شناسهٔ خبر: 22532134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در پاسخ به ادامه موج‌سواری‌های سیاسی

وزیر سابق مسکن: اگر 8۸840 واحد مقاوم در کرمانشاه نساخته بودیم ابعاد فاجعه وحشتناک بود

درحالی که موج‌سواری رسانه‌های زنجیره‌ای درباره زلزله در کرمانشاه ادامه دارد، وزیر مسکن دولت دهم با ارائه توضیحاتی گفت: اگر 88840 واحد مسکن مهر شهری و روستایی ساخته نشده بود، ابعاد فاجعه زلزله اخیر بسیار بیشتر می‌شد.

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی-

پس از وقوع حادثه تلخ زلزله در کرمانشاه، دولت به جای ساماندهی همه دستگاه‌ها برای کمک به آسیب‌دیدگان سعی کرد بر آوار زلزله، بنای یک تسویه حساب سیاسی را کلید بزند.
این در حالی بود که نهادهایی که اساسا ماموریت سازمانی برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان نداشتند، همچون ارتش و سپاه و بسیج و آستان قدس رضوی، از ساعات اولیه حادثه خود را به منطقه رسانده بودند تا وظیفه زمین مانده دولت یعنی خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان را با سرعتی هر چه بیشتر به ثمر برسانند.
جنجال رسانه‌ای مدعیان اصلاحات که با استقبال بی‌بی سی فارسی- رسانه دولت انگلیس- مواجه شد، اینگونه القاء می‌کرد که در اثر زلزله فقط ساختمان‌های مسکن مهر آسیب دیده و همه ساختمان‌های شهر سالم است!
دروغ‌پردازی سیاسی مدعیان اصلاحات درباره تخریب گسترده مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده و بی‌توجهی این رسانه‌ها به مسئله مهم کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان، با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد.
اما با این وجود به این دلیل که این جماعت با دغدغه‌های عموم جامعه فرسنگ‌ها فاصله دارد، این دروغ‌پردازی ادامه یافت.
در همین رابطه، روزنامه ایران دیروز در مطلبی نوشت: «ساختمان‌هایی که به عنوان مسکن مهر احداث شده‌اند، نه تنها مهری برای مردم ایجاد نکرد و باعث حفظ جان آنان نشد بلکه مضمون این ضرب‌المثل شدند که «تره خریدم که قاتق نانم شود، ولی قاتل جانم شد».»
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز در مطلبی با عنوان «عبرت مسکن مهر» نوشت: «دولت روحانی با علم به وضعیت مسکن مهر از تداوم آن خودداری کرد و هجمه‌های زیادی را پذیرا شد».
این ادعای مضحک در حالی است که روحانی و دیگر مقامات ارشد دولت بارها بر تکمیل طرح مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تاکید کرده بودند.
گفتنی است «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم- مرداد 92- در جلسه‌ی رأی اعتماد مجلس گفت: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره‌ مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد».
روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در گزارشی نوشت: «زلزله یکشنبه شب در استان‌هاي غربی کشور فاجعه آفرید اما از ظواهر این‌گونه برمی‌آید که بیش‌تر از زلزله، این مسکن‌هاي مهر بود که اسباب ایجاد فاجعه را ایجاد کرد. ساختمان‌هایی که حالا پس از زلزله چیزی جز 4 ستون از آنها باقی نمانده است. همه دیوار‌ها خراب شده و فرو ریخته است و در برخی موارد دیده شده که حتی طبقاتی از این ساختمان‌ها به داخل زمین فرورفته و به اصطلاح غیب شده است!».
گفتنی است در روزهای گذشته، صالحی مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله بیش از 7 ریشتری اخیر گفت: «تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است».
به گزارش ایلنا، صالحی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اظهار داشت: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختمان آوار شود، نبودیم.
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز در گزارشی نوشت: «زلزله که آمد دعواهای مسکن مهر از سر گرفته شد. خشت کجی که محمود احمدی‌نژاد و دولتش با پروپاگاندای آن‌چنانی بنا گذاشتند و متاسفانه با ادامه همان روند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا ثریا کج رفت. تا ثریا کج رفت تا وقتی که زلزله آمد و تشت رسوایی کم و کیف این سازه‌ها از بام افتاد».
نکته قابل تأمل اینجاست که جنجال رسانه‌ای مدعیان اصلاحات درخصوص مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده به وضوح نشان داد که یکی از اهداف اصلی این هیاهو، سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی دولت در حوزه مسکن است.
پاسخ نیکزاد
جهانگیری روز دوشنبه (صبح پس از حادثه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفته بود: «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است، وزارت راه و شهرسازی با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند، بررسی کند».
پس از ادعای معاون اول رئیس‌جمهور، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه که نزدیکترین و ذیصلاح‌ترین مسئول دولتی برای اظهار نظر در این ماجرا بوده است آب پاکی را روی دست مدعیان اصلاحات ریخت و رسما اعلام کرد «تعداد افراد فوت شده بر اثر زلزله 7/3 ریشتری در مسکن مهر استان کرمانشاه ۲ نفر بوده است».
همچنین علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری درباره پروژه‌های مسکن مهر مناطق زلزله‌زده واکنش نشان داد.
نیکزاد تاکید کرد: از مجموع 88840  واحد مسکن مهر شهری و روستایی احداثی در استان کرمانشاه  در دولت نهم و دهم تنها دیوارهای تعدادی از واحدهای مسکونی دچار آسیب گردیده و این در حالی است که درهمین منطقه تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی تخریب گردیده و فروریخته است و‌اشاره مقامات رسمی دولت به عمومیت تخریب‌ها در مسکن مهر دور از واقعیت است.
نیکزاد افزود: با وجود شدت 7/3 ریشتری زلزله از این منطقه، با عنایت به نوسازی 37000 واحد مسکن روستایی در دولت نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد شده در روستاها به حداقل رسیده است اگر بازسازی مسکن‌های روستایی در دولت نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود تکرار غم بار تلفات زلزله بم با 6/5 ریشتر بیش از 26 هزار جانباخته و دهها هزار مجروح دور از انتظار نبود.
وی تصریح کرد: دولت مردان بدانند که از عمر دولتشان نزدیک به 5 سال گذشته است بجای پاس دادن همه نابسامانی‌ها به دولت گذشته از عملکرد خودشان بگویند و رئیس‌محترم دولت هم بداند پروژه اعلامی‌تان در کرمانشاه را تعاونی مسکن مشاغل آزاد ساخته است نه دولت قبلی، دولت قبل تسهیلات ارزان قیمت و زمین ارزان به افراد واجد شرایط طبق قانون واگذار نموده است . آیا اگر 88840 واحد مسکن مهر شهری و روستایی ساخته نمی‌شد و مردم در ساختمان غیرمسکن مهر و غیر مقاوم اسکان می‌یافتند ویرانی آن مسکن‌ها فاجعه مصیبت‌بار بر مردم بوجود نمی‌آورد ؟
وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرد: اکنون زمان تمرکز بر امداد و نجات و رساندن آب و برق تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان عزیز از جمله پتو و غذا و پوشاک و لوازم گرمایشی می‌باشد و پرداختن به تسویه حسابهای سیاسی دور از جوانمردی است.
سالم ماندن سازه
مقداد همتی، کارشناس مسکن درباره دوام سازه‌های مسکن مهر معتقد است طبق اعلام رسمی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه مسکن مهر سر پل ذهاب و کرمانشاه ۲ نفر فوتی داشت.  این در حالیست که تابه حال کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه به ۴۵۰ نفر رسیده و این رقم متاسفانه در حال افزایش است.
این موضوع نشان از آن دارد که برخلاف جوسازی که در چند روز گذشته انجام شده و متاسفانه از زبان برخی مسئولان دولتی نیز بیان گردید، مسکن مهر مطابق با اصول آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله ساخته شده و علت تعداد بسیار پایین فوتی‌ها، سالم ماندن استراکچر و سازه اصلی مسکن‌های مهر بوده است.
هرچند در زلزله 7/3 ریشتری تخریب دیوارها و اجزای غیرسازه‌ای ساختمان تقریبا امری اجتناب‌ناپذیر است اما باید تاکید کرد سلامت تیر و ستون و سقف‌ها در سازه‌های مسکن مهر باعث ایجاد فضای امن هنگام زلزله بوده است.
تنها روی کاغذ!
روحانی- خرداد 92- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تامین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است». روحانی همچنین در همان روزها تاکید کرد: «مسئله مسکن در اولویت دوم جوانان [برای ازدواج] است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. همین مشکل اقتصادی بسیاری از ازدواج‌ها را به طلاق رسانده است». روحانی در سال ۹۲ علی‌رغم انتقادهایی که به طرح مسکن مهر داشت در چندین نوبت قول داد که تا پایان فعالیت دولت یازدهم، طرح مسکن مهر تکمیل خواهد شد.
علی‌رغم تخریب‌های دولت یازدهم علیه مسکن مهر، نتایج یک نظرسنجی نشان داد در مقایسه طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر» بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی داده‌اند. طی این نظرسنجی که اوایل خردادماه 95 در برنامه تلویزیونی «ثریا» انجام شد، در پاسخ به این سؤال که از بین طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر»، کدام شیوه حمایتی را برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم و زوج‌های جوان مناسب می‌دانید؟ بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی دادند.
دولت یازدهم تلاش کرد تا «کلمه» مسکن اجتماعی را جایگزین «طرح عملیاتی شده» مسکن مهر کند و از آن به عنوان طرح اصلی دولت در حوزه مسکن نام برد. اما علیرغم هیاهوی رسانه‌ای تا به امروز حتی یک ماکت از «مسکن اجتماعی» نیز ساخته نشده است چه برسد به ساخت و تحویل آن به مردم. در نهایت مسکن مهر رها شد و مسکن اجتماعی نیز تنها روی کاغذ اجرا شد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود مسکن مهم‌ترین خروجی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان در سال‌های اخیر بود. رکودی که علاوه بر کاهش حجم معاملات نسبت به سال‌های قبل، تبعات منفی بسیاری هم بر صنایع وابسته به بخش مسکن داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما