شناسهٔ خبر: 22575574 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

گل‌محمدي: حمايت مالي فوري مي‌خواهيم

يحيي گل‌محمدي از برنامه‌هايش براي تقويت تراکتورسازي در نيم‌فصل صحبت مي‌کند و مي‌گويد اين باشگاه براي جذب بازيکن به کمک و حمايت مالي فوري نياز دارد.

صاحب‌خبر -

با توجه به مشکلاتي که تراکتورسازي در ابتداي فصل داشت، شايد کمتر کسي حاضر مي‌شد که هدايت اين تيم را در اين شرايط قبول کند، اما يحيي گل‌محمدي اين ريسک را قبول کرد و به تبريز رفت. گل‌محمدي در فصل جاري روزهاي پرالتهابي را هم پشت سرگذاشت؛ از سه باخت پي‌درپي در ابتداي فصل تا مصدوميت‌ها،  محروميت‌ها و حتي اختلافات و بدهي‌ها.

گل‌محمدي با گذشت 11 هفته از آغاز ليگ برتر، تراکتورسازي را تا حدودي به ساحل آرامش رسانده و شايد کمي از دغدغه‌هايش کاسته شده است؛ بدهي‌ها پرداخت شده، بازيکنان مصدوم برگشته‌اند، تراکتورسازي مشکلي براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا ندارد و در تورنمنت چهار جانبه شهدا هم به قهرماني رسيده است.

يحيي گل‌محمدي درباره همه اين اتفاقات صحبت‌هايي را انجام داده است.

** خوش‌شانس بوديم، مي‌توانستيم در جمع تيم‌هاي بالاي جدول باشيم

از عملکرد تراکتورسازي در ليگ برتر شروع کنيم.
نمي‌توانيم بگوييم نتايج مورد نظرمان کسب شده، چون تيم از ابتداي فصل مشکلات زيادي داشت. کمبود بازيکن و محروميت موجب شد با 9 بازيکن بزرگسال وارد ليگ شويم و ساير بازيکنان ما هم زير 23 سال هستند. مصدوميت‌ها هم از همان ابتداي فصل شروع شد و حالا بعد از اين تعطيلات مي‌توان گفت شرايط تا حدودي بهتر شده و تعدادي از بازيکنان با تجربه تيم به تمرينات بازگشته‌اند. از سوي ديگر اضافه کردن بازيکنان جوان و کم تجربه به تيم اصلي پروسه زمان‌بري است که رفته‌رفته اين بازيکنان هم مي‌توانند کيفيت واقعي خودشان را نشان بدهند.

الان در ميانه‌هاي جدول قرار داريد، تا اين لحظه توانسته‌ايد آن‌طور که مي‌خواستيد نتيجه بگيريد؟
شايد خيلي‌ها ابتداي فصل تصور مي‌کردند تراکتورسازي وضعيت بسيار بدي در اين فصل خواهد داشت، اما با وجود همه اين مشکلات باز هم فکر مي‌کنم اگر کمي خوش‌شانس بوديم، مي‌توانستيم امتيازات بهتري بگيريم و حتي در جمع تيم‌هاي بالاي جدول هم باشيم. در خيلي از بازي‌ها، خصوصاً سه مسابقه ابتدايي ليگ به هيچ‌وجه مستحق باخت نبوديم. به هر ترتيب شرايط تا امروز به اين شکل پيش رفته، اما اميدواريم در ادامه نتايج بهتري بگيريم و در جدول به جايگاه حقيقي خودمان برسيم.

** خوشحاليم که مجوز حضور در مسابقات آسيايي کسب شد

 درباره صعود مستقيم‌تان به ليگ قهرمانان آسيا صحبت کنيد. نفت حذف شد و حالا شما مي‌توانيد بدون پلي‌آف به مرحله گروهي اين مسابقات برسيد.
اين‌طور که گفته شده، فعلا سهميه فوتبال ايران 1+3 است. اگر اينطور باشد، تراکتورسازي مستقيماً راهي مرحله گروهي مي‌شود. طبيعتا اين اتفاق خوبي است و خيلي به ما کمک مي‌کند. از سوي ديگر خوشحاليم که مجوز حضور در مسابقات آسيايي کسب شد و تراکتورسازي با هواداران پرشور خودش در اين رقابت‌ها حاضر است.

** مسئولان استاني تراکتورسازي را واقعاً متعلق به اين شهر و استان بدانند

 در يکي دو ماه گذشته باشگاه تراکتورسازي فشار زيادي بابت بدهي‌هاي اخير تحمل کرد، اين خبرها و کشمکش‌ها باعث نمي‌شد تمرکز شما و بازيکنان‌تان گرفته شود؟
به هر حال مشکلات باشگاه روي همه اعضاي تيم تاثيرگذار است و اين نگراني براي همه ما وجود داشت. تراکتورسازي باشگاه بزرگي است و انتظارات زيادي از اين باشگاه وجود دارد. هواداران ما هم نگران اين مشکلات بودند و طبيعتاً علاقه زيادي دارند که تيم محبوب‌شان را در مسابقات آسيايي ببينند. از طرف خودم و همه اعضاي تيم از مديريت باشگاه تشکر مي‌کنم که با تمام وجود براي حل اين مشکلات تلاش کردند. بدهي‌هاي سنگين به جا مانده از سال‌هاي گذشته بار مالي زيادي به باشگاه وارد کرد و تا جايي که من مي‌دانم، تراکتورسازي هيچ بودجه و اعتبارات دولتي در اختيار ندارد. همه اين بدهي‌ها با تلاش باشگاه و درآمدزايي‌هاي صورت گرفته پرداخت شد. با اين وجود بايد به تراکتورسازي کمک شود. وقتي باشگاهي که بودجه دولتي ندارد مجبور به پرداخت 11 ميليارد بدهي سال‌هاي گذشته مي‌شود، طبيعتاً امروز بايد مورد حمايت قرار بگيرد. اين تيم نماينده فوتبال ايران در مسابقات آسيايي است و قرار است مقابل تيم‌هايي قرار بگيرد که ميليون‌ها دلار براي جذب يک بازيکن خارجي هزينه مي‌کنند. امروز ما بايد به دنبال تقويت تيم براي حضور قدرتمندانه در ليگ قهرمانان آسيا باشيم. در اين شرايط قطعاً به کمک و حمايت مالي فوري نياز است تا بتوانيم تيم را تقويت کنيم.

 چرا تراکتورسازي تا اين حد با بدهي‌ها مواجه شده است؟
اين مشکل فقط اختصاص به تراکتورسازي نداشت. به‌جز باشگاه‌هايي که به‌نوعي وابسته به دولت هستند و بودجه مشخص دارند، ساير باشگاه‌ها دچار همين مشکلات هستند. بدهي‌هاي تراکتورسازي مربوط به 8 فصل گذشته بوده و يک‌باره در طول چند ماه لازم بود همه اين مبالغ پرداخت شوند. حالا بايد از اين باشگاه حمايت کنند. وقتي آقاي آجورلو 11 ميليارد براي پرداخت بدهي‌هاي داخلي و خارجي هزينه کرده، ما هم امروز بايد فکر کنيم که همين مبلغ چقدر مي‌توانست مشکلات فعلي باشگاه را حل کند؟ ما که چاره‌اي جز تسويه‌حساب با طلبکاران خارجي و داخلي نداشتيم، چون در غيراين‌صورت اتفاقات بسيار بدي براي باشگاه مي‌افتد که کمترين آن حذف تراکتورسازي از مسابقات آسيايي بود.

حالا که مديريت باشگاه يک تنه همه مشکلات را حل کرده، انتظار داريم از باشگاهي که ميليون‌ها هوادار در سراسر کشور دارد حمايت شود. من از همه مسئولان استاني مي‌خواهم  تراکتورسازي را واقعاً متعلق به اين شهر و استان بدانند. تراکتورسازي در بسياري از شهرهاي ايران هواداران زيادي دارد و شايسته نيست در شهر خودش اين‌طور تنها بماند. تا جايي که من مي‌دانم هيچ‌کس براي کمک به باشگاه در اين موقعيت حساس پيش قدم نشد، به استثناي يکي از هواداران که مبلغ 500 ميليون تومان در اين مقطع حساس به باشگاه قرض داد.

 تراکتورسازي امسال از همان ابتدا با بدشانسي‌هاي متعددي مواجه شده، اين روزها بحث جادوگري هم در فوتبال خيلي داغ است، شما را که طلسم نکردند؟!
من اعتقادي به اين حرف‌ها و مسائل ندارم. بدشانسي و خوش‌شانسي هم بخشي از فوتبال است. اينکه مصدوميت‌هاي متعدد فشار زيادي به ما وارد کرد، به اين دليل بود که بازيکنان کمي در اختيار داشتيم. در واقع مشکل ما نبود بازيکن جايگزين بود. به همين دليل هر مصدوميت براي ما بحران تازه‌اي ايجاد مي‌کرد. مربي بايد با تلاش و زحمت به دنبال نتيجه گرفتن باشد و هر کس زحمت بيشتري بکشد، مُزد تلاش خودش را مي‌گيرد.

در آغاز دوباره ليگ برتر با سپاهان بازي داريد. نظرتان درباره اين ديدار چيست؟

سپاهان تيم بزرگي است که بارها به عنوان قهرماني ليگ برتر رسيده و هميشه يکي از مدعيان قهرماني به‌حساب مي‌آيد. حتي در اين فصل که با مشکلاتي مواجه هستند، باز هم شاهديم که بازي‌هاي خوبي انجام مي‌دهند. اميدوارم بازي خوب و زيبايي در پيش داشته باشيم و البته اميدوارم با توجه به تلاشي که بچه‌ها در تمرينات داشتند، نتيجه خوبي از اين بازي بگيريم.

تعطيلي بازي‌هاي ليگ برتر شما را اذيت نمي‌کند؟
در سال منتهي به جام جهاني اين وضعيت براي همه تيم‌ها وجود دارد. خوشبختانه اين‌بار در اين تعطيلات ليگ برتر در بازي‌هاي جام شهدا شرکت کرديم که دو مسابقه تدارکاتي پرفشار بود و بازيکنان مصدوم هم در اين جام به شرايط مسابقه رسيدند. اميدوارم اين تعطيلي باعث شود با آمادگي مناسب به ليگ برگرديم.

** به هيچ وجه نمي‌توانيم ديگر در ورزشگاه يادگار بازي کنيم

 اعتراضي به دعوت نشدن بازيکنان‌تان به تيم ملي نداريد؟ خيلي‌ها اعتقاد داشتند که بازيکناني مانند محمد ايران‌پوريان مي‌توانستند در ليست تيم ملي باشند.
به عقيده من خيلي از بازيکنان ما مي‌توانند در اردوهاي بعدي تيم ملي حضور داشته باشند، اما قدم اول اين است که در بازي‌هاي خودمان تمرکز و آمادگي لازم را نشان بدهيم که طبيعتا نتيجه آن، دعوت بازيکنان شايسته به تيم ملي خواهد بود. براي ما هم باعث افتخار است که بازيکنان تراکتورسازي در ليست تيم ملي و خصوصاً مسابقات جام جهاني حضور داشته باشند.

 شما و دستياران‌تان در هفته‌هاي گذشته نسبت به وضعيت چمن ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز خيلي اعتراض داشتيد. اين اعتراض واکنشي در پي نداشت؟
اين مسئله پيش از اين هم بارها اعلام شده، اما نتيجه روشني براي ما نداشته است. من به باشگاه هم اعلام کردم که ديگر تمايل نداريم در ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز بازي کنيم. زمين چمن اين ورزشگاه اصلاً کيفيت يک زمين فوتبال استاندارد را ندارد. من براي همه تيم‌هاي تبريز احترام قائلم، اما بايد واقع بين باشيم. آيا در استاديوم آزادي هم تيم‌هاي دسته اولي تهران يا حتي تيم‌هاي ليگ برتري مثل نفت، سايپا و پيکان هم مي‌توانند بازي کنند؟ براي ما عجيب است که تيم‌هاي دسته اولي تبريز هم در اين ورزشگاه بازي مي‌کنند. اين چمن بي‌کيفيت با فشار بازي‌هايي که در ماه هاي گذشته وجود داشته، هر روز شرايط بدتري پيدا مي‌کند و الان هم اصلاً زمين مناسبي براي انجام بازي‌هاي ليگ نيست. سوال من اين است که آيا مي‌خواهيم در اين زمين ميزبان تيم‌هاي آسيايي باشيم؟‌ يعني بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا قرار است در ورزشگاهي برگزار شود که تمرينات تيم‌هاي ليگ دسته اولي هم در همان ورزشگاه انجام مي‌شود؟

 الان با اين وضعيت تصميم شما چيست؟ واقعاً نمي‌خواهيد در ورزشگاه يادگار امام (ره) بازي کنيد؟
به هر حال من درخواست خودم را به مسئولان باشگاه اعلام کرده‌ام و به هيچ وجه نمي‌توانيم ديگر در اين ورزشگاه بازي کنيم. از هواداران‌مان هم عذر مي‌خواهم که استاديوم بزرگ‌تري در اختيار نداريم، اما مجبوريم با اين شرايط در ورزشگاه اختصاصي تراکتورسازي بازي کنيم.

 به نيم‌فصل نزديک مي‌شويم و در چند وقت اخير بحث‌ها در مورد نقل‌وانتقالات تراکتورسازي داغ شده است. برنامه‌تان براي جذب بازيکن چيست؟
هنوز 4 هفته به پايان نيم فصل اول باقي مانده و طبيعتاً نمي‌توان تصميم قطعي در اين خصوص گرفت. من پيش از اين هم اعلام کردم که درست نيست قبل از قطعي شدن شرايط تيم در نيم‌فصل با بازيکني مذاکره يا حتي نام کسي را مطرح کنيم. مطرح شدن نام بازيکنان مختلف در رسانه‌ها طبيعي است، اما هنوز هيچ اتفاقي در اين بخش نيفتاده است.

** نمي‌توانم بگويم چند بازيکن، اما قطعاً بايد تيم را تقويت کنيم

 با توجه به شناختي که از شما داريم،‌ معمولاً تيم‌تان را زياد در نيم‌فصل تغيير نمي‌دهيد، اما اخيراً اعلام کرده بودند که در نيم‌فصل 8،9 بازيکن جديد خواهيد گرفت. هنوز هم برنامه‌تان همين است؟
من جايي نگفتم که چه تعداد بازيکن جذب خواهيم کرد. شرايط تراکتورسازي با تيم‌هاي ديگر کاملاً متفاوت است. اين باشگاه بعد از دو پنجره محروميت از نقل‌وانتقالات بايد در اين پنجره پيش‌رو، به‌دنبال تقويت خودش و همچنين رفع نقاط ضعف باشد. مخصوصاً در شرايطي که براي حضور در مسابقات آسيايي تلاش مي‌کنيم، بايد به دنبال ساختن يک تيم قدرتمند و منسجم باشيم. هنوز به طور دقيق نمي‌توانم بگويم چند بازيکن، اما قطعاً بايد تيم را تقويت کنيم.

 اين روزها بحث‌هاي زيادي در مورد گذراندن سربازي بازيکنان در تراکتورسازي مطرح مي‌شود. خيلي‌ها نسبت به گرفتن بازيکن سرباز توسط تراکتورسازي معترض هستند و حتي در هفته گذشته اختلافاتي بين تراکتورسازي و ذوب‌آهن هم به وجود آمد.
تراکتورسازي تنها باشگاه حاضر در ليگ برتر است که امکان جذب بازيکن سرباز را دارد. ما مرجع نظامي تصميم گيرنده در خصوص وضعيت خدمت بازيکنان نيستيم. از سوي ديگر هم نه مي‌خواهيم و نه مي‌توانيم بازيکني را مجبور کنيم که براي گذراندن خدمت سربازي به اينجا بيايد. من پيش از اين هم اعلام کردم که بسياري از بازيکنان در ماه‌هاي گذشته با من تماس گرفته و اعلام کرده‌اند مشکل اعزام به خدمت دارند و در نيم‌فصل دوم نمي‌توانند بازي کنند. بايد بگويم بسياري از اين درخواست‌ها را قبول نکرديم، چون محدوديت‌هايي براي جذب بازيکن داريم و بايد به صورت هدفمند يارگيري کنيم. با اين وجود طبيعي است که بازيکنان سرباز مايل به حضور باشگاه بزرگ و پرهواداري مثل تراکتورسازي باشند و بخواهند با پيراهن اين تيم در مسابقات داخلي و آسيايي به ميدان بروند.

 ... و صحبت پاياني؟

به هموطنان عزيزم در غرب کشور و همه داغ‌ديدگان حادثه زلزله کرمانشاه تسليت مي‌گويم. از مردم شريف تبريز و کسبه بازار تبريز هم تشکر مي‌کنم که براي کمک به زلزله‌زدگان با تمام وجود به ميدان آمدند و با کمک‌هاي نقدي و غير نقدي خودشان با مردم استان کرمانشاه همدردي کردند. خوشحالم که جامعه ورزش و خصوصاً اهالي فوتبال هم در اين حادثه پيش قدم بودند و در کنار مردم وظيفه انساني و اخلاقي خودشان را به‌درستي انجام دادند. همچنين جا دارد به شهرام گودرزي، بازيکن با اخلاق و خوب تيم‌مان به دليل درگذشت برادرش تسليت بگويم. ما در غم شهرام شريک هستيم و از خداوند براي او و خانواده عزيزش صبر طلب مي‌کنيم.

نظر شما