شناسهٔ خبر: 22481622 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله طبرسی:

فرهنگ وقف بستری برای تقویت عدالت اجتماعی در جامعه است

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که یکی از بهترین راه های رشد و گسترش دین در جامعه، ترویج وقف است، گفت: در طول تاریخ وقف نقش بسیار مهمی در حیات جامعه اسلامی بر عهده داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار مدیر، معاون و رؤسای ادارات اوقاف استان با تسلیت جان باختن جمعی از هموطنان ما در اثر زلزله کرمانشاه بر ضرورت رسیدگی هر چه سریعتر مسؤولان نسبت به وضعیت حادثه دیدگان تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مسأله وقف در اسلام اشاره کرد و با بیان این که از این سنت حسنه دینی به عنوان صدقه جاریه تعبیر شده است، افزود: این ارزش دینی دارای ثواب و فضیلت های فراوانی است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه، خاطرنشان کرد: به طور حتم کسانی که اموال و دارایی های خود را در راه الهی وقف می کنند از یک ثواب دنیوی و اخروی بهره مند خواهند شد.

آیت الله طبرسی با بیان این که انسان با مرگ از اموال و دارایی هایش جدا خواهد شد و چیزی از این دارایی ها با خود به آن دنیا نخواهد برد، خاطرنشان کرد: تنها چیزی که برای انسان ماندگار خواهد شد اعمال نیک است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان مؤمن با سنت حسنه وقف پس از مرگ نیز آثار نیکی از خود به جای خواهد گذاشت، تصریح کرد: به طور حتم وقف موجب رفاه و سعادت زندگی انسان های مؤمن خواهد شد.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که آثار وجودی وقف به طور حتم در زندگی هر واقف خیر اندیشی نمایان خواهد شد، خاطرنشان کرد: رشد و گسترش این فرهنگ ارزشمند دینی در جامعه اسلامی می تواند موجب تعالی و سعادت جامعه شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با بیان این که یکی بهترین راه رشد و گسترش دین در جامعه، ترویج وقف است، تصریح کرد: در طول تاریخ وقف نقش بسیار مهمی در حیات جامعه اسلامی بر عهده داشته است.

امام جمعه ساری با اشاره به این که در گذشته توجه به وقف بسیار ویژه و خاص بوده و این سنت حسنه دینی رونق بسیاری در جامعه اسلامی داشت، خاطرنشان کرد: امروز کمتر شهر و روستایی وجود دارد که در آن موقوفه ای وجود نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که انگیزه مردم برای وقف در گذشته بسیار بیشتر از امروز بوده است، تصریح کرد: باید تلاش شود با بهره گیری از ظرفیت های تبلیغی فرهنگ وقف بیشتر در جامعه اسلامی نهادینه شود.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رژیم طاغوت تلاش های بسیاری را برای نابودی و غارت آثار وقف در کشور انجام داد، گفت: اما با پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل شاهد احیاء موقوفات در کشور بودیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری از وقف به عنوان یکی از تمهیدات اسلام برای رفع نیازهای اقتصادی امت اسلامی و همچنین ارزش های دینی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: امروز برای حفظ و گسترش دین و ارزش های دینی در جامعه باید فرهنگ ارزشمند وقف در جامعه گسترش پیدا کند.

آیت الله طبرسی با بیان این که وقف یکی از مهم ترین مصادق اعمال صالحه است، تصریح کرد: اگر این سنت حسنه دینی مورد تبلیغ و ترویج مناسب قرارگیرد به طور حتم آثار مثبت و ماندگار دنیوی و اخروی برای جامعه در پی خواهد داشت.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که وقف یکی از بهترین راه های کمک به محرومان و مستضعفان جامعه است، خاطرنشان کرد: سنت حسنه وقف موجب برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فقر از چهره کشور خواهد شد.

امام جمعه ساری در ادامه سخنان خود با بیان این که براساس آمار ارائه شده از مسؤولان اوقاف بیش از 70 درصد موقوفات مازندران وقف امام حسین(ع) است، تصریح کرد: این میزان وقف نشان دهنده عشق و علاقه مردم به سید و سالار شهیدان است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که یکی از دلایل ماندگاری نهضت حسینی نیز فرهنگ ارزشمند وقف بوده است، خاطرنشان کرد: واقفان خیراندیش با وقف اموال خود راه امام حسین(ع) موجب حفظ و گسترش فرهنگ حسینی در جامعه اسلامی شدند.

آیت الله طبرسی در ادامه بر ضرورت گسترش وقف برای مسائل آموزشی، فرهنگی، درمانی و همچنین ازدواج جوانان تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود تا مسیر موقوفات در این بخش ها سوق داده شود تا بتوانیم بخشی از این مشکلات را با بهره گیری از ظرفیت وقف رفع کنیم.

امام جمعه ساری بیان کرد: وقف تنها به غذا و مکان نیست امروزه نیاز جامعه مانند تهیه جهیزیه برای دختران خانواده نیازمند باید مورد توجه باشد و همچنین موقوفات باید به هنگام و به موقع هزینه شود و مردم اثرات وقف را به عینه ببینند و لمس کنند تا رغبت و تمایل حضور مردم بیشتر شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت تعیین و تکلیف شدن برخی زمین های موقوفه استان که بدون متولی مانده تأکید کرد و گفت: اوقاف باید با شناسایی و احصاء موقوفات بستری را برای احیاء آنها در جامعه فراهم کرد./۹۵۰/پ202/ب1

نظر شما