حوادث تاریخی مهمی است که در این ماه اتفاق افتاده است.
با پشت سرگذاشتن محرم و صفر که با اندوه و اشک و ناله ،اشک ریخته و دل تازه کردیم و با یاد عظمت آقا ابا عبدا... الحسین علیه السلام بزرگ شدیم، به برکت اشک های محرم و صفر به بهاری رسیدیم که در این بهار سجده شکر به جای آورده و این بهار را قدر بدانیم و بندگی کنیم.
غزوه بنی نظیر در سال چهارم هجری، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه در سال ۴۱هجری قمری، شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام در سال ۲۶۰، سوزاندن کعبه در هنگام جنگ یزید با عبدا... بن زبیر در سال۶۴، حادثه صاحب زنج و قتل ۳۰۰هزار نفر از مردم بصره به دست موفق عباسی در سال۲۵۸ نیز از دیگر حوادث مهم ماه ربیع الاول است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلام که در سال 91 برگزار شد در رابطه با این ماه فرمودند: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع‌الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
ایشان گفتند: ما که اسلام را وسیله‌ی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد.
حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همه‌ی برکاتی دانست که خدای متعال جامعه‌ی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است.

و حالا یک سوال:

آیا حدیث «هر کس مژده حلول ماه ربیع الأول را به من بدهد من مژده بهشت را به او می‌دهم» صحیح است؟
همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الأول شاهد رواج یک باور غلط هستیم که بیشتر در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، با این مضمون که پیامبر فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»!
اما اصل واقعه و حدیث چیست؟

آیا حدیث «هر کس مژده حلول ماه ربیع الأول را به من بدهد من مژده بهشت را به او می‌دهم» صحیح است؟

این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است.
این حدیث از کتاب معانی الاخبار (النص/۲۰۴) و همچنین کتاب علل الشرایع شیخ صدوق (ج۱/ص۱۷۵) بیان شده است.
سلسله سند این روایت به صحابی بزرگوار عبدالله بن عباس منتهی می‌شود که وی اصل واقعه را این‎گونه توصیف می‌کند:

"روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است.

برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود، پیامبر متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آن‌ها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (معادل خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است.
آن جماعت برگشتند و وارد شدند و این بار ابوذر نیز همراه‌شان بود، پیامبر به آن‌ها فرمود: ما در کدام ‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.
پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری."
درواقع این حدیث برای فضیلت اباذر نقل شده نه برای بهشتی شدنِ هرکس که خبر حلول ماه ربیع الأول را بدهد!!
بهتر است در برخورد با روایاتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح می‌شود و به گونه‌ای منطبق بر عقل و منطق نیست، با دیده تأمل نگریسته شود و با مشورت کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد.

نظر شما