شناسهٔ خبر: 22118562 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دانش‌آموز مصدوم اصفهاني هوشيار شد

روزنامه جوان

بازمانده حادثه سقوط خونين از پل چمران اصفهان هوشياري خود را به دست آورد.

صاحب‌خبر -
اين حادثه ساعت 11:40 روز شنبه در پل چمران اصفهان اتفاق افتاد. وقتي امدادگران و پليس در محل حاضر شدند معلوم شد كه دو دختر 15 و 16 ساله در جريان سقوط خودخواسته به شدت دچار جراحت شده‌اند. بعد از انتقال دو مجروح حادثه به بيمارستان خبر رسيد كه دختر15 ساله به علت شدت جراحت فوت شده است. تلاش پزشكان اما براي نجات دختر 16 ساله كه از نقاط مختلف بدن به شدت دچار شكستگي شده بود به جريان افتاد. 
كيانوش جهانپور، مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان روز گذشته خبر داد كه دختر مصدوم از علائم حياتي پايدار و هوشياري كامل برخوردار است. اين دختر به علت شكستگي‌هاي اندام تحتاني پس از به هوش آمدن و مجوز متخصصان بيهوشي براي جراحي دوم به اتاق عمل منتقل شد. او در روزهاي آينده براي جراحي سوم و ترميم شكستگي‌هاي ناحيه ستون فقرات بايد دوباره تحت عمل جراحي قرار گيرد. 
   
تحقيقات براي علت نهايي حادثه
سردار مهدي معصوم‌بيگي، فرمانده انتظامي استان اصفهان در اولين واكنش به اين خبر علت آن را چالش بازي آنلاين نهنگ‌آبي اعلام كرد. وي گفت: دو‌دختر پيش از اقدام به خودكشي پيام صوتي را براي خانواد‌ه‌هايشان ارسال كرده بودند. 
در حالي كه انتشار خبر باعث بروز موجي نگراني ميان خانواده‌ها شده بود حسن رحيمي، دادستان اصفهان با رد اظهارات رئيس پليس استان اصفهان اعلام كرد كه ارتباط نهنگ‌آبي با خودكشي‌ها اثبات نشده است. 
    
بررسي‌ها همچنان در جريان است
حسن رحيمي از تشكيل پرونده و رسيدگي به وضعيت و دلايل خودكشي اين دو دختر نوجوان خبر داد و گفت: نسبت دادن خودكشي اين دو دختر نوجوان به بازي نهنگ‌آبي تأييد نشده‌است و به‌طور قطع و يقين هنوز نمي‌توان علت اين حادثه را اعلام كرد. حدس و گمان‌هاي اوليه‌اي كه درباره تأثير بازي موسوم به نهنگ‌آبي روي خودكشي اين دوجوان بوده، به اثبات نرسيده‌است. وي افزود: به نظر مي‌رسد برخي مشكلات خانوادگي و فشارهاي روحي موجب اين حادثه شده است. 
    
چالش نهنگ آبي رخ نداده اما خطر آن وجود دارد
محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات هم در واكنش به اين خبر به بازي نهنگ‌آبي اشاره و تصريح كرد: اين يك چالش است كه با زيرساخت فضاي مجازي 50 قسمت را طراحي مي‌كنند كه افراد با ديدن فيلم‌هاي ترسناك و بعد با ارائه اطلاعات شخصي با اين تيم همراهي مي‌كنند و در نهايت در پايان طرح بايد به مرگ تن دهند، از مرحله 20 فرد ديگر امكان انصراف نداشته زيرا با ارائه اطلاعات شخصي مورد سوء‌استفاده قرار خواهند گرفت. 
وي گفت: اين بازي در ايران ابتدا توسط مادري اطلاع‌رساني شد كه چند روز بعد در رسانه‌ها منتشر شد كه توأم با ترس بود، البته ترسيدن از فضاي مجازي اشتباه است بلكه استفاده درست از اين فضا بايد در نظر گرفته شود. جهرمي ادامه داد: امروز اخبار تكميلي پرونده اصفهان را دريافت كردم كه نشان داد خودكشي‌ها هيچ ربطي به اين بازي نداشته است بلكه آنها به دليل مسائل خانوادگي دست به خودكشي زده‌اند. چالش نهنگ‌آبي در كشور ما رخ نداده و حتي موجب خودكشي در ايران نشده است، اما اين خطر همچنان وجود دارد، بنابراين والدين بايد مواظب باشند و از كودكان خود غافل نشوند و آگاهي خود را در اين عرصه بالا ببرند. 
    
تحقيق از دختر مصدوم بعد از بهبودي
حسين اسدبيگي، رئيس اورژانس اجتماعي كشور هم احتمال خودكشي اين دو دختر را با استناد به شواهد موجود رد كرد. وي به «ايسنا» گفت: به دليل وخامت حال اين دختر مددكاران نتوانستند صحبتي با وي داشته باشند، اما صحبت‌هاي انجام شده با اطرافيان اين دختران و همچنين تمام شواهد حاكي است چالش نهنگ‌آبي به طور مستقيم تأثيري در خودكشي اين دو شخص نداشته است. به گفته وي، در گوشي تلفن همراه يكي از اين دخترها مواردي از اين بازي ديده شده كه همين منجر به اعلام دليل خودكشي آنهم تحت‌تأثير بازي نهنگ آبي در فضاي مجازي شد كه ظاهراً اينگونه نيست. در جريان بررسي‌ها يكي از اطرافيان دخترها عنوان كرده كه آنها تحت‌تأثير چالش نهنگ‌آبي دست به خودكشي زده‌اند كه همين منجر به اعلام علت خودكشي در فضاي مجازي شد. 

نظر شما