شناسهٔ خبر: 22511393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسوشیتدپرس: عربستان از سیاست های خود در قبال یمن و لبنان عقب نشینی می کند

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد: پادشاهی عربستان سعودی در واکنش به اعتراض های گسترده بین المللی نسبت به سیاست های این کشور در قبال یمن و لبنان و تندروی در رقابت منطقه ای با ایران، از مواضع خود عقب نشینی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت عربستان سعودی تصمیم به عقب نشینی از مواضع تند خود گرفته است.
دولت عربستان سعودی وز دوشنبه اعلام کرد به محاصره هوایی و دریایی یمن پایان داده و فرودگاه ها و بندرهای یمن را بر روی هواپیماها و کشتی های حامل کمک های بین المللی باز کرده است. محاصره دولت عربستان در واکنش به حمله موشکی مبارزان یمن به ریاض، این کشور را تحت محاصره دریایی و هوایی قرار داده است.
آسوشیتدپرس افزود: عقب نشینی دولت سعودی چند ساعت پس از مصاحبه تلویزیونی سعد حریری نخست وزیر لبنان که در ریاض استعفا داده بود، روی داد که در آن گفته بود: به لبنان باز خواهد گشت. وی به رغم مصاحبه قبلی اش که علیه حزب الله حرف زده بود، از انتقاد شدید از این جنبش خودداری کرد و گفت: پس از بازگشت به میهن خود با این گروه شبه نظامی شیعه لبنان برای رسیدن به تفاهم و تشکیل دولت ائتلافی، به مذاکره خواهد پرداخت.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: این دو مورد گواه بر آن است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی احتمالا می خواهد خود را از تنگنایی که با تندروی در قبال این دو کشور (یمن و لبنان) به وجود آورده است، رها کند.
یزید سایق عضو ارشد مرکز خاورمیانه بنیاد کارنگی مستقر در بیروت گفت: اقدام های اخیر دولت عربستان، بیانکرد رویکرد جدید کاهش تنش توسط ریاض است.
این کارشناس بین المللی بنیاد کارنگی در امور خاورمیانه افزود: 'روند کلی سیاست دولت سعودی به سمت عقب نشینی از سیاست های تندروانه ریاض با توجه به اعتراض های شدید بین المللی و فشار واشنگتن بر سعودیهاست. هر چند محمد بن سلمان به گرفتن تصمیم های جدی مشهور است، اما با مشورت و حسابگری عمل نمی کند.'
محمد بن سلمان ولیعهد جوان 32 ساله عربستان، در امور مدیریتی دولت این کشور کم تجربه است. او که از سه سال پیش پست های دولتی در امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی عربستان سعودی را به عده گرفته، در حمله عربستان به یمن، وزیر دفاع کشورش بوده است.
وی از پشتیبانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ، برخوردار است.
متحدان عربستان سعودی در خلیج فارس و دولت ترامپ هفته گذشته بلافاصله پس از حمله موشکی حوثی های یمن به ریاض، به دفاع از عربستان سعودی برخاستند و یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که موشک شلیک شده، ساخت ایران بوده است.
به هر حال، اقدام عربستان سعودی پس از این حمله موشکی، برای محاصره اقتصادی یمن با اعتراض شدید امدادگران بین المللی و نهاد های انساندوستانه سازمان ملل متحد مواجه شد که گفتند این محاصره، میلیون ها نفر از جمعیت یمن را در معرض خطر گرسنگی و مرگ قرار داده است.
اروپام**1416**1486**مترجم: صفر سرابی**انتشار دهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما