شناسهٔ خبر: 22527575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاورد «ریکا» برای افغانستان و منطقه

کابل - ایرنا - نشست همکاری های منطقه ای برای افغانستان که به اختصار «ریکا» خوانده می شود در سال 2005 به ابتکار وزارت امورخارجه افغانستان کلید خورد و امروز پس از 12 سال به یک نشست اقتصادی موثر بدل شده و امسال نیز با حضور کشورهای شرکت کننده این نشست دو روزه در ترکمنستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

نشست همکاری های منطقه ای برای افغانستان به صورت ادواری هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و در اصل تصمیمات این نشست یک فرآیند اجرایی برای همکاری مشترک است و با هدف ایجاد همگرایی منطقه‌ ای به منظور اجرای طرح های مهم زیربنایی با محوریت افغانستان و در راستای تامین مناقع همه اعضا اتخاذ شده و عملی می شود.
اولین نشست ریکا در کابل برگزار شد و پس از آن به ترتیب هندوستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه میزبان آن بودند و نشست امسال در عشق آباد ترکمنستان طی دیروز و امروز چهارشنبه برگزار شد.
به گفته «احمد شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نشست ریکا بیشتر بر روی همکاری های منطقه ای و استفاده درست از فرصت ها تکیه می کند.
وی افزود که مسئله انرژی، اتصال راه های کشورهای منطقه و رشد تجارت و بازرگانی از موضوعات مهم این نشست هاست و از نشست های گذشته ریکا نتایج قابل قبول به دست آمده است .
او طرح استفاده از بندر چابهار ایران، طرح راه «لاجورد » که کشورهای آسیایی میانه را از طریق افغانستان به آذربایجان و ترکیه و در نهایت به اروپا وصل می کند را از جمله مصوبات اجرایی شده نشست ریکا عنوان کرد.
مستغنی طرح خط لوله گاز« تاپی» که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و سپس هند منتقل خواهد کرد ، طرح اتصال خط آهن ترکمنستان به افغانستان و پاکستان و راه آهن پنج جانبه که از طریق قرقیزستان و ازبکستان ؛ افغانستان و ایران را به چین وصل می کند را هم از خروجی های نشست های گذشته ریکا برشمرد.
هفتمین نشست ریکا که روز سه شنبه در شهر «عشق آباد» مرکز ترکمنستان با حضور مقامات دولتی 44 کشور و 38 سازمان بین المللی برگزار شد که این جلسه در سطح کارشناسی بود و امروز در آخرین جلسه در سطح وزرای خارجه ادامه یافت.
نشست عشق آباد در جستجوی راه حل‌ها، برای برداشتن موانعی بود که جلوی گسترش ارتباطات گسترده تجاری بین کشورهای منطقه را می‌ گیرد و برای رفع آنها به تصمیم گیری مشترک پرداختند.
در روز نخستین یک نشست پیرامون تجارت منطقه ‌ای و جلسه ای دیگر هم با عنوان بررسی رخدادهای مهم و تازه در تاریخ ریکا برگزار شد و بخشی از نشست دیروز نیز به موضوع توانمند سازی زنان در عرصه تجارت اختصاص یافت.
«رولا غنی» همسر رئیس جمهوری افغانستان که با عنوان بانوی اول این کشور خوانده می شود در راس یک هیات شامل وزیر امور زنان دیروز به عشق آباد رفت در افتتاحیه نشست ریکا سخنرانی کرد.
رولا غنی همایش ریکا را چارچوب موثر برای شکل گیری همکاری و همگرایی منطقه خواند و به صورت ویژه تأکید کرد که نقش زنان افغان در عرصه تجارت برجسته ‌تر شده است.
وی افزود که کار دوشادوش مردان و زنان ؛ باعث تقویت اساس خانواده و در نهایت جامعه و منطقه خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برنامه های روز چهارشنبه نشست عشق آباد و بحث وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده و نمایندگان نهادهای معتبر بین المللی گفت که در باره انتقال لوله گاز از ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان - طرح تاپی - ، انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان - طرح کاسا یک‌ هزار- ، دالان ترانزیتی چابهار و راه آهن پنج جانبه که ایران را از طریق افغانستان و کشورهای آسیایی میانه به چین وصل می کند گفت و گو کردند.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، بانونی اول این کشور و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه درهیات اعزامی افغانستان به ترکمنستان حضور دارند .
پیش از این «آذرخش حافظی» رئیس سابق اتاق تجارت افغانستان گفته بود که کنفرانس ریکا با حضور گسترده مقامات بلند پایه کشورهای منطقه و نهادهای مهم بین الملی در نوع خود بزرگ‌ ترین همایش اقتصادی در منطقه به شمار می ‎رود.
وی افزوده که اگر نگاهی به این همایش ‎ها انداخته شود، می ‎توان دید که می ‎تواند آغاز خوبی برای گام ‌های مهم رشد و توسعه اقتصای و سیاسی در منطقه باشد زیرا در این نشست ها نظر‎های کارشناسانه مبادله شده و دیدگاه‎ها جمع بندی و در روابط سیاسی و اقتصادی کشورها تجدید نظر صورت می ‏گیرد که این روند در بهبود روابط و اعتماد سازی میان کشورها مهم است.
طرح اصلی کنفرانس ریکا «ششم» که سال گذشته در کابل برگزار شد «راه ابریشم از مسیر افغانستان» بود و بر طرح هایی تمرکز داشت که این ایده را قوت می بخشیدند، به طوری که تمام کشورهای منطقه در کنار افغانستان از این طرح منفعت خواهند برد .
در همایش پارسال درباره اتصال منطقه ای راه آهن در پنج کشور چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران بحث شد و در نشست امسال این طرح به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
راه آهن خواف -هرات، هرات– تورغندی که به ترکمنستان وصل می شود نیز از جمله طرح های حیاتی برای افغانستان شمرده می شود که در ریکا ششم درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در حال حاضر که راه آهن هرات- خواف رو به اتمام است و همچنین محموله 15 هزار تنی گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید، می توان نتیجه گرفت که نشست های همکاری های منطقه ای برای افغانستان دستاوردهای مثبتی برای افغانستان و به تبع آن برای کشورهای منطقه داشته که با تحقق طرح های دیگر که در حال اجراست، می توان افق روشن تری را برای توسعه افغانستان و منطقه تصور کرد.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما