شناسهٔ خبر: 22537191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثبت پنج رکورد زیتون طارم در کتاب ملی رکوردهای برتر تولید

زنجان - ایرنا - پنج رکورد در تولید محصول زیتون شهرستان طارم از توابع استان زنجان در کتاب ملی رکوردهای برتر ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس شورای ملی زیتون کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین تولید سالانه این محصول در شهرستان طارم 40 تا 45 هزار تن است و طی سالجاری 30 تا 55 هزار تن تولید زیتون در این شهرستان تولید شده است.
مهدی عباسی تاکید کرد: زیتون شهرستان طام از نظر سطح زیر کشت، میانگین تولید، کیفیت و سطح برداشت رتبه نخست در کشور را دارد.
وی اظهارکرد: شورای ملی زیتون کشور هم اکنون در تلاش برای شناسنامه دار کردن همه تولید کنندگان این محصول در شهرستان طارم است تا تولیدات صادر شود.
رئیس شورای ملی زیتون کشور، از برند سازی کارگاه های سنتی خبرداد و یادآورشد: هم اکنون 700 کارگاه سنتی و 14 کارگاه صنعتی زیتون در طارم فعال است که با برند سازی محصول در واحدهای صنعتی فرآوری خواهد شد.
عباسی ادامه داد: برند سازی و فرآوری محصول زیتون در کارگاه های صنعتی موجب ایجاد ارزش افزوده، درآمدزایی برای زیتون کاران، اشتغالزایی و فعالیت کارخانه های نیمه فعال و رفع مشکلات زیست محیطی می شود.
به گزارش ایرنا، ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان طارم زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است که رقم زرد زیتون با 95 درصد، بیشترین سطح زیرکشت را در بین ارقام زیتون دارد.
ارقام خارجی زیتون کشت شده در سطح باغات این شهرستان کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین است که به دلیل سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خصوصیت‌های خوب در حال گسترش است.
سازمان تعاون روستایی استان زنجان فعالیت زنجیره ارزش افزوده محصول زیتون را در مناطق درام، دستجرده ، الزین و گیلوان شهرستان طارم آغاز کرده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما