شناسهٔ خبر: 22499751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت ولایتی از محتوای دیدار خود با حریری؛

سعد حریری خواستار وساطت میان ایران و عربستان بود/استعفای حریری یک موضوع داخلی است

تهران-ایرنا-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد اظهارات سعد حریری مبنی بر این که در دیدار با ولایتی گفته است ایران در امور داخلی لبنان دخالت نکند، گفت: در مذاکرات ما چنین موردی مطرح نبود و وی خواستار وساطت میان ایران و عربستان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در ادامه نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) و مساله تکفیری ها در پاسخ به سوالی در مورد دیدار خود با سعد حریری به مباحثی که درمورد این دیدار مطرح شده است، اشاره و اظهارکرد: حریری این گونه بیان کرده که در این ملاقات به بنده گفته است که در امور داخلی لبنان دخالت نکنید که اصلا چنین چیزی مطرح نبود.
وی افزود: مذاکرات ما به هیچ وجه تند، خشن و این مواردی که گفته اند، نبوده است و اینها القائات سعودی ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان در آرامش باشد و دوستی استراتژیک دو کشور را ببینند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در این دیدار بجز بنده سفیر ایران در لبنان هم حضور داشت و ما هیچ گونه تهدیدی نکردیم، محور دیدار با سعد حریری روابط دو جانبه و منطقه ای بود.
ولایتی خاطرنشان کرد: از طرفی وی خواست که میان ایران و عربستان وساطت کند که من گفتم ما مشکلی با مذاکره نداریم ولی به سعودی های بگوئید شما سه سال است یمن را ویران کردید و اجازه ورود غذا و دارو را نمی دهید.
وی ادامه داد: در این دیدار به آقای حریری گفتم به سعودی ها بگوئید که از جنایات انسانی در یمن دست بردارید چرا که اینها ربطی به سیاست ندارد و باید با یمنی ها مذاکره کنند چرا که مساله یمن راهکار صرفا سیاسی دارد و نه بمباران کور.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: به آقای حریری گفتم از اتحاد احزاب گروه های سیاسی داخلی لبنان استقبال می کنیم و این کشور امروز یکی از امن ترین کشورهای اسلامی است و این از برکت مقاومت اسلامی و مردم فهیم و آگاه لبنان است.
وی همچنین اظهار کرد: ایران و لبنان برادر و متحد هستند و روابط راهبردی با یکدیگر دارند و در رابطه با مساله استعفای آقای حریری این یک موضوع داخلی است و امیدواریم اگر قوانین داخلی آنها اجازه دهد بعد از این تحولات یکی دو هفته اخیر، آقای حریری به لبنان بازگردد و در این رابطه که وی سر کار بماند یا نه مردم لبنان باید تصمیم بگیرند.
به گزارش ایرنا، سعد حریری نخست وزیر لبنان هفته گذشته در ریاض و از طریق شبکه العربیه از سمت خود استعفا کرد. وی قبل از سفر به ریاض و در لبنان با علی اکبر ولایتی دیدار و گفت و گو کرد که برخی استعفای حریری را به این دیدار ربط داده بودند.
وی در متن استعفای خود اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله مطرح کرد. وی همچنین روز یکشنبه در گفت و گویی با شبکه المستقبل وعده داد به لبنان بازمی گردد.

**عربستان سعودی در هرجایی که دخالت کرده شکست خورده است
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب همچنین در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر خود به لبنان گفت: هدف از سفر به این کشور شرکت در اجلاس علمای مقاومت بود چرا که دشمنان ما چه آمریکایی ها و چه صهیونیست ها دنبال این هستند که موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود.
ولایتی افزود: پس از شرکت در این اجلاس دیدار و گفت و گو با دوستان و مقام های لبنانی و سوری و ملاقات با سید حسن نصرالله و بشار اسد درباره همکاری ها منطقه ای انجام شد.
رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اظهار کرد: تاسیس شعبات دانشگاه آزاد به صورت جامع در سوریه و لبنان از همکاری های جدید میان ما و این کشور و کمک کردن به ارتقای سطح کیفی دانشگاه حلب سوریه از دیگر موضوعات اهداف این سفر بود.
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره سناریوهای احتمالی سعودی‌ها در منطقه دنبال می کنند، افزود: تحلیل شخصی من این است که عربستان سعودی در هرجایی که دخالت کرده، شکست خورده است. در عراق آنقدر دخالت‌ کرد که حتی سفیرش را اخراج کردند.
وی ادامه داد: عربستان می خواست که عراق و سوریه تجزیه شود که این اتفاق نیفتاد. قصد داشت در لبنان آشوبی ایجاد کند که 8 مارس و 14 مارس با هم متحد شدند.
مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب یادآور شد: دولت ریاض در لبنان این کار را کرد که شاید بتواند آشوبی ایجاد کند تا به عنوان مدافع یک طرف از این کسانی که اختلاف دارند وارد لبنان شود و دخالت های بیشتر کند اما سیدحسن نصرالله حکمتی که به کار برد و بعدا هم میشل عون رییس جمهوری مشابه همین حرکت را انجام داد، گفتند که سعد حریری تحت فشار این کار را کرده است یعنی استعفا را نوشته و به دست وی دادند که این ادبیات لبنانی نیست این ادبیات سعودی است.
ولایتی تأکید کرد: عربستان گمان می‌کرد با این کار لبنان متشنج می‌شود و در این فضا آنان می‌توانند اهداف شیطانی‌ خود را دنبال کنند اما با بلوغ فکری که مردم لبنان دارند و با حکمت سیدحسن نصرالله و میشل عون چنین اتفاقی نیفتاد و عربستان شکست خورد.
وی در پاسخ به این سوال که ترامپ ملت ایران را تروریست خوانده ارزیابی شما چیست، گفت: آقای ترامپ که حرف بی حساب زیاد می زند و کسی هم توقع ندارد که حرف عاقلانه‌ای را بگوید، حتی هم مسلک های او در آمریکا و اروپا دائما از وی انتقاد می کنند چرا که بی حساب و کتاب حرف می زند، این که او بگوید چه کسی تروریست است مهم نیست چرا که همه می دانند که منشا تروریسم آمریکا است و در مناظرات انتخاباتی شاهد بودیم که مساله داعش و ایجاد آن را اغراق کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون مساله همکاری های میان ایران و ترکیه در خصوص بحران سوریه اظهار کرد: رابطه میان ایران، ترکیه، سوریه و عراق رابطه بین همسایگان و برادران است، آمریکایی ها «فضولتا» در منطقه حضور دارند ، روزی آنها را بیرون خواهیم کرد. رقه متعلق به سوریه است و در این خصوص همه ما اتفاق نظر داریم. آمریکایی ها اشتباه کردند که در رقه پایگاه نظامی ایجاد کردند و دیر یا زود باید آمریکایی ها از اینجا بروند.
ولایتی یادآور شد: رقه به آغوش سوریه باز می گردد و همانطور که بارها گفتیم ما مخالف هر گونه تفرقه و تجزیه ای در منطقه هستیم.
وی با بیان این که حتما در آینده ای نه چندان دور آمریکایی ها را از سوریه و عراق بیرون خواهند کرد، گفت: ما می دانیم که آمریکایی ها دشمن مردم ترکیه هستند و پشت مساله کودتای ترکیه هم آنها قرار داشتند و ما از آقای اردوغان حمایت کرده و خواهیم کرد چرا که وی رییس جمهوری قانونی ترکیه است.
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: ممکن است میان کشورها اختلافاتی هم باشد که این مهم نیست، اما می توانیم با اتحاد در برابر دشمنان واحد بایستیم.

**ایران به در خواست دولت های قانونی عراق و سوریه در آن کشورها حضور دارد
ولایتی همچنین در خصوص اتهام زنی های سعودی علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، گفت: ما از سوی عربستان متهم هستیم، اولا چه کاره است که این حرف را می زند، مگر کسی آن را وکیل کرده است، آنها حکومتی هستند که به زور به این کشور تحمیل شده اند، اگر انتخابات برگزار کنند معلوم نیست که مجدد روی کار باشند. سعودی نیابت از طرف کشورهای عربی ندارد که بخواهد از طرف آنها حرفی بزند و خود را مدافع آنها معرفی کند.
وی ادامه داد: ما به در خواست دولت های قانونی عراق و سوریه در آن کشورها حضور داریم، آنها از ما به دلیل تجربه و از مشورت های ما استفاده می کنند بنابراین حضور ما قانونی است.
وی افزود: ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم ولی مذاکره کردن به معنای تایید ظلم سعودی ها به برخی کشورهای عرب و غیر عرب نیست. مذاکره ما تایید حمایت آنها از تروریست ها نیست مگر در مورد حج مذاکره نکردیم بنابراین ما مخالف مذاکره نیستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص اجلاس ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان در تهران و اجلاسی که قرار است در آینده در جمهوری آذربایجان (با حضور روسای جمهوری سه کشور) برگزار شود و با توجه به روابط خوبی که ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد آیا ممکن است اتفاق جدیدی در قره باغ بیفتد و ایران نقشی در آن داشته باشد گفت: از هر نوع همکاری منطقه ای استقبال می کنیم. هم روسیه و هم آذربایجان در دریای خزر همسایه ما است.
ولایتی افزود: جمهوری آذربایجان نه تنها همسایه است بلکه با این کشور مشترکات زیادی داریم و کمتر دو ملتی مثل ایران واین کشور است که این همه اشتراکات داشته باشند بنابراین جلسات مشترک با جمهوری آذربایجان و روسیه مفید است و جلسات هرچه دامنه اش وسیع تر باشد آثار مثبت منطقه ای آن بیشتر است.
وی ادامه داد: ما هم از اجلاس گذشته استقبال کردیم و هم از اجلاس احتمالی بین ترکیه ، ایران و جمهوری آذربایجان استقبال می کنیم چرا که هرچه دیدارها و مذاکرات چهره به چهره بیشتر شود احتمال وجود اختلاف کمتر می شود.
وی همچنین به دیدار رییس جمهوری روسیه با رهبر معظم انقلاب در حاشیه اجلاس تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در این دیداربحث شد معامله با پول ملی بود که دلار را تا آنجا که ممکن است حذف کنیم تا گیر حصارهای اقتصادی آمریکایی ها نباشیم .
وی ادامه داد: اصلا چه کسی گفته است که دلار باید پول بین المللی باشد.
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: بنابراین این اجلاس ها مورد تایید است امیدواریم که مساله قره باغ حل شود . مساله آن سیاسی است و راه حل نظامی ندارد و ما استقبال می کنیم که این مساله که مشکل منطقه است هرچه زودتر با گفت و گوهای سیاسی حل شود.
سیام**1058**1336
خبرنگار:محمد افضلی**انتشار:مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*

نظر شما