شناسهٔ خبر: 22556285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

بحث و جدل ها درباره ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق،بعد از داعش

صاحب‌خبر -
خرداد: سفر ازپیش اعلام نشده سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق به آمریکا و اظهارات روز پنجشنبه وی، در بغداد با واکنش هایی روبه رو شد، به ویژه آن بخش از اظهاراتش که ادامه حضور نظامیان آمریکا را بعد از داعش نیز به ضرر عراق ندانست.

به گزارش خرداد ،'محمد الصهیود' از جمله منتقدان سفر الجبوری به آمریکا و اظهارات وی درباره نظامیان آمریکایی است که گفته 'پارلمان بعد از بازگشت الجبوری وی را درخصوص دلایل، اهداف و جزییات سفر به آمریکا و اظهاراتش مورد سووال قرار خواهد داد'.
در همین ارتباط این هفته، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق که به آمریکا سفر کرده است، در اظهاراتی در واشنگتن گفت که 'ادامه حضور آمریکایی ها بعد از داعش ضرری برای عراق ندارد'.
برخی شخصیت ها و جریان های سیاسی عراق این اظهارات را چراغ سبز برخی جریان های سیاسی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان دانسته و به آن واکنش نشان دادند. 
این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، اظهارات الجبوری درباره ابقای نظامیان آمریکایی را نظر شخصی وی و حزبش دانست و به خبرگزاری المعلومه عراق گفت: موضع و جهت گیری های دولت و پارلمان عراق برضد حضور نظامیان آمریکایی به هر شکل است و با نگاه و خواست مردم عراق منطبق است که با حضور هر نیروی نظامی خارجی در کشور خود به شدت مخالف هستند.
پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نیز روز پنجشنبه همزمان با انتشار اظهارات سلیم الجبوری ، در بیانیه ای تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را بیش از 5 هزار تن اعلام کرده است، موضوعی که در محافل سیاسی و رسانه ای عراق محل بحث و جدل است.
برخی منابع عراقی ، تعداد نظامیان آمریکایی را تنها در سفارت این کشور در بغداد بیش از 4 هزار نفر عنوان کرده اند. 
نظامیان آمریکایی به غیر از کردستان عراق، دستکم در چند پایگاه نظامی بزرگ، از جمله عین الاسد ، الحبانیه و پایگاهی در شرق استان کربلا واقع در صحرای الانبار و نیز پایگاه القیاره در موصل مستقر هستند. 
به گزارش ایرنا، همزمان با پیروزی در غربی ترین جبهه نبرد با تروریست ها و اعلام وزیر کشور عراق مبنی بر پایان بعد نظامی جنگ علیه داعش در عراق و درحالی که اکثر جریان های سیاسی و مردم عراق بر خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان بعد از پایان کار داعش اصرار دارند ، اما شواهد نشان می دهد که واشنگتن همچنان تلاش دارد بر تعداد نظامیان خود در این کشور بیفزاید. 

نظر شما