شناسهٔ خبر: 22557743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس جمعیت هلال‌احمر در بازدید از مناطق زلزله‌زده:

با مردم یکی هستیم

صاحب‌خبر -

شهروند| رئیس جمعیت هلال‌احمر دیروز در میان مردم زلزله زده کرمانشاه  حاضر شد و از روند فعالیت های هلال احمر در مناطق زلزله‌زده غرب کشور بازدید کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی «شهروند»، دکتر علی‌اصغر پیوندی با حضور در روستای چشمه سفید دالاهو از توابع استان کرمانشاه ضمن گفت‌وگو با اهالی روستا به دلجویی از آنها پرداخت و گفت: با وجود آن‌که تأمین سوخت از وظایف هلال‌احمر نبوده، ضمن صحبت‌هایی که با استاندار محترم داشته‌ایم، قرار شد سوخت منطقه به‌طور گسترده تأمین و تانکرهای نفت سفید در روستاهای زلزله‌زده مستقر شود. پیوندی در ادامه به منطقه دالاهو رفت و از انبار اقلام امدادی بازدید کرد و سپس وارد سرپل ذهاب شد. وی پس از ورود به این شهر به مسکن مهر رفت و از منازل ویران‌شده زلزله‌زدگان بازدید کرد.
در کنار مردم خواهیم بود
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره دومین بازدید خود از مناطق زلزله‌زده به «شهروند» گفت: مردم از نحوه رسیدگی‌ها رضایت داشتند و موادغذایی آنها کامل بود. در سرپل ذهاب به نشانه همدردی با خانواده‌ای دیدار داشتیم که 11نفر از عزیزان خود را از دست داده بودند. در بیمارستان صحرایی هم با نوزاد یک‌روزه‌ای مواجه شدیم که حضورش امید را در منطقه تکثیر می‌کرد. پیوندی ادامه داد: هلال‌احمر فعالیت جدی خود را پیگیری می‌کند. درحال حاضر می‌شود گفت که اسکان اضطراری پایان یافته است. براساس مصوب هیأت‌وزیران بنیاد مسکن متولی رویه است که مردم بتوانند مسکن دایمی خود را احداث کنند. ما در کنار مردم خواهیم بود. جوانان هلال با بچه‌ها همکلام می‌شوند و شادی را برایشان به ارمغان می‌آورند. ما می‌خواهیم با مردم یکی شویم.
باید با تدبیر ویژه برای سرپناه زلزله‌زدگان اقدام کرد
مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در مورد بازدید از مناطق زلزله‌زده به خبرنگار اعزامی «شهروند» گفت: از روز اول در محل حادثه حضور داشتم. درحال حاضر تفاوت فاحشی به لحاظ امدادرسانی وجود دارد و خوشبختانه استقرار ابتدایی شکل گرفته است؛ اما تا وضع مطلوب فاصله داریم. درحال حاضر بحث بهداشت ضروری است و همه دستگاه‌ها باید وارد شوند. محمدیون در ادامه اظهار کرد: هوا سردتر می‌شود و باید با تدبیر ویژه برای سرپناه زلزله‌زدگان اقدام کرد. کارهای تبلیغاتی رافع مشکلات نیست. ما امروز در کنار افرادی هستیم که فاقد سرپناه مطمئن‌اند. باید خودمان را جای این افراد بگذاریم و واقعیت زندگی آنها را درک کنیم. او در پایان گفت: مسئولان باید در این منطقه حضور فیزیکی داشته باشند، حضور مجازی فایده‌ای ندارد. دولت باید با تخصیص بودجه آنی در راستای حل مشکلات زلزله‌زدگان گام بردارد. باید در اسرع‌وقت چند شهرک ساخته شود تا با تدارک کانکس به‌عنوان یک مُسَکن اولیه اقدام شود.
هلال‌احمر نیاز به همراهی مردم
برای کمک به زلزله‌زدگان دارد
به گزارش «شهروند»، رئیس جمعیت هلال‌احمر پیش از سفر خود روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور را تشریح و مهمترین نیازهای آسیب‌دیدگان را درحال حاضر تهیه و تأمین وسایل گرمایشی، پتو، زیرانداز و نایلون عنوان کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی با بیان این‌که وضع امدادرسانی قابل قبول است، افزود: لحظات اول وقوع زلزله، ارزیابی و تخمین درباره وسعت حادثه و میزان خسارات و تلفات به دست آمد و با هماهنگی با استان‌های معین استان کرمانشاه، اقلام مورد نیاز به همراه تیم‌های تخصصی امدادی، تیم‌های لجستیک، تیم‌های آنست و... به سمت کرمانشاه گسیل شد. دکتر پیوندی با اشاره به این‌که در شب اول وقوع زلزله کرمانشاه، به دلیل قطعی کامل برق، برای امدادرسانی با مشکل مواجه بودیم، افزود: اولویت اول ما نجات عزیزان گرفتارشده در زیر آوار بود و پس از آن اسکان اضطراری زلزله‌زدگان که بر این اساس، روز اول پس از وقوع زلزله 10‌هزار و 500 چادر در 8 شهر و یک‌هزار و 200 روستا توزیع کردیم، روز دوم این میزان به 23‌هزار و 700 چادر و سایر اقلام امدادی اولیه و روز سوم به 43‌هزار چادر رسید که تا این لحظه حدود 55‌هزار چادر و 170‌هزار پتو و سایر اقلام امدادی با کمک تمامی عزیزان امدادگر، اعضای بسیج، سپاه پاسداران و ارتش میان 150‌هزار جمعیت آسیب‌دیده از زلزله کرمانشاه توزیع کرده‌ایم و توانایی افزایش توزیع چادرهای امدادی را تا حدود 80‌هزار دستگاه هم داریم.
وی همچنین به برخی مشکلات پیش‌آمده در روند امدادرسانی در دو روز اول پس از وقوع حادثه اشاره کرد و افزود: در یکی دو روز اول به این دلیل که ترابری دچار مشکل بود و مردم دچار وحشت‌زدگی و اضطراب حادثه بودند، همچنین با توجه به پراکندگی روستاها و هجوم برای دریافت چادر، بی‌نظمی‌هایی به وجود آمد که درحال حاضر تا حد بسیار زیادی وضع قابل قبول است و توانسته‌ایم اقلام را به شکل عادلانه میان آسیب‌دیدگان توزیع کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با بیان این‌که لباس جمعیت هلال‌احمر، نشان امدادونجات و همدردی با مردم آسیب‌دیده است و با تمام توان، اسکان و تغذیه اضطراری را ادامه می‌دهیم، افزود: بر این اساس از روز شنبه، بسته‌های غذایی سه‌روزه و از روز دوشنبه هم بسته‌های غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد. دکتر پیوندی همچنین از بکارگیری 10 بالگرد جمعیت هلال‌احمر در انتقال نیروها، اقلام و همچنین انتقال مجروحان و مصدومان حادثه به مراکزدرمانی خبر داد و گفت: این بالگردها با تلاش خستگی‌ناپذیر خلبانان ما در مسافت‌های طولانی و در مسیرهای روستاها به پرواز درآمدند تا بتوانیم اقلام امدادی را میان روستاییانی که خانه و اموال خود را از دست داده‌اند، توزیع کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از اعزام 8 تیم BHCU (درمان اضطراری) جمعیت به مناطق زلزله‌زده و برپایی یک بیمارستان صحرایی هلال‌احمر در این منطقه خبر داد و افزود: این حادثه، نخستین حادثه بزرگ بعد از فعال‌شدن شبکه‌های اجتماعی بود که شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌هایی که به وجود می‌آورند، تهدیداتی را هم متوجه جامعه می‌کنند. باید به خاطر داشته باشیم که پیام‌های ما در شبکه‌های اجتماعی، امنیت روانی جامعه آسیب‌دیده و اتحاد و همبستگی ما را به خطر نیندازند. لازم است در منطقه آسیب‌دیده، تمامی افراد حاضر از امدادگران و بسیج و سپاه و ارتش همه با هم به شکل متحد عمل کنیم تا بتوانیم مشکلات آسیب‌دیدگان را به سرعت کاهش دهیم و مراقب باشیم فضایی ایجاد نشود که موجب دلسردی آسیب‌دیدگان و زلزله‌زدگان در جامعه شود.
دکتر پیوندی به وظیفه هلال‌احمر برای حضور در کنار هموطنان تا 45روز پس از حادثه هم اشاره و تأکید کرد: هلال‌احمر موظف به اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان است اما ما به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که تا رفع مشکلات مربوط به حادثه زلزله در کنار آنها خواهیم ماند. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که جمعیت هلال‌احمر نیاز به همراهی مردم برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور دارد، یادآور شد: لازم است کمک‌های غیرنقدی مردمی به سمت تهیه و تأمین وسایل گرمایشی، پتو، زیرانداز و نایلون برود. وی همچنین با تقدیر از همراهی و اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر گفت: از تمام محبت‌های مردم و همدردی آنها که در اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود برای زلزله‌زدگان غرب کشور به جمعیت هلال‌احمر اعتماد کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

نظر شما