شناسهٔ خبر: 22483185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فریدون عباسی در دانشگاه تهران:

اگر اهمیت راکتور اراک را می‌دانستند نمی‌گفتند «روغن ریخته نذر امامزاده است»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: اگر آقایان بدانند که راکتور چقدر می‌توانست از خروج مغزها جلوگیری کند نمی‌گفتند راکتور اراک روغن ریخته است که نذر امامزاده شده.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی امروز در همایش تجربه اعتماد که به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشجو و دانش آموز سرمایه‌ها و از منابع قدرت کشور هستند با این وجود هم جمهوری اسلامی و هم دشمنان بر این دو قشر تمرکز دارند.

وی افزود: مهاجرت جوانان و قشر تحصیلکرده بیانگر موفقیت نظام آموزش در کشورمان است و معنایش این است که ما می توانیم مشکلات کشورهای دیگر را حل کنیم و البته جذب جوانان و نخبگان هدف دشمن است چون نخبگان را بدون صرف هزینه ای در راستای رفع مشکلات خود به کار می گیرد. در هر حال خروج ژن هوشمند از کشور با استکبارستیزی منافات دارد.

عباسی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی مرهون مجاهدت امام خمینی این استکبارستیز اعظم و مستحکم است، اضافه کرد: خیلی ها به امام توصیه می کردند که تشریف نیاورید مردم کشته می شوند ولی امام پاوه را نجات داد و یا می گفت جنگ رحمت است مگر امام کشته ها را نمی دید؟

وی با بیان اینکه مگر کودتاهای نظامی و تحریم ها کار آمریکا نبوده است، افزود: جای ظالم و مظلوم با هم عوض شده است و می گویند دندان های این گرگ پنبه ای است در حالی که آنها راهبرد دارند و اینگونه نیست که بخواهند ترامپ را به عنوان یک دیوانه در راس قرار دارند. در راس دشمنی با انقلاب اسلامی اختلافی بین دموکرات و جمهوری خواه نیست.

عباسی با بیان اینکه ما با تردیدهای مختلفی در جنگ و امروز در مسئله موشکی وهسته ای مواجه ایم، اظهار کرد: این آقایان نباید می رفتند و توافقات را امضاء می کردند حالا هم که امضاء کردند باید پای آن بایستند البته آنها باید به وظایف خود عمل کنند تا ما هم به تعهدات خود عمل کنیم اما اینگونه نشد.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه باید در حوزه علوم اسلامی تکلیف خود را با انقلاب و انقلابی گری مشخص کنیم، گفت: کسی که می خواهد با نظام مقابله کند و استکبار است می آید رهبری و نهادهای وابسته اعم از سپاه و قوه قضائیه را هدف قرا می دهند. با این وجود ما با عنوان استکبارستیز باید هر کجا که دشمن آن را تضعیف می کند آن نهاد را تقویت کنیم.

عباسی با بیان اینکه برای استکبارستیزی امروز مرز پاسداری نظام در قشر کارشناسی کشور است گفت:  کسانی که سکولار هستند و دنبال اسلام رحمانی هستند و اسلام ناب محمدی را کنار می گذارند چرا باید در زمان آنها وزارت علوم ما باید روی هوا باشد آن هم وزارتخانه ای که نقش راهبری دارد سوال این است که چرا در جامعه ما به دانشگاه که مبدا تحولات است اهمیت نمیدهیم.

 وی با بیان اینکه این خوره و ویروس در ذهن ما وجود دارد و از حیث فنی مشکل نداریم، افزود: بحث این است که در حوزه علوم انسانی ما مبانی غربی را پذیرفته ایم و اینجاست که بحث کوروش و پاسارگارد از دل مباحث بیرون می آید. در هر حال اگر در جایی بتون ریخته می شود این زمینه فکری دارد. اگر آقایان بدانند که راکتور چقدر می توانست از خروج مغزها جلوگیری کند نمی گفند که راکتور اراک روغن ریخته است که نذر امامزاده شده است.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گداخت در انرژی اتمی پیش از انقلاب و تا سال ۸۹ و ۹۰ یک کار لوکس بوده البته خیلی‌ها خود را مدعی گداخت می‌دانند گفت: بنده اعتقادم این بود که باید فتیله سانتریفیوژ را پایین بیاوریم در واقع ما توانسته بودیم اثبات فناوری کردیم و آن را تولید کردیم و توانستیم تعداد سانتریفیوژ‌ها را از ۵ تا ۶۰۰۰ به ۱۸ تا ۱۹ هزار برسانیم و فردو را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی فردو راه اندازی شد غنی سازی را به آنجا بردیم، تصریح کرد: الان همین هایی که می‌گویند که فردو تحقیقاتی است همان زمان هم ویروس‌های ذهنی وجود داشت و آمدند و فردو را از تولید خارج و آن را تحقیقاتی کردند.

عباسی با بیان اینکه دشمن برای مدیران ما تصمیم سازی می‌کند، تصریح کرد: آقایان سانتریفیوژ پی ۱ را به بهانه اینکه به مقامات کشور گفته بودند نسل جدید سانتریفیوژ‌ها می‌آید تعطیل کرده بودند کدام عقل می‌آید و این کار را بکند در حالی که ما سانتریفیوژ پی ۱ را یاد گرفته بودیم با این وجود دشمن تلاش می‌کرد که با ویروس، خرابکاری صنعتی، مواد منفجره و یا فرستادن کماندو این فناوری را نابود کند در هر حال ما تصمیم گرفته بودیم که تعداد سانتریفیوژ‌ها را زیاد کنیم تا اگر دشمن خواست آن‌ها را بزند که این کار را هم کرد نتواند همه آن‌ها را نابود کند در واقع دشمن فقط یک بار ۲۰۰ سانتریفیوژ ما را با مواد منفجره از بین نبرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما غنی سازی ۲۰ درصد را به فردو برده و آن را تثبیت کردیم و با این کار توانستیم سطح مذاکرات هسته‌ای را بالا ببریم به گونه‌ای که سطح مذاکرات تا جایی رفته بود که غربی‌ها التماس می‌کردند ما غنی سازی بیست درصد را تعطیل کنیم که ما نیز در پاسخ به آن‌ها می‌گفتیم شما باید تحریم بانک مرکزی را بردارید تا یک سوم کار را تعطیل کنیم. در واقع نیازی هم نداشتیم و من سیگنال می‌دادم که بیست درصد را تا الی الابد نمی‌خواهیم تولید کنیم.

وی اظهار کرد: علت اینکه من می‌گفتم فتیله سانتریفیوژ را پایین بیاورید این بود که می‌خواستیم نسل‌های جدید سانتریفیوژ را تولید کنیم و به همین دلیل در عرض ۱۸ ماه توانستیم دو نسل جدید سانتریفیوژ را با سو ۱۶ به نتیجه رساندیم و این در حالی بود که سو ۲۴ را هم به دور رسانده بودیم.

عباسی با بیان اینکه تولید سانتریفیوژهای نسل جدید به عنوان دستاوردهای دولت یازدهم معرفی شدند در حالی که این گونه نبود و این سانتریفیوژ‌ها در دولت دهم به نتیجه رسیده بودند، ولی دستیابی به آن‌ها اعلام نشده بود، اظهار کرد: هیچ اشکالی ندارد که این دستاورد‌ها به عنوان دستاوردهای دولت یازدهم اعلام شده اند، چون این‌ها دستاوردهای کشور هستند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برخلاف ادعای آقایان احتمال وجود حادثه در راکتور اتمی اراک به مانند چرنوبیل وجود نداشته تصریح کرد: تردیدهایی که در ذهن نمایندگان به وجود آمده بود باعث شد که آن‌ها برجام را بیست دقیقه‌ای بپذیرند.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای در حوزه فکری ظرفیت پذیرش افراد را ندارد به همین دلیل نیروهای ما در صنایع دیگر از جمله پتروشیمی مشغول به کار شده اند، اظهار کرد: تا آن تفکر و ویروس در کشور وجود دارد نه تن‌ها سانتریفیوژ و صنعت هسته‌ای بلکه دیگر حوزه‌ها را نیز تعطیل می‌کنند، چون اصلا اعتقادی به این مسائل ندارند و برایشان مهم نیست که نخبگان ما از کشور خارج می‌شوند.

عباسی اظهار کرد: ما به مقررات ام پی تی عمل می‌کردیم و عمل هم می‌کنیم، ولی دولت پروتکل الحاقی و سی بی سی تی را بدون اینکه مجلس آن‌ها را تصویب کند پذیرفته البته می‌گویند که ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: اگر تاریخچه صنعت هسته‌ای را مطالعه کنیم خواهیم فهمید که هفت قطعنامه از سال ۷۲ تا ۸۴ در دوران همین آقای ظریف و دوستانش علیه کشورمان وضع شده است، اما اولین قطعنامه بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد به بهانه اینکه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از سر گرفته شده را وضع کردند. در واقع زمینه قطعنامه‌ها در دولت اصلاحات علیه کشورمان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ما سوخت ۲۰ درصد را در مقابل دوربین‌های آژانس تکمیل کردیم و آژانس هم هیچ اشکالی نتوانست به فعالیت‌های ما وارد کند، گفت: البته اطلاعاتی هم دیگر نمانده بود که در اختیار آژانس قرار نگرفته باشد، چون جاسوس‌ها هم اطلاعات راکتور و فردو را به آن‌ها می‌دادند.

عباسی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی یک مجموعه استراتژیک است، اما سوال این است که چرا آقایان در این سازمان سرباز می‌آوردند، افزود: اطلاعات این سازمان مهم است و باید حفظ شود با این وجود نمی‌توان از سرباز و یا کسی که دکترا قبول می‌شود و طبق قانون هم زمان با تحصیل در این مقطع نمی‌تواند شغل دولتی هم داشته باشد استفاده کرد البته یک عده‌ای هم می‌خواستند به خارج بروند و بعد برای اینکه من را خراب کنند می‌گفتند که نیروهای سازمان در حال خروج از کشور هستند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: صنعت هسته‌ای مسئله‌ای ندارد که ما نگران آن باشیم همچنین ما به خاطر دوربین‌های آژانس نگرانی نداریم مسئله این است که چرا باید بیش از حد به آژانس اطلاعات بدهیم.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها دارند نام هسته‌ای را عوض می‌کنند در واقع کار آن‌ها به سانسور کشیده شده است، تصریح کرد: رئیس دانشگاه آمده و می‌گوید بهتر است عنوان هسته‌ای را تغییر دهیم، چون ما تحریمیم و یا اینکه فلان استاد لیبرال می‌گوید شما هسته ای‌ها دانشگاه را به گروگان گرفته اید ما می‌خواهیم به خارج برویم و با آن‌ها ارتباط داشته باشیم. معتقدم که دانشگاه‌ها دارند خودشان را تحریم می‌کنند و البته این جنگ روانی دشمن است.

عباسی اظهار کرد: از بودجه خبری نیست و این مربوط به همه رشته‌ها می‌شود اگرچه در هسته‌ای وضع بدتر است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امروز نمره قبولی آزمون در رشته مهندسی هسته‌ای پایین آمده است در واقع یک زمانی کسی که می‌خواست در این رشته درس بخواند باید با رتبه ۱۰۰ و یا ۲۰۰ این رشته را انتخاب می‌کرد، اما الان این رتبه به بالای ۱۰۰۰ رسیده است حالا سوال این است که دانشجویی که انگیزه ندارد می‌خواهد چگونه در این رشته تحصیل نماید آیا صنعت هسته‌ای این دانشجو را جذب می‌کند؟ البته دولت هم به عنوان عامل اصلی راهبردی برنامه‌ای برای این کار ندارد.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای کارش تخصصی است، اما بروید و ببینید که نه در این چهار سال بلکه در همان دورانی که من رئیس سازمان انرژی اتمی بودم چه دستاورد مثبتی داشته است.

عباسی با بیان اینکه تمام شرکت هایی که با ما کار می‌کردند همه بیکارند، افزود: افرادی که در حوزه سانتریفیوژ‌ها فعال بودند امروز بیکارند و به ما می‌گویند که کاری کنید که ما برویم و در بازسازی عراق و سوریه مشارکت کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: من تا پیش از اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی شوم ۲۵ سال در حوزه هسته‌ای کشور کار می‌کردم و تمام مقاطع تحصیلی ام را نیز در همین رشته و به مانند شهید شهریاری، علی محمدی در کشورمان گذرانده ام، اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مملکت از ما استفاده کرد؟ واقعیت این است که اگر من را ترور نمی‌کردند رئیس سازمان انرژی اتمی هم نمی‌شدم.

وی افزود: واقعیت این است که آمریکایی‌ها باور نمی‌کردند که من معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی بودم آن‌ها می‌گفتند که عباسی در کار تغذیه است و البته علتش هم این بود که مملکت در صنعت هسته‌ای با ما کاری نداشت، ولی خدا خواست که شهریاری و علی محمدی رفتند و من رئیس سازمان انرژی اتمی شدم.

عباسی ما در کنار پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای در لیزر نیز پیشرفت داشتیم، اظهار کرد: در بحث لیزر ما مجبور بودیم که با نظامی‌ها کار کنیم، اما وسواس‌های خناس آمدند و گفتند که اگر در این حوزه با نظامی‌ها کار کنیم آژانس حساس می‌شود و می‌گویند که این‌ها رفته اند حاجی زاده و سردار وحیدی را آورده اند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستاورد همکاری انرژی اتمی و نظامی‌ها این بود که ما توانستیم پهپادهای دشمن را بسوزانیم، تصریح کرد: در واقع با این همکاری لیزر و سانتریفیوژ می‌آمد و پشتوانه گداخت قرار می‌گرفت البته امروز می‌روند و در فرانسه التماس می‌کنند که ما را در پروژه گداخت راه بدهند که من معتقدم این یک نوع گدایی است.

وی اظهار کرد: سوال این است که چه مشکلی با معاونت کاربرد پرتو‌ها و معاونت فناوری‌های پیشرفته داشتند که آن‌ها را تعطیل و ماموریت هایشان را عوض کردند و آن‌ها را به سمت ماموریت‌های بی مصرفی بردند معتقدم که تا این تفکر حاکم است به ما ضربه وارد می‌شود.

عباسی با بیان اینکه قرار بود با توافق هسته‌ای هم چرخ سانتریفیوژ‌ها و هم معیشت مردم بچرخد، افزود: نه تن‌ها این گونه نشد بلکه این تفکر به دانشگاه‌های ما نیز ضربه زده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: از یک سو آقایان رفتند FATF را امضا کردند و از طرفی وزارت نفت قرارداد آی پی سی را امضا کرد واقعیت این است که عاقلان کشور ۱۵۰ ایراد به قرارداد آی پی سی گرفته اند و این در حالی است که این ژنرال خودخوانده من را گروهبان خطاب می‌کرد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: از استادهای خود بخواهید که با وزارت دفاع، ارتش و تمام نیروهای نظامی کار کنند و از همکاری خود با آن‌ها نترسند در واقع هر نهادی را که استکبار بخواهد تضعیف کند باید به سمت آن‌ها برویم و من این کار را کرده ام و الان هم هر کاری از من بخواهند انجام می‌دهم و از ترور هم نمی‌ترسم. 

نظر شما