شناسهٔ خبر: 22557333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی سوریه را وتو کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید یکساله مهلت تحقیقات کمیته بین‌المللی درباره تسلیحات شیمیایی سوریه را وتو کرد و در مقابل، پیش‌نویس قطعنامه خودش نیز که در همین باره به شورای امنیت ارائه شده بود، رای نیاورد.
پیش‌نویس قطعنامه آمریکا خواستار تمدید یکساله ماموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه شده بود. وتوی روسیه خشم آمریکایی‌ها را به دنبال داشت.نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این اقدام روسیه گفت: مسکو با استفاده از حق وتو علیه مکانیزمی که می‌توانست مجازات استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی در سوریه را به دنبال داشته باشد، ثابت کرد که قابل اعتماد نیست و در حالی که ما برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه تلاش می‌کنیم نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد .
در مقابل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روسیه در همین زمینه آماده کرده بود نیز با استقبال اعضای شورای امنیت روبرو نشد و تنها چهار رای از ۱۵ رای این شورا را به دست آورد و عملا از اعتبار ساقط شد. در  پی بالا گرفتن اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر تمدید ماموریت بازرسان شیمیایی در سوریه، ژاپن پادرمیانی کرد و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داد که تمدید ۳۰ روزه ماموریت ناظران در سوریه را مدنظر قرار داده است.این پیشنهاد ژاپن به آمریکا و روسیه فرصت می‌دهد تا برای حل اختلافات خود بر سر مکانیزم ادامه تحقیقات و مشخص کردن عامل حملات شیمیایی در سوریه بیشتر مذاکره کنند.
پیش‌نویس ژاپن تمدید ۳۰ روزه ماموریت کمیته تحقیقات شیمیایی در سوریه را پیش‌بینی کرده و از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد ظرف ۲۰ روز پیشنهادات خود را برای نوع و ادامه فعالیت این کمیته در سوریه ارائه کند.روسیه پیشتر نیز یکبار دیگر پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا درباره تمدید ماموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را وتو کرده بود.
در این راستا نماینده سوریه در سازمان ملل گفت کشورهای غربی از تروریسم به عنوان سلاحی برای برخورد با مخالفانشان استفاده می کنند. «بشار جعفری» در نشست شورای امنیت در خصوص به کار گیری تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: برخی از کشورهای غربی از تروریسم به عنوانی سلاحی در مقابله با کسانی که با تصمیمات آنان مخالف هستند استفاده می کنند. وی افزود: دولت سوریه از ابتدا با سازمان ملل همکاری کرد. جعفری یادآور شد: ما در سوریه با تشکیل کمیته های حقیقت یاب مخالفت نداریم و همچنان معتقدیم در نهایت، حقیقت و قانون پیروز می شوند و در غیر این صورت، آشوب و هرج و مرج جای آن را خواهد گرفت.وی با بیان اینکه دولت سوریه با سازمان ملل و دو فرستاده آن از همان ابتدا همکاری کرده است گفت: روسیه با وتوی خود از صداقت احکام منشور سازمان ملل محافظت کرد و شورای امنیت را از بازیچه قرار دادن سازوکار های بین المللی نجات داد. در این حال تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طی درخواستی به وزیر خارجه آمریکا از وی خواستند تا سیاست تفصیلی آمریکا پیرامون سوریه را روشن کند. ۴۳عضو که این نامه را امضا کرده‌اند، بنا به درخواست رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرده بودند و در این نامه از دولت آمریکا خواستند تا طرح‌های کارآمدی را برای ممانعت از محکم شدن جای پای ایران در سوریه تدوین کند و اینکه به انتقال سلاح از ایران به حزب الله پایان دهد.در این نامه ادعا شده که ایران کارخانه تولید سلاح‌ در سوریه می‌سازد تا موشک‌های بسیار دقیقی را تولید کند که مجبور نشود سلاح‌ها را از ایران به دست حزب الله برساند.طبق این نامه، اگر به ایران اجازه داده شود که حضور نظامی همیشگی در سوریه داشته باشد، این امر تهدید نظامی بزرگی را علیه اسرائیل و منافع ایالات متحده ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، سازمان ملل متحد هیچ مجوزی را برای حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نداده است.
ماریا زاخاروا گفت: ما از سخنان جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در ۱۳نوامبر که گفته است نیروهای آمریکایی با توجه به قطعنامه سازمان ملل در سوریه حضور دارند، شگفت زده شده‌ایم. وی گفت: نیروهای آمریکا در سوریه اشغالگر محسوب می‌شوند. از سویی رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: مداخله کشورهای عربی و اتحادیه عرب در امور برخی از کشورهایی که دچار بحران‌ شده‌اند،‌ در تخریب این کشورها نقش داشت.بشار اسد گفت: اگر ناسیونالیسم و عربی‌گرایی این است،‌ پس ما آن را نمی‌خواهیم و اگر آن‌ها عرب هستند ما نمی‌خواهیم عرب باشیم.
اما در تحولات میدانی، وزارت دفاع روسیه از پرواز شش فروند هواپیمای این کشور از آسمان ایران و عراق برای بمباران مواضع داعش در سوریه خبر داد. شش فروند جنگنده روسی از نوع توپولف‌ــ‌۲۲ام، با پرواز از آسمان ایران و عراق، مواضع داعش در منطقه البوکمال در شرق دیرالزور سوریه را در هم کوبیدند.
خبر دیگر اینکه تروریستها منطقه «سوق الهال» واقع در شهر دمشق را هدف حملات موشکی قرار دادند که در جریان آن سه غیر نظامی کشته و هفت نفر هم زخمی شدند. خبر دیگراینکه،منابع امنیتی سوریه از کشته شدن ۲۰نفر و زخمی شدن ۳۰نفر دیگر بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در ریف دیرالزور واقع در شرق سوریه خبر دادند.

نظر شما