شناسهٔ خبر: 22489719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس خانه روانشناسان:۴۴ درصد مردم کشور سواد سلامت روان ندارند

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی -اجتماعی: رئیس خانه روانشناسان با اشاره به پایین‌بودن سطح سواد سلامت روان گفت که ۴۴ درصد از مردم در جامعه ما سواد سلامت روان ندارند و حتی در میان قشر تحصیل‌کرده جامعه نیز سطح سواد سلامت روان پایین است.
به گزارش خبرنگار اطلاعات، محمدابراهیم مداحی ، در آیین رونمایی از سامانه آموزش مداوم روانشناسان و مشاوران که دیروز با حضور رئیس سازمان بهزیستی، معاونان، مدیران کل ستادی و مدیران بهزیستی در استان‌ها و کارشناسانی از وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری در ساختمان سازمان بهزیستی برگزار شد، از نشانه‌های داشتن سواد سلامت روان، مراجعه آسان به متخصصان روان و انگ نزدن به مراجعه‌کنندگان به این افراد را برشمرد و با تأکید بر جایگاه ویژه آموزش مسائل سلامت روان گفت: این آموزش‌ها می‌تواند سطح سواد آحاد مردم را بالا ببرد و همچنین در افزایش مهارت دست‌اندرکاران سلامت روان جامعه مؤثر باشد.افزود: ایران تکانه‎های مختلف اقتصادی، سیاسی، اقلیمی و … را تجربه می‌کند. تکانه‌ها همواره موجب بروز بحران می‌شوند و بحران‌ها آثار روانشناختی بر افراد دارند و پیش‌بینی می‌شود که اختلالات روان‌تنی هم افزایش یابند.او با اشاره به این که علائم اختلالات روانی در کشور ۱۰ درصد کاهش یافته است، گفت: کاهش علائم نمی‌تواند معنی خوبی داشته باشد. مشاهدات نشان می‌دهند که سیمای بالینی کشور از مرگ‌های زودرس ازطریق بیماری‌های واگیر به مرگ‌های ناگهانی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تبدیل شده است.
دکتر مداحی با بیان این که ۲۰ درصد اختلالات روانی در حوزه وظایف وزارت بهداشت و ۵۰ درصد آن در حیطه وظایف سازمان بهزیستی است و ۳۰ درصد آن به سبک زندگی بازمی‌گردد، گفت: از میان مجموع اختلالات روانی موجود در کشور، ۵۵ درصد به اختلالات مزمن تبدیل می‌شوند که گریبانگیر سازمان بهزیستی خواهد شد.
او با تأکید بر اهمیت بازنگری در بودجه‌ها و امکانات تخصیص‌داده‎شده به بخش سلامت روان، گفت: عوامل استرس‌زا، کمبود روابط اجتماعی و کمبود حمایت اجتماعی مهم‌ترین مشکلات این بخش هستند که برای رفع آنها نیازمند کمک‌های مالی و سخت‌افزاری هستیم.
در این نشست، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی، نیز با بیان اینکه جامعه امروز با مشکلاتی همچون فقر، بیکاری، بی‌عدالتی، تبعیض، اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خیابان و حاشیه‌نشینی مواجه است، بر اهمیت وجود نگاه سیستمی و فرایندمحور در حل مشکلات اجتماعی تأکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی به‌عنوان تخصصی‌ترین سازمان دولتی عهده‌دار وظایف حمایتی اجتماعی، در دولت روحانی ۳ استراتژی را در پیش گرفته است: تلاش برای پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی، مداخله بهنگام و باکیفیت و استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند علمی در جامعه.
سامانه آموزش مداوم روان‌شناسان و مشاوران به‌نشانی اینترنتی www.cpce.irشامل دو بخش آموزش متخصصان و آموزش عمومی است. کارگاه‌های آموزشی و آزمون‌های آنلاین، کتابخانه دیجیتال، سیستم‌های امتیازدهی کاربران به دوره‌های آموزشی، پیام‌رسان و امکان گفتگوی آنلاین از ویژگی‌های این سامانه است. از جمله ویژگی‌های مهم این سامانه این است که امکان شناسایی و آگاهی از فعالیت تک‌تک روان‌شناسان تحت نظارت سازمان بهزیستی برای کارشناسان این مجموعه فراهم می‌شود.
پروتکلی همه‌جانبه‌نگر برای مداخلات مددکاری اجتماعی
رونمایی از پروتکل مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده برنامه دیگر روز گذشته سازمان بهزیستی بود که توسط محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی انجام گرفت.
این پروتکل که توسط دکتر ملیحه عرشی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، و گروهی از همکارانش با همکاری دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور تهیه شده است، نگاهی همه‌جانبه‌نگر به مسأله طلاق دارد و در کنار ارتباطات بین فردی به عوامل اجتماعی طلاق هم می‌پردازد.
دکتر عرشی در گفتگو با خبرنگار اطلاعات، هدف این پروتکل را مراقبت از خانواده دانست و گفت: بیشتر خدماتی که اکنون به مراجعان طلاق داده می‌شود، خدمات چندتکه‌ای است که هر قسمت آن توسط یک متخصص ارائه می‌شود و چه بسا در بعضی موارد باهم متعارض‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مراجعان ریزش کنند. مدیریت مورد رویکردی است که در پروتکل مداخله مددکاری در طلاق، باعث می‌شود تا خدمات هم‌راستا و هم‌جهت به افراد ارائه شود و خانواده‌ها خدمات یکپارچه‌ای را دریافت کنند.

نظر شما