شناسهٔ خبر: 22579148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حضور گسترده مردم گلستان برای کمک به زلزله زدگان

کمک های نگارستان ایران راهی کرمانشاه شد

گرگان- پیش از این صف های طولانی را مقابل صندوق های رای به خاطر داشتم اما مردم گلستان با حضور مقابل مراکز جمع آوری کمک به زلزله زدگان کرمانشاه شعار «همه جای ایران سرای من است» را ثابت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مونا محمدقاسمی: تا پاسی از شب می توان حضور مردم را مقابل مراکز دریافت کمک مشاهده کرد. ساکنان نگارستان ایران از روزهای اولیه شنیدن خبر زلزله ۷.۳ ریشتری در حال جمع آوری کمک به زلزله زدگان کرمانشاه هستند.

زلزله‌ای که آمد و ویران کرد و همچنان با پس‌لرزه‌هایش دل مرد دیارغیور مردان را می‌لرزاند. اما این زلزله نمی‌دانست اینجا ایران است و طوفان عشقی که از دل‌های ایرانیان به‌سوی شهرهای زلزله‌زده جاری می‌شود روی زلزله و خسارات آن را کم می‌کند.

کمپین های مختلف توسط ارگان های دولتی مانند هلال احمر و سمن ها شکل گرفته تا کمک های مردمی را به هر شکل ممکن جمع آوری کنند و در اختیار بی سرپناهان کرمانشاه قرار دهند.

گروه‌های خیریه مردم‌نهاد استان گلستان از همان لحظات ابتدایی با اعلام شماره‌حساب و مکان‌های برای جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی به سیل عظیم کمک‌کنندگان به مردم زلزله‌زده پیوستند. در کنار کمک‌های مردمی ارگان‌های دولتی هم به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداختند، کمیته امداد امام خمینی از طریق ۴۵ پایگاه خود در گلستان و ۴۲ مرکز نیکوکاری به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداخت، جمعیت هلال‌احمر گلستان هم ۷۰ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی در سطح گلستان برپا کرد.

موج اظهار همدردی و کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده فضای مجازی را تسخیر کرد و حالا زمان آن رسیده این فضای مجازی آن روی خوبش را به جامعه نشان دهد و سرعت جمع‌آوری کمک‌های مردمی را چندین برابر افزایش دهد.

به سراغ تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد رفتیم و از میزان استقبال مردم در اهدای کمک‌های خود به زلزله‌زدگان جویا شدیم.

«صندوق مهربانی» یکی از گروه‌هایی است که به‌خوبی در این زمینه عمل کرده است. پویش هاشمی، مؤسس صندوق مهربانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتظار چنین استقبالی از سوی مردم برای کمک‌رسانی را نداشتم، همدلی و همراهی مردم به‌گونه‌ای بود که زمانی که کامیون حامل اجناس اهدایی به راه می‌افتاد مردم از پشت سر وسایل به داخل کامیون پرتاب می‌کردند، حتی شاهد بودم یک موتورسوار به‌سرعت کاپشن خود را از تن خارج کرد و به پشت کامیون پرتاب کرد و یا پیرمردی که با پشت‌خمیده سه بار در یک روز کیسه‌ای سنگین از کمک‌های اهالی خانواده‌اش را کشان‌کشان با پای پیاده به محل جمع‌آوری اقلام غیر نقدی می‌آورد. 

این حضور پرشور مردم به دلیل معجزه فضای مجازی است که رخ‌داده و من شاهد بودم هر زمان در فضای مجازی اعلام می‌شد که مردم زلزله‌زده به چه چیزهایی نیازارند اقلام اهدایی به همان سمت حرکت می‌کرد

اشمی گفت: کمک‌های مردمی جمع شده برای زلزله‌زدگان کرمانشاه توسط صندوق مهربانی از طریق سه کامیون و سه نیسان بارگیری شده و به مناطق زلزله‌زده اعزام‌شده است.

وی افزود: ۴۰۰ پتو، یک‌صد چراغ والور، دو هزار کنسرو، ۶۰۰ شیر خشک، لباس گرم و ... ازجمله اقلامی بودند که به کرمانشاه فرستاده شد.

