شناسهٔ خبر: 22525985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقش کلیدی خوزستان در توسعه صادرات و همبستگی با کشورهای همسایه

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: استان خوزستان در توسعه صادرات و همبستگی با کشورهای همسایه نقش کلیدی را برعهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مجتبی خسروتاج  رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نشست با تولیدکنندگان و صادکنندگان و مسؤولان معاونت اقتصادی استانداری خوزستان و اتاق بازرگانی اهواز  در رابطه با ارزیابی وضعیت صادرات خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان یکی از قطب‌های صادراتی کشور است، اظهار کرد: به علت ساختاری که در خوزستان در بخش‌های پتروشیمی، فولاد و نفت به عنوان صنایع مادر وجود دارد، می‌توان از آنها به عنوان دیزل قطاری که بسیاری از صنایع دیگر را به دنبال خود خواهند داشت، استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به رشد صنایع مادر (نفت، فولاد، پتروشیمی) به عنوان قطب توسعه در منطقه، تصریح کرد: رشد صنایع بالادستی به شرط ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی آنها می‌تواند در استان زمینه‌ساز اشتغال باشد.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: آنچه که امروز در این استان بیش از هر چیزی در بُعد اشتغال می‌تواند مؤثر باشد، توسعه و رشد صنایع بالادستی است و با توجه به اینکه این استان از جمله استان‌هایی است که تعامل بسیار زیادی با کشور عراق دارد، می‌تواند در راستای گسترش صادرات و ایجاد تعاملات سازنده عملکرد بسیار موفقی را از خود نشان دهد.

خسروتاج عنوان کرد: طی 7 ماه گذشته سال جاری میزان صادرات به عراق حدود 4 میلیارد دلار بوده که بخش عمده آن از خوزستان شکل گرفته، بنابراین این امر بیانگر این مطلب است که استان خوزستان در توسعه صادرات و توسعه همبستگی با کشورهای همسایه نقش کلیدی را برعهده دارد.
وی، آینده توسعه اقتصادی خوزستان در بخش صادرات را در گروی حرکت در راستای توسعه صنایع مادر و ایجاد صنایع پایین دستی خواند و اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که برای آینده صادرات کشور باید به سمت صنایع خلاق‌تر و یا به عبارتی صنایعی که امروز صنایع خوش‌آتیه در کشور به آن اطلاق می‌شود، پیش برویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: باید با استفاده از منابع انسانی و کارشناسی درون استان در زمینه صنایعی که در آینده می‌توانند جایگزین مناسبی بوده و سهم عمده‌ای در اقتصاد و توسعه داشته باشند، شرایط مطلوبی را فراهم آورد تا به سمت رشد صنایع دانش‌بنیان که عمدتاً صنایعی متکی بر «آی تی» و ظرفیت‌های نیروهای انسانی است، گام برداریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ویژه توجه به صنایع نوین، تبیین کرد: دیگر نمی‌توانیم شاهد حفظ صنایع قدیمی همچنان که در گذشته مطرح بوده‌اند باشیم و باید به سمت صنایع جدیدتر پیش برویم.

خسروتاج در ادامه با اشاره به نقش دولت در زمینه توسعه صادرات، گفت: دولت موظف است فضای مناسب به منظور ورود و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و صنایع را فراهم کند و به عبارتی دولت به عنوان بسترساز این فعالیت‌ها به منظور برطرف ساختن موانع پیش روی آنها است.

وی در پایان افزود: همچنین بخش خصوصی به عنوان نقش تعیین‌کننده در توسعه صادرات باید با رصد در تحولات جاری در جامعه، آینده صنعتی بخش خود را تعریف کند تا متناسب با وضعیت و شرایط روز منطقه و دنیا در این راستا حرکت سازنده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/ب

صحبت های رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خوزستان

نظر شما