شناسهٔ خبر: 22583014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش…

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۵۶(برابر با ۸ ذیحجه ۱۳۹۷، ۲۰ نوامبر ۱۹۷۷) نقل شده است.

صاحب‌خبر -
نخستین دور مذاکرات «سادات» با «بگین» موفقیت‌آمیز بود
اورشلیم ـ خبرگزاری فرانسه ـ آسوشیتدپرس ـ پرزیدنت انورسادات ساعت ده بعدازظهر دیروز(بوقت تهران) برای یک دیدار چهل‌وسه ساعته که ممکن است تاریخ خاورمیانه را دگرگون سازد وارد اسرائیل شد.
رئیس‌جمهوری مصر هنگامی به سرزمین اسرائیل قدم نهاد که موج اعتراض و تظاهرات خصمانه سراسر جهان عرب را فراگرفته و در بسیاری از کشورهای عربی از این دیدار بعنوان یک «خیانت» به ارمان عرب نام برده میشود.

قرآن مجید بجای تورات در هتل سادات
مدیران هتل داود شاه در اورشلیم یک جنگل «انورسادات» در نزدیکی شهر که۱۸۰ درخت دارد به رئیس‌جمهوری مصر هدیه کردند.
رئیس‌جمهوری مصر و همراهانش از دیشب در آپارتمان‌های این هتل که مخصوص پذیرایی از مهمانان بلندپایه خارجی است مسکن کرده‌اند. در کلیه اتاقها کتابهای تورات که معمولا روی میز کوچکی در کنار تختخوابها گذاشته میشود برچیده شده و بجای آنها کتاب مقدس مسلمانان قرآن مجید قرار داده شده است.

سادات در مسجدالاقصی نماز گزارد
اورشلیم خبرگزاری فرانسه ـ پرزیدنت انورسادات ساعت ۹ بامداد امروز(بوقت تهران) برای انجا مراسم مذهبی روز عید قربان در مسجد الاقصی حضور یافت.
هنگامی که رئیس‌جمهوری مصر به داخل مسجدالاقصی سومین مکان مقدس اسلامی قدم گذاشت گروهی از مومنان که روی زمین نشسته بودند با هلهله‌های تحسین‌آمیز باحترام او بپاخاستند. پرزیدنت سادات که لبخندی بر لب داشت با تکان دادن دست به حاضران سلام داد.

شوروی، سادات را به کوته‌بینی متهم کرد
مسکو ـ یونایتدپرس ـ اتحاد شوروی که وقایع اخیر خاورمیانه آن را بیش از پیش در این منطقه در انزوا قرار داده است دیروز پیشگوئی کرد که ماموریت انورسادات در سفرش به اسرائیل با شکست روبرو خواهد شد.روزنامه «سلسکایاژیزن» ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی در شماره دیروز خود نوشته است: عقیده‌ای که ناظران سیاسی دنیا از جمله در پایتخت‌های ممالک باختری در آن اتفاق دارند این است که سفر سادات به اسرائیل به استقرار صلح در خاورمیانه منجر نخواهد شد.

وزارت راه مأمور احداث جاده کمربندی تهران شد
شهردار پایتخت در جلسه دیشب انجمن شهر اعلام کرد بدستور نخست‌وزیر، و برای تسریع در ساختمان جاده کمربندی تهران، شهرداری پایتخت این جاده را با کمک وزارت راه و ترابری احداث می‌کند. شهردار در همین جلسه اعلام کرد طرح دیگری که می‌تواند تا حدی در بهبود ترافیک تهران موثر باشد انتقال میادین میوه و تره‌بار به خارج از شهر است. شهردار در مورد خانه‌هائی که بهنگام احداث جاده کمربندی خراب خواهد شد گفت: ما بدنبال آن هستیم تا بجای خانه‌هائی که در مسیر جاده‌های کمربندی خراب میشود به صاحبان آنها زمین یا خانه‌های ساخته‌شده بدهیم.

ایستگاه ماهواره مخابراتی در اطراف تهران نصب میشود
برای بهره‌گیری بیشتر از ماهواره‌های مخابراتی در جهت برقراری ارتباطات تلفنی و تلویزیونی بیشتر با کشورهای خارج، یک ایستگاه ماهواره مخابراتی در اطراف تهران نصب میشود.با بهره‌گیری از این ایستگاه تعداد کانال‌های تلفن بین‌المللی که اینک ۴۳۰ کانال است در آینده به حدود ۱۱۰۰ کانال افزایش خواهد یافت و باعث میشود برقراری ارتباط با تلفن‌های بین‌المللی به آسانی امکان‌پذیر شود.
این مطلب را مهندس حسین حجتی سخنگوی شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی که از ایستگاه ماهواره مخابراتی اسدآباد دیدن می‌کردند اعلام کرد.

code

نظر شما