شناسهٔ خبر: 22580326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آشنایی با زندگی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری

نگهبانی، نگهداری و حفظ منطقه مازندران در قدیم دست عالمان بود که از جمله آن‌ها ملأ علی و شیخ آقا حسن فاخری بودند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  علامه ملاعلی فاخری متخلص به فاخر، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن ١٣ هجری در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی، با حکم شرعی میرزا مهدی آل کاشف الغطاء از مجتهدین و علمای بنام حوزه علمیه نجف اشرف به مازندران و زادگاه خود روستای سنّار، که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است، مراجعت کرد. 

این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زائدالوصفی داشته و با بهره‌گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین (ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده‌است. 

شخصیت‌هایی صاحب نفوذ در منطقه مازندران

گفته می‌شود وی صاحب کرامت نیز بوده و بسیاری از اشعار مذهبی‌اش را در خلوت عرفانی‌اش می‌سروده‌است. تعزیه فاخر و مرثیه فاخر از سروده‌های آئینی علامه ملاعلی فاخر هستند.

ایشان از معاصران و مصاحبان نزدیک آیت‌الله‌العظمی میرزامحمد مجتهد تنکابنی از علما‌ی صدر مشروطیت بوده و با تشویق ایشان بخشی از احکام رساله‌ی عملیه وی را به نظم در آورده‌است. 

علامه ملاعلی فاخر فقیه و عارفی زمان‌شناس نیز بوده‌است و اشعار حکیمانه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اجتماعی و پند‌ها و فضایل اخلاقی سروده‌است.

وی متخلص به زاده فاخر است و از کودکی نزد والدش که از مفاخر علمای زمان خویش بوده، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.

 شیخ آقا حسن فاخری برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذرانده و سرانجام در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم تحصیلات خود را به کمال رساند.

 فضایل معنوی و شایستگی‌های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب مراجع طراز اول وقت؛ شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آقاسیدابوالحسن اصفهانی (ره) به عنوان مسؤول امور شرعیه‌ی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.  

کمالات ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری

آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی مرجع تقلید شیعیان نیز گفت: این دو بزرگوار شخصیت نافذ کلمه‌ای در منطقه بودند و در راه ارشاد مردم اهتمام جدی داشتند. 

آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی افزود: در گذشته در منطقه مازندران افرادی بودند که نفوذ کلمه داشتند و ارشاد مردم به دست ایشان بود. 

وی با بیان اینکه همه امورات در قدیم به دست علما انجام می‌گرفت، افزود: در قدیم نگهبانی‌های منطقه و حتی نگهداری و حفظ منطقه دست عالمان بود که از جمله آن‌ها ملأ علی و شیخ آقا حسن فاخری بودند.

 مرجع تقلید شیعیان با اشاره به کمالات ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری گفت: این دو بزرگوار شخصیت نافذ کلمه‌ای در منطقه بودند و در راه ارشاد مردم اهتمام جدی داشتند. 

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام افزود: ایشان می‌فرمایند هرگاه مجلسی برگزار می‌شود در آنجا ذکر خیری از علما پیش آید آن مکان محل ذکر خداوند است و خداوند به علما علاقه وافری دارد.

برگزاری همایش مفاخر مازندران در چالوس 

 جاودانی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران نیز گفت: همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری دوم آذرماه در دو نوبت صبح و عصر در چالوس برگزارمی شود.

وی افزود: بخش علمی همایش فاخری از ساعت ٨ تا ١٢ با حضور اساتید دانشگاه، روحانیون و فرهنگیان و بخش فرهنگی همایش از ساعت ١٤ تا ١٨ همان روز با حضور عموم مردم با اجرای تعزیه‌ای از فاخر و برنامه‌های دیگر، است.

 مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران گفت: هیئت داوران همایش متشکل از ٢٧ نفر از اساتید دانشگاه و حوزه بررسی مقالات را به طور تخصصی انجام دادند.

جاودانی با بیان اینکه از ١٠٠ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ٧٧ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت افزود: از این تعداد ١١ مقاله به عنوان مقالات برتر در قالب سخنرانی و ٦٦ مقاله نیز به صورت پوستر در همایش ارائه می‌شود.

 وی گفت: این همایش با محور‌های مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه‌های فقهی، عرفان و کلام، جنبه‌های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزار می‌شود. 

گزارش از آتنا رستمی 

انتهای پیام/آ

برگزاری همایش فاخری‌ها در چالوس

نظر شما