هاشمی گفت: برادرم به همراه اقلام اهدایی به کرمانشاه رفته و به همراه چندین دانشجوی کرمانشاهی به شکل سازماندهی‌شده این اقلام را توزیع می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی را متوقف کردیم چراکه به ما گفته‌شده ظرفیت انبارها پرشده است اما جمع آوری کمک های نقدی همچنان ادامه دارد و طی روزهای آینده به احتمال زیاد کمپین دارویی راه اندازی کنیم.وی ادامه داد: این حضور پرشور مردم به دلیل معجزه فضای مجازی است که رخ‌داده و من شاهد بودم هر زمان در فضای مجازی اعلام می‌شد که مردم زلزله‌زده به چه چیزهایی نیازارند اقلام اهدایی به همان سمت حرکت می‌کرد.

«جمعیت دانشجویی امام علی (ع)» هم یکی دیگر از گروه‌هایی بود که به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداخت، البته کمک‌های مالی مردم گلستانی همانند سایر استان‌ها به‌حساب مشترک جمعیت امام علی ریخته می‌شد و کمک‌های غیر نقدی توسط پایگاه جمعیت امام علی در گرگان جمع‌آوری می‌شد.

کیمیا میرکاظمی یکی از اعضای جمعیت امام علی (ع) در رابطه با کمک‌های جمع‌آوری‌شده به خبرنگار مهر گفت: ستاد جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی از تاریخ ۲۳ آبان ماه تشکیل شد و تا ظهر شنبه ساعت سه ظهر به جمع‌آوری اقلام موردنیاز زلزله‌زدگان پرداختیم و خودروی حامل این اقلام به سمت کرمانشاه حرکت کرد.

وی افزود: انواع کنسرو، پتو، لوازم بهداشتی، شیر خشک، شیشه شیر، موکت، آب‌معدنی، لباس گرم، لوازم گرمایشی، خرما و ... اقلامی هستند که طی این مدت جمع‌آوری شدند.

میر کاظمی ادامه داد: در حال حاضر ستاد جمع‌آوری اقلام غیر نقدی برای زلزله‌زدگان تعطیل شد و تا زمان اعلام فاز دوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی تنها کمک‌های نقدی را دریافت می‌کنیم.

کمک به زلزله زدگان بر اساس نیازسنجی

وسسه «من بهارم» یکی دیگر از سازمان ها مردم نهادی بود که به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداخت. یکی از اعضای مجموعه من بهارم به کرمانشاه اعزام‌شده تا با توجه به سیل عظیم کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان به‌طور ویژه به تهیه نیازهای آنان بپردازد.

گفتگوی تلفنی با دانیال سرجامی داشتیم تا هم از وضعیت کمک های مردم گلستان با خبر شویم و هم از شرایط منطقه. سرجامی به خبرنگار مهر گفت: حدود ۷۰ الی ۸۰ پتو را به همراه خودروی شخصی خود به مناطق زلزله‌زده آورده‌ام و بین زلزله‌زدگان توزیع کرده‌ام.

وی افزود: من در چادری همراه با یکی از خانواده‌های زلزله‌زده هستم و تلاش می‌کنم با کمک این افراد، ابتدا از مردمی که خانه‌هایشان تخریب‌شده است نیازسنجی کنیم و بعد متناسب با نیاز هر خانواده روز بعد خریدهایی برایشان انجام دهیم.

ارسال ۱۲ کامیون کمک های مردمی از سوی کمیته امداد به کرمانشاه

از بین دستگاه های دولتی کمیته امداد هم اقدام به خدمات رسانی به مردم زلزله زده کرد. مدیرکل کمیته امداد استان گلستان از ارسال ۱۲ کامیون کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد و گفت: کمیته امداد استان گلستان هم‌زمان با سایر استان‌های دیگرتاکنون ۷۰۸ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم نیکوکار گلستان به مردم زلزله‌زده غرب کشور را جمع‌آوری کرده است.

