شناسهٔ خبر: 22523410 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت+گزارش

خبرگزاری صداوسیما

همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت امروز به میزبانی کرمان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما فرصت ها و چالش های تغییرات اقلیمی آب و هوایی در جامعه ، اولویت های نظام سلامت در سیاست گذاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی ، تاثیر تغییرات اقلیمی بر پدافند غیر عامل ، الزامات نظام سلامت در رویارویی با تغییرات اقلیمی ، تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان ، چگونگی تهدید سلامت از طریق تغییرات آب و هوایی ، تاثیر تغییرات اقلیمی بر تاب آوری جامعه و ...  از جمله محورهای این همایش دو روزه است.
در این مراسم معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت با اشاره به تهدیدات تغییرات اقلیمی گفت: برای مقابله با آثار مخرب تغییرات اقلیمی باید هم مسئولان و هم مردم بیشتر بکوشند.
علی اکبر حقدوست با بیان این سوال که چه اتفاقی برای بشر افتاده که چنین مخرب شده و تاثیر سوء گذاشته است، گفت: این امر در دو مبحث اسراف و خود خواهی خلاصه می شود و باید اذعان کنیم که این دو پدیده در حد فردی ،  ملی و بین المللی گسترش یافته است.
وی به خسارت هایی که بشر به طبیعت می زند اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم به صراحت بیان کرد که اسراف کنندگان را دوست ندارد و ما باید قبول کنیم آدم های مسرفی شده ایم.
همچنین دبیر علمی همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت بر همکاری های بین بخشی دستگاه های مختلف با حوزه سلامت تاکید کرد و  افزود: آسیب‌شناسی و بررسی تاثیرات متفاوت اقلیمی ،  تهیه و تامین شرایط لازم برای حفاظت جان انسان‌ها  و  آمادگی برای مواجهه با شوک‌های ناگهانی در اجتماعات از دیگر اهداف این همایش است.
محمود نکویی مقدم در این مراسم افزود: برای تامین سلامت مردم و جامعه ،  حوزه سلامت که دانشگاه علوم پزشکی متولی آن است 25 درصد نقش دارد و 75 درصد مابقی سازمان ها دخیل هستند.
وی ادامه داد:  وقت آن است سازمان های دخیل در حوزه سلامت با ترسیم نقشه راه و تمهیدات لازم برای کاهش خطرهای مالی ،  جانی و انسانی که تغییرات اقلیمی برای ما ایجاد می کند  اندیشیده شود.
معاون برنامه ریزی و منابع استانداری کرمان هم عوامل موثر در تغییرات اقلیمی را انسانی ، کیهانی و زمینی عنوان کرد و گفت:  95 درصد از عوامل موثر در تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسانی است.
محمد جواد فدایی در این مراسم افزود: فعالیت انسانی 170  برابر بیش از عوامل کیهانی و زمینی بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذار بوده و عمده اثر تغییرات افزایش دما است که از گازهای گلخانه ای  ناشی می شود.
وی با بیان این که 15 درصد گازهای گلخانه ای مربوط به تولیدات دامی است ،  گفت: در اجرایی شدن طرح های توسعه ای باید کارشناسی دقیق انجام دهیم تا طرح ها پیوست زیست محیطی داشته باشند.
وی اجرای سیاست های پیشگیرانه و جبران آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی را  دو راهکار برای مقابله با تغییرات اقلیمی برشمرد که در این  زمینه استان کرمان نیز گام هایی برداشته است.                                                                                                                                              در ابتدای این همایش حاضران یک دقیقه به احترام جانباختگان حادثه زلزله کرمانشاه سکوت کردند و همچنین پیام دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت برگزاری همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت  را رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرائت کرد.

نظر شما