شناسهٔ خبر: 22202038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلالان، روزگار انگور سیاه کردستان را تیره کردند

سنندج - ایرنا - تاکداران کردستانی با وجود برداشت خوب، روزگار خوبی ندارند و سهم آنها از فروش انگور سیاه (هه نگوره ره شه) محصول باغات این منطقه، کمتر از درآمد دلالان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این فصل که برداشت انگور سیاه کردستان شروع شده به سختی خریداری خوب برای این محصول پیدا می شود و تاکداران زحمتکش به ناچار محصول خود را با حداقل قیمت به دلالان می فروشند و حاصل تلاش یک ساله آنها به تاراج می رود.
بخش زیادی از انگور سیاه کردستان به صورت تازه خوری مصرف و بخش دیگر برای تبدیل به سایر فرآورده ها به کارخانه های صنایع تبدیلی در دیگر استان ها فرستاده می شود.
درحالیکه دلالان انگور کردستان را هر کیلوگرم کمتر از 10 هزار ریال از تاک داران می خرند، اما همان محصول در بازار و مغازه های میوه فروشی هر کیلوگرم حداقل 30 تا 35 هزار ریال به مصرف کننده فروخته می شود.
یکی از تاکداران روستای ینگیجه شهرستان مریوان گفت: چون بازار انگور سیاه در دست دلالان است، ثبات قیمت در بازار وجود ندارد.
عبدالله آزادیان افزود: به دلیل این عدم ثبات قیمت، باغداران نمی دانند در ابتدای فصل برداشت محصول خود را بفروشند یا برای فصل پایان برداشت نگه دارند.
وی اضافه کرد: در برخی سال ها که محصول را به دلالان می فروشیم در آخر فصل برداشت محصول را با قیمت بالاتری می خرند در حالیکه محصول کمتری برای فروش داریم.
آزادیان که در تاکستان 1.5 هکتاری خود بیش از 30 تُن انگور برداشت می کند، افزود: بسیاری از تاکداران در این فصل برای برداشت محصول به پول نیاز دارند و دلالان نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و محصول را با قیمت پایین به صورت نقدی می خرند.
کردستان بعد از استان فارس دومین تولید کننده انگور دیم در کشور است و انگور سیاه ارگانیک کردستان بخاطر بارش سالیانه مناسب و خاک مرغوب از غنی ترین انگور ایران است.
کار در تاکستان های انگور سیاه کردستان به سبب قرار گرفتن تاکستان ها در مناطق کوهپایه ای بسیار سخت است و بهره برداران در فصل برداشت باید محصول را برای بارگیری با دست به محل عبور کامیون و خودرو حمل کنند.

** تولید سالیانه بیش از 65 هزار تُن انگور سیاه در کردستان
کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون بیش از 10 هزار هکتار تاکستان در استان ایجاد شده و سالیانه بیش از 65 هزار تُن انگور سیاه دیم از این تاکستان ها برداشت می شود و بیش از 13 هزار بهره بردار در این بخش اشتغال دارند.
رسول امینی افزود: کردستان با میانگین عملکرد تولید پنج تا 6 تُن در هکتار، یکی از استان های مستعد در زمینە توسعە باغات دیم بویژه انگور است و شهرستان های بانه، کامیاران، مریوان و سروآباد بیشترین سطح کشت این محصول را دارند.
وی اظهار کرد: در بین ارقام انگور دیم کردستان، 2 رقم سیاه مریوان و 'خوشناو' بانه در مقایسه با سایر ارقام از کیفیت بهتری برخوردار است و با توجه به بارش 650 تا 750 میلی متر بارندگی سالیانه و عملکرد خوب در این مناطق با استقبال بهره برداران روبرو بوده است.
امینی یادآور شد: معرفی انگور سیاه کردستان با برند جهانی نیازمند صدور گواهی سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانیک این محصول است و سازمان جهاد کشاورزی در راستای صدور برند محصول ارگانیک انگور سیاه کردستان نیازمند همکاری همه دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل استاندارد است.
به گفته وی، علاوه بر انگور سیاه (ره شه) مریوان و خوش نام بانه فخری، عسکری، یاقوتی، کشمشی و سفید بی دانه از انواع انگور تولید شده در استان است.
وی با اشاره به طرح توسعه تاکستان ها در استان نیز تاکید کرد: هر ساله بیش از یک هزار و 200 هکتار تاکستان در قالب طرح های اصلاح و جایگزینی قرار می گیرند و 2 تا سه میلیون قلمه ریشه دار کاشت می شود.
امینی از بهره برداران خواست در فصل برداشت محصول، تاک های پر محصول و با کیفیت را برای گرفتن قلمه در بهار (فصل کاشت) انتخاب کنند.
امسال برای نخستین بار تعاونی روستایی کردستان برای کمک به تاکداران و بهبود وضعیت بازار فروش برنامه هایی برای خرید انگور سیاه در دست اقدام دارد.

**تعاون روستایی کردستان مراکز خرید انگور سیاه دایر می کند
رئیس سازمان تعاون روستایی کردستان گفت: امسال خرید توافقی این محصول در سه شهرستان مریوان، بانه و سروآباد و در دستور کار قرار گرفته است.
سیداحمد زکریایی نژاد افزود: خرید توافقی این محصول برای حمایت از بهره برداران به صورت نقدی و با قیمت توافقی انجام می شود و جامعه هدف این سازمان، اعضای شرکت های تعاونی و تمامی تولیدکنندگان انگور سیاه استان است.
وی اضافه کرد: این سازمان برنامه هایی برای ایجاد غرفه و عرضه انگور سیاه در بازار میوه و تره بار تهران، انبار کردن محصول درجه یک در سردخانه استان و شرکت در نمایشگاه های عرضه محصول را در برنامه دارد.
به گفته وی، خرید محصول نیز بسته به نوع و کیفیت محصول با قیمت های توافقی تا 22 هزار ریال خریداری می شود.
زکریایی نژاد پیش بینی کرد این طرح با استقبال خوب تاک داران استان روبرو شود و از کاهش قیمت انگور سیاه در بازار جلوگیری شود.

**احداث نخستین کارخانه فرآوری میوه و مالت در کردستان
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای نخستین بار کارخانه فرآوری میوه و مالت در مریوان با ظرفیت فرآوری سالیانه بیش از 70 هزار تُن احداث می شود.
فیروز احمدی افزود: عملیات احداث این کارخانه امسال شروع شده و برای ساخت آن در مجموع بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: این واحد فرآوری که توسط بخش خصوصی در چند فاز احداث می شود و فاز نخست آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.
احمدی یادآور شد: با راه اندازی این کارخانه بخش زیادی از محصولات باغی تولید شده استان، پس از فرآوری به بازار مصرف عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این کارخانه به فرآوری انگور سیاه اختصاص پیدا می کند، افزود: این امر می تواند در میزان تولید و افزایش قیمت این محصول موثر باشد.
به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی کردستان چند درخواست دیگر برای احداث کارخانه فرآوری محصولات باغی در این استان نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند.

**انگور سیاه سرشار از ویتامین های A، B و C بوده و دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
یک لیوان (160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی 110 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 29 گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر است.
استان کردستان دارای 38 هزار هکتار باغ با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تُن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است؛ به طوری که باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
استان کردستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 40 هزار تُن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالیانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشاردهنده: مجید سلیمانی
3020/9102

انتهای پیام /*

نظر شما