شناسهٔ خبر: 22214659 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

اجرای طرح رجیستری از آخر همین هفته

صاحب‌خبر -

فناوران - محمدجواد آذری جهرمی گفت: مرحله پایش شبکه تلفن همراه و گوشی هایی که وارد این شبکه می شوند، به عنوان فاز نخست اجرای طرح رجیستری تا پایان هفته به پایان می رسد.
وی ادامه داد: با اتمام این فاز از اواخر هفته جاری، طرح شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور وارد فاز عملیاتی و اجرایی می شود تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
وی گفت: بر اساس اجرای مرحله پایش، ۶۰ درصد گوشی ها در شبکه مخابراتی پایش شدند و از هفته آینده مطابق با جزییاتی که پیش از این اعلام شد رجیستری وارد فاز عملیاتی می شود.

 افزایش 20 درصدی واردات گوشی از بدو اجرای طرح رجیستری
در حالی که بسیاری از بازاریان از کمبود جنس در بازار گلایه دارند و همین موضوع را یکی از عوامل افزایش قیمت گوشی را می دانند، گمرک اعلام کرد از زمانی که فاز مانیتورینگ طرح رجیستری اجرایی شد، میزان واردات رسمی گوشی 20 درصد افزایش یافته است.

 واردات یک میلیون و 150 هزار دستگاه گوشی رسمی
گمرک گزارش داده که در نیمه نخست سال، یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۵۸ دستگاه انواع گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است.
بر اساس گزارش گمرک، در طول شش ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۱۴۱ هزار گوشی وارد خاک کشور شده که ارزش این تعداد، معادل ۱۳۴ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار برآورد شده است. گمرک همچنین گزارش داده که واردات رسمی انواع گوشی تلفن همراه هم زمان با اجرای طرح رجیستری و در مهرماه سال جاری، نسبت به شهریور ۲۰ درصد افزایش یافته است.
امارات متحده عربی، چین و کره جنوبی، سه کشور عمده صادرکننده انواع گوشی تلفن همراه در این مدت بوده اند و در فهرست کشورهای صادرکننده گوشی تلفن همراه، کشورهای ترکیه، سوئد، هنگ کنگ، کویت، ویتنام و تایوان نیز دیده می شود.
امارات متحده عربی با ارزش ۶۶ میلیون و ۸۷۵ هزار دلار، بیشترین سهم واردات گوشی تلفن همراه به ایران را دارد. سهم کشور چین از واردات گوشی به ایران ۳۶ میلیون و ۸۷۹ هزار دلار است. جمهوری کره طی مدت مذکور ۲۷ میلیون و ۱۹۶ هزار دلار گوشی تلفن همراه به ایران وارد کرده است. کویت با ارزش ۶۹ هزار و ۵۳۹ دلار کمترین سهم واردات گوشی به کشورمان را داشته است.

 اعلام قیمت واقعی گوشی در طرح رجیستری
در راستای ساماندهی به بازار و دسترسی مردم به قیمت اصلی گوشی ها، گمرک ایران امکانی فراهم کرده است که کاربران بتوانند به قیمت واقعی گوشی ها دسترسی داشته باشند.
با توجه به اقدام اخیر گمرک، خریداران گوشی های تلفن همراه در زمان استعلام کد شناسه بین المپللی (IMEI)، می توانند از قیمت واقعی این گوشی ها که در گمرک تعیین و بر مبنای آن حقوق ورودی دریافت شده است، اطلاع حاصل کنند.
علاوه بر این دسترسی به اطلاعات نوع ارز و قیمت ارزی که بر مبنای آن حقوق ورودی در گمرک دریافت شده است، در دسترس مشتریان قرار می گیرد و مشتریان با استعلام کد شناسه بین المللی، می توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
گمرک بر اساس قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد و برخط به اطلاعات، علاوه بر موارد یادشده اطلاعات مربوط به تاریخ واردات گوشی تلفن همراه و حتی کشور سازنده را نیز در اختیار مشتریان قرار می دهد. این اقدامات به خریداران گوشی های تلفن همراه وارداتی کمک می کند تا گوشی اصل را از تقلبی تشخیص بدهند و قیمت واقعی گوشی را به فروشنده پرداخت کنند.
این در حالی است که واردکنندگان انواع گوشی های موبایل می توانند به ارزش گمرکی انواع گوشی ها قبل از واردات دسترسی داشته باشند. ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) که یکی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است، قرار داده شده و برای تمامی شهروندان قابل دسترسی است.
این اطلاعات به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، جمع آ وری و در بزرگ ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور ذخیره سازی و تجمیع می شود و بخشی از این اطلاعات که امکان انتشار دارد، بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد. بانک اطلاعاتی گمرک به روز و به لحظه موجود است و تمامی اطلاعات به صورت آنلاین در این بانک اطلاعاتی جمع آوری می شود.خریداران انواع گوشی های تلفن همراه می توانند با شناسه ۱۵ رقمی گوشی (IMEI)، از طریق لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس
epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند. هم اکنون این سامانه در گمرک فعال است و هیچ گونه مشکل فنی ندارد.

نظر شما