شناسهٔ خبر: 22214645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات؛

آمانو و تایید چند باره برجام / هیات دولت تکمیل شد

تهران- ایرنا- سفر «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار با برخی مقامات ارشد کشورمان از جمله رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر پایبندی ایران برجام، از آن جهت مطلوب و مثبت تلقی می شود که پس از سخنان ضد برجامی رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، گزارش دیدار رییس جمهوری ایران و دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با محور حمایت آژانس از توافقنامه و تاکید بر پایبندی ایران به آن، عنوان نخست برخی روزنامه های امروز 8 آبان ماه 1396 قرار گرفت. رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های علوم و تحقیقات و نیرو و همچنین سخنان رییس جمهوری در مجلس درباره مذاکره با آمریکا دیگر محورهای مورد توجه روزنامه ها بود.

** حمایت آژانس اتمی از برجام
«یوکیا آمانو» دبیر کل آژانس اتمی شامگاه شنبه ششم آبان ماه در راس هیاتی برای دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد. آمانو دیروز با رییس جمهوری ایران دیدار و از طرف های برجام خواست بر تعهداتشان عمل کنند. دیدار روحانی و آمانو در عنوان نخست برخی روزنامه های امروز قرار گرفت.
روزنامه «آرمان» در سرمقاله امروز خود سفر آمانو به ایران را تحلیل کرد و نوشت: سفر مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی به تهران پس از موضع‌گیری ترامپ در قبال برجام نه تنها مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت بلکه به طور کل بعد از سخنان تند و جنجالی دونالد ترامپ علیه توافق هسته‌ای باید از آن به عنوان سفری مطلوب و مثبت یاد کرد. سفر آمانو به تهران در شرایطی صورت گرفت که پیش از این، آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی هشت بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و تاکنون هیچ موضع منفی نسبت به عملکرد ایران در قبال برجام نداشته است.
به تحلیل آرمان، سفر آمانو به‌ ایران پس از تحولات برجام طی هفته‌های اخیر این پیام را به جامعه جهانی منتقل می‌کند که آژانس با مقامات ایران به گفت‌وگو پرداخته است و هیچ نقض، تخلف و انحرافی در توافق از سوی ایران مشاهده نمی‌شود. سفر آمانو به تهران می‌تواند یکبار دیگر پیام پایبندی ایران را به جهان مخابره کند. اما این مساله که ترامپ و کاخ سفید پس از سفر آمانو به ‌ایران چه مواضعی خواهند داشت به نظر می‌رسد که آمریکا همچنان به جار و جنجال‌های تبلیغاتی خود ادامه خواهد داد. علاوه بر آن، ممکن است که آمریکا در مساله حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی ایران به بهانه‌هایی دست یابد و با آن بهانه‌ها بخواهد ایران را در تنگنا قرار دهد یا مواضعی را اتخاذ و متحدان خود به ویژه اروپایی‌ها را در جهان در مساله حقوق بشر و برنامه موشکی ایران با خویش همراه کند تا از این طریق فشارهایی را به تهران وارد کنند. به نظر می‌آید که‌ ایران در آینده، در بعد دیپلماسی و اقناع افکار عمومی جهان فعال عمل کند.
روزنامه «تفاهم» در گزارش خود با اشاره به آن بخش از گفته های رییس جمهوری مبنی بر اینکه «تا زمانی به برجام پایبند و متعهد هستیم که از منافع آن بهره مند شویم» به نقل از روحانی عنوان کرد: یک کشور هر طور که بخواهد نمی تواند با توافقات چندجانبه و بین المللی برخورد کند ، استحکام مقررات و معاهدات بین المللی بسیار مهم است. جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده هرگز اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می شود.
روزنامه «جمهوری اسلامی» سخنان آمانو را درباره برجام و پایبندی آمریکا به آن مورد توجه قرار داد و نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران به تعهداتش طبق برجام عمل کرده است. شورای امنیت پشتوانه برجام است ودر مورد سخنان ترامپ حرفی ندارم. ما تا حال حاضر بر برجام نظارت کرده‌ایم و می‌گوییم ایران کاملا به تعهدانش در چارچوب برجام عمل کرده است.
«اراده ایران همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است» عنوان برگزیده روزنامه «مردم سالاری» بود که در این گزارش به نقل از روحانی می خوانیم: مجموعه همکاری‌ های جمهوری اسلامی ‌ایران با آژانس کامل و قابل توجه بوده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ایران در چارچوب پادمان آژانس، مقررات بین‌المللی و توافق برجام آماده توسعه همکاری‌های خود با آژانس است، عنوان کرد که اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است و امیدواریم با توجه به همکاری کامل ایران در سال‌های اخیر، آژانس هر چه سریعتر نتیجه نهایی مبنی بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند. دکتر روحانی با بیان اینکه انتظار داریم آژانس در چارچوب اقدامات و وظایف خود، کمک‌هایی را که به دیگر کشورهای متعهد به پادمان و ان پی تی در زمینه‌های مختلف علمی‌، کشاورزی، حفاظت و پزشکی ارائه می‌کند در اختیار ایران نیز قرار دهد، بر ضرورت حضور افراد توانمند ایرانی در مسوولیت‌های مدیریتی آژانس تاکید کرد.

** تکمیل کابینه دولت دوازدهم
صبح دیروز نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت دو گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های علوم و تحقیقات و نیرو، به هر دو رای اعتماد دادند. برخی روزنامه ها در گزارش های خود از این جلسه به رای اعتماد وزیر علوم و تحقیقات به رغم اعتراض ها و مخالفت جامعه دانشگاهی اشاره کردند.
در گزارش «ابتکار» می خوانیم: پس از سه ماه اداره دو وزارتخانه مهم علوم و نیرو و چالش زیاد رئیس جمهوری برای انتخاب وزیر علوم بالاخره روز گذشته مجلس به وزرای پیشنهادی این دو وزارتخانه اعتماد کردند و منصور غلامی با 180 رای و رضا اردکانیان با 225 رای موفق شدند با تاخیر سه ماهه بر قطار کابینه دوازدهم سوار شوند. اگرچه بخش قابل توجهی از نمایندگان از معرفی گزینه پیشنهادی علوم رضایت خاطر نداشتند و با توجه به اعلام نارضایتی دانشچویان و جامعه دانشگاهی فراکسیون امید کوشید با رای دانشجویان همنوا شود و از امنیتی شدن بیشتر دانشگاهها و اجرای سیاست پولی کردن دانشگاهها جلوگیری کند، ولی حمایت 52 درصدی فراکسیون مستقلان و80 درصدی فراکسیون ولایی از غلامی مانع از آن شد که تلاش فراکسیون امید برای شنیده شدن صدای دانشجویان در مجلس به نتیجه برسد.
روزنامه «فرهیختگان» زیر عنوان «بیم و امید» نوشت: شاید از چند هفته قبل و با نگاهی به فضای سیاسی کشور می‌شد حدس زد که بنای مجلس در رای اعتماد به کابینه روحانی، بنای اعتماد است. هرچند در روزهای اخیر برخی تحرکات و مخالفت‌های طیف‌هایی از بدنه اصلاح‌طلب اما و اگر‌هایی را درخصوص رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم به وجود آورده بود، اما نتیجه‌ای که عصر دیروز بر نمایشگر شمارش آرای مجلس نقش بست، نشان داد روحانی می‌تواند در برخی موارد به‌جای فراکسیون امید روی همکاری علی لاریجانی و طیف‌هایی از اصولگرایان حساب کند.
فرهیختگان در ادامه نگاهی به نمایندگان مدافع غلامی در جلسه انداخت و نوشت: این نگاه ها هم خالی از لطف نیست؛ گودرزی نماینده نزدیک به جبهه پایداری در حالی که غلامی را فردی بی‌حاشیه و اهل تعامل می‌دانست دفاع جانانه‌ای از او کرد و 10 مرد استاندار دولت احمدی‌نژاد هم با برجسته‌کردن کرسی‌های آزاد‌اندیشی و تحول در علوم انسانی در برنامه دکتر غلامی از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی علوم رای مثبت بدهند. در میان مخالفان غلامی هم اظهارات حمیده زرآبادی، نماینده قزوین و عضو فراکسیون امید بیش از بقیه جریان‌ساز شد. همه اینها در حالی است که وزیر علوم دولت دوازدهم در ابتدای معرفی‌اش از سوی آقای روحانی به مجلس شورای اسلامی با برخی انتقاد‌ها از سوی فراکسیون امید و چهره‌‌های سیاسی همراه بود.
در گزارش «شهروند» می خوانیم: بالاخره تکمیل شدند؛ حالا می‌توانیم بگوییم قطار کابینه دوازدهم مسافرانش را کامل سوار کرده و رئیس این کابینه دیگر می‌تواند با خیال راحت تا‌ سال ١٤٠٠ سکاندار این قطار باشد. البته اگر کارت‌های زرد نمایندگان به وزرا که به تازگی شروع شده، به رنگ قرمز درنیاید. حسن روحانی که بعد از ورود به صحن با استقبال نمایندگان در صحن روبه‌رو شده بود، پشت تریبون قرار گرفت و اول از همه به سراغ موضوعی رفت که حداقل در یک هفته گذشته مورد بحث بسیاری از دانشگاهیان کشور بود؛ معرفی منصور غلامی برای وزارت علوم.

** سخنان برجامی روحانی؛ کانون توجه روزنامه ها
سخنرانی دیروز روحانی در جلسه رای اعتماد به وزیران علوم و تحقیقات و نیرو درباره برجام مورد توجه روزنامه های اصولگرا قرار گرفت.
روزنامه «کیهان» با برگزیدن این بخش از سخنان روحانی مبنی بر اینکه «کشورها مگر دیوانه شده‌اند با آمریکا مذاکره کنند؟!» نوشت: رئیس‌جمهور که برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس شورای اسلامی رفته بود طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت‌ که به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.
کیهان افزود: رئیس‌جمهور متزلزل بودن روی پیمان قبلی و دعوت برای مذاکره بعدی را داستانی مضحک خواند و افزود که بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بستیم این فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد، بیاییم راجع به موضوع دیگر با هم مذاکره کنیم؛ این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است، یک کسی عهد و پیمانی می‌بندد و می‌گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستادم و به دقت عمل می‌کنم و اجرا می‌کنم، جایزه من این است که راجع به موضوع دوم صحبت کنیم. و این قابل بحث است؛ اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا می‌گذارد، دارد با زبان عملش اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم.
«جوان» زیر تیتر «روحانی: دیگر مذاکره با امریکا دیوانگی است» نگاشت: رئیس‌جمهور دیروز رسماً اعلام کرد که به «دیوانگی بودن مذاکره با امریکا» رسیده است. او رفتار امریکایی‌ها در مواجهه با برجام را یادآور شد و درباره اینکه امریکایی‌ها حالا به بعضی کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند، گفت که «مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند! شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید.»
این روزنامه افزود: اگرچه رسانه‌های حامی دولت و برخی دیگر از جمله شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی که در چهار سال گذشته حمایتش از برجام، مذاکره با امریکا و دولت یازدهم را علنی اعلام می‌کرد، از کنار این سخنان رئیس‌جمهور ایران به آرامی گذشتند اما کسانی که می‌دانند روحانی به ارزش «حقوقی» واژه‌‌ها واقف است و در سخنوری نیز از فن بلاغت بهره می‌برد، نتوانستند به این «آرامی» از کنار جملات و واژه‌‌‌هایی بگذرند که روحانی صراحتاً تأکید می‌ورزد «شما مذاکره دیروز (برجام) را علنی زیر پا گذاشتید و به آن پیمان که به تأیید شورای امنیت هم رسیده، بی‌اعتنا هستید.»
در ادامه نیز روزنامه های «خراسان»، «رسالت»، «عصر ایرانیان» و «سیاست روز» نیز به این بخش از اظهارات روحانی در عنوان های نخست خود اشاره کردند.

پژوهشم** 9283**1601**تنظیم: فرشته ذبیحیان** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید

انتهای پیام /*

نظر شما