حسین پور بابیان اینکه تاکنون ۱۲ کامیون و ۶ دستگاه وانت نیسان از مشارکت‌های مردمی شامل اقلام ضروری به کرمانشاه ارسال‌شده است، گفت: در حال حاضر کمک‌های غیر نقدی و کالا به ارزش ۶۶۳ میلیون تومان و ۴۵ میلیون تومان کمک‌های نقدی برای کمک به حادثه دیدگان این زلزله توسط کمیته امداد استان گلستان جمع‌آوری‌شده است.

وی افزود: مردم سخاوتمند استان می‌توانند اقلام اهدایی خود را از طریق ۴۵ پایگاه این نهاد در سطح استان و ۴۲ مرکز نیکوکاری اعم از پتو، چادر مسافرتی، البسه، مواد غذایی و مواد خوراکی برای کمک به حادثه دیدگان مناطق زلزله‌زده ارسال کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان با اعلام شماره‌حساب برای کمک فوری به زلزله‌زدگان غرب کشور گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند از طریق شماره‌حساب ۹۹۹۹ بانک ملی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سامانه آنی پرداخت #۰۱۷*۸۸۷۷* توسط موبایل کمک‌های خود را پرداخت کنند.

وی افزود: روند کمک‌های مردمی همچنان ادامه دارد و کمیته امداد استان گلستان در نظر دارد کاروان بزرگی از تجمیع مساعدت خیران را با همکاری سپاه به مناطق زلزله‌زده ارسال کند.

در کنار گروه‌هایی مردم‌نهاد مستقر در مرکز استان، سایر شهرهای بزرگ و کوچک گلستان هم سهم خود را در یاری‌رساندن به هم‌وطنان زلزله‌زده خود ادا کردند. به‌عنوان‌مثال کمک‌های مردمی از شهرستان بندر ترکمن توسط دو کامیون و هفت وانت که شامل ۴۰۰ تخته پتو، ۱۰ تخته فرش و بیش از چهار تن مواد غذایی بود به مناطق زلزله‌زده اعزام شد البته به گفته فرمانده سپاه شهرستان بندر ترکمن مرحله دوم کمک‌های اهدایی مردم بندر ترکمن در حال تدارک بوده و در مرحله دوم اعزام می‌شود.

همچنین اهالی روستای سیدآباد آزادشهر هم بیش از ۱۰ میلیون تومان لوازم ضروری زلزله‌زدگان را به این مناطق اعزام کرده‌اند و جمع‌آوری کمک‌های مردمی همچنان ادامه دارد.

بخش‌داری مرکزی شهر گنبدکاووس هم سه میلیون تومان کمک نقدی خود را به هلال‌احمر این شهرستان تحویل دادند و مردم گنبدکاووس هم تاکنون نزدیک به ۲۲۰ میلیون تومان در قالب کمک‌های نقدی به مردم زلزله‌زده کمک کردند.

در میان خیل عظیم کمک‌های مردمی در گلستان حتی دانش آموزان هم برای کمک به زلزله‌زدگان دست‌به‌کار شدند و تا جایی که توانستند برای کودکان هم سن و سال خود که در زلزله لوازم‌التحریر خود را از دست دادند هدایایی جمع‌آوری کردند.

اهالی شهر فراغی و بخش پیشکمر هم حدود پنج میلیون تومان وجه نقدی و بیش از ۵۰۰ عدد پتو و لوازم گرمایشی و ... برای هم‌وطنان خود جمع‌آوری کردند.

جمعیت هلال‌احمر گلستان هم طی چند روزی که از زلزله گذشته است بیش از ۷ کامیون اقلام موردنیاز زلزله‌زدگان را روانه کرمانشاه کرده است.

مردم گلستان باری دیگر نشان دادند همراه و همگام با سایر هم‌وطنان خود هر نقطه از کشور عزیزمان نیاز به کمک و همراهی داشته باشد از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و هرکجا لازم شد ندای بنی‌آدم اعضای یک پیکرند را سر می‌دهند.

نظر شما