شناسهٔ خبر: 22568635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیلگر در پاریس: بازداشت‌ها در عربستان سرمایه‌گذاران را از بازار این کشور دور می‌کند

رامی الخلیفه العلی تاکید کرد گزارش های مربوط به شرایط بازداشت شماری از شاهزادگان و بازرگانان در عربستان سعودی، سرمایه گذاران خارجی را از حضور در بازار این کشور باز می دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه الجزیره؛ تحلیلگر مسائل سیاسی در پاریس، تاکید کرد گزارش های مربوط به شرایط بازداشت شماری از شاهزادگان و بازرگانان در عربستان سعودی، سرمایه گذاران خارجی را از حضور در بازار این کشور باز می دارد.
رامی الخلیفه العلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره بازداشت و شکنجه شماری از شاهزادگان و بازرگانان در عربستان گفت: هنوز نمی توان خبرهای مربوط به شکنجه شاهزادگان سعودی را به طور قطع تایید یا تکذیب کرد. گزارش هایی درباره شکنجه محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان منتشر شده که هنوز در حد اتهام است. اگر مسئله معامله با بازرگانان و شاهزادگان سعودی برای آزاد شدن آنها در برابر واگذاری بخشی از دارایی هایشان درست باشد، به شدت به اقتصاد عربستان آسیب خواهد رساند. به ویژه که عربستان به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی است. هنوز بازداشت شدگان محاکمه نشده اند و حکمی برای آنها صادر نشده است.
العلی افزود: بخشی از دارایی این شاهزادگان و بازرگانان در خارج عربستان قرار دارد، بنابراین واگذاری این دارایی ها به توافق با این افراد نیاز دارد. فکر نمی کنم عربستان در شرایطی قرار داشته باشد که مجبور باشد پیش از محاکمه و صدور حکم برای این افراد، معامله ای با آنها صورت دهد. بیشتر شاهزادگان بازداشت شده پیش از این با محمد بن سلمان بیعت کرده و طرفداری خود را از او اعلام کرده بودند. فکر نمی کنم محمد بن سلمان در بین خانواده آل سعود یا در بین این شاهزادگان با مخالفتی روبرو باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که در عمل دارایی های بازرگانان بازداشت شده بدون محاکمه توقیف شود، پیام منفی برای سرمایه گذاران خارجی خواهد بود. به همین علت، بعید است عربستان متوسل به چنین اقدامی شود. شایعه هایی که تاکنون درباره بازداشت و شرایط بازداشت بازرگانان و شاهزادگان سعودی منتشر شده هم بر تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازار عربستان تاثیر منفی داشته است. به ویژه که محمد بن سلمان به دنبال اجرای یک طرح بزرگ اقتصادی است.

نظر